Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Je hoeft niet eerst uit te zoeken welke apps je moet installeren voor je apparaten en discovery werkt daardoor ook zonder eerst de juiste app te hoeven installeren. Ik vind dat toch behoorlijk anders dan bij Homey.

Niet helemaal: elke app ís geactiveerd en je krijgt een overzicht van welke apparaten er gevonden zijn. Je hoeft dus (vaak) niet eerst zelf een “voeg apparaat toe” actie te starten.

HA heeft bijvoorbeeld mijn nieuwe deurbel gevonden:
image

Heb ik niks voor hoeven doen.

Generieke zigbee ondersteuning binnen HomeAssistant is vele malen beter, Zigbee Home Automation - Home Assistant. Je hebt dus voor de gemiddelde zigbee device helemaal geen app nodig en bent dus vaak ook niet afhankelijk van het wel of niet toevoegen door een ontwikkelaar voor basis functionaliteit.

Daarnaast mist bijvoorbeeld de “officiële Tradfri app” van Athom een aantal apparaten, even wat toevoegen kan niet er is geen publiekelijke github repo, er even omheen werken en vervolgens een PR aan maken kan dus niet en mag je een ticket aan maken bij support… waar praktisch nooit een antwoord op komt.

Vooralsnog vind ik de “beperkingen” die je hebt om overal een app voor te moeten installeren dus niet opwegen tegen de “pros”.

1 Like

Ik probeer niet te zeggen dat ik pro Homey’s systeem ben hoor

Maar helemaal mee eens.
Heb zelf een Sonoff zigbee dongle + Z2M en dat is een verademing met bv. (nieuwe) zigbee apparaten toevoegen.
Voor de meelezers, al zou je de auto discovery permanent aan laten staan (niet aan te raden), hoef je enkel het apparaat in pair mode te zetten en het wordt vanzelf toegevoegd (mits ondersteund, en da’s best heel veel).

Ik heb vandaag even snel 3 lampen rechtstreeks aan de HP23 verbonden. De snelheid is het te vergelijken met een sonoff / conbee2 stick. En zonder moeite 3 lampen tegelijk bedienen!

Helaas niet veel tijd, dus meer apparaten overzetten ga ik over een tijdje weer doen.

Het gaat niet alleen over de snelheid (wow, 3 lampen tegelijk! :joy:) maar om allerlei features die Homey mist, zoals het groeperen van Zigbee devices, het koppelen van remotes aan zulke groepen, het kunnen uitvoeren van OTA updates, het kunnen kiezen via welke router je een nieuw apparaat wilt toevoegen aan het netwerk, etc.

Ik reageerde op een eerdere post van Peter. Maar helaas pakte de quote functie dat automatisch niet goed op. Ik was er nog mee bezig dit op te lossen.

Maar ik ben het zeker met je eens dat dit voordelen van HA zijn. Maar ik vind dat homey ook zo zijn voordelen hebben. Vooral de makkelijkheid hoe het systeem werkt tegenover HA. Al zijn ze dit de laatste paar maanden erg aan het verbeteren.
Daarom gebruik ik beide naast elkaar.

Ik heb voor ik mijn Homey Pro 2023 binnen kreeg altijd Home Assistant gebruikt met niets meer dan de standaard ZHA oplossing en ik vraag me af wat jij dan precies makkelijker vind bij de Homey… ik vind het maar een omslachtig systeem met alle apps die nu hinken op 2 benen (oude vs nieuwe sdk support) en de afhankelijkheid van een developer als het gaat om het toevoegen van nieuwe devices…

Simpel voorbeeld, ik heb deze lamp van de Ikea hangen, Led-plafondlamp, NYMÅNE, draadloos dimbaar wit spectrum, 38 cm - IKEA

Die lamp zit al even in het assortiment bij Ikea dus je zou verwachten, die wordt wel gesupport door de officiele app die notabene door Athom zelf onderhouden wordt… Nope. Dus dan waag je er een support ticket aan en het antwoord wat je dan krijgt is (hou je vast)

Ik heb jouw verzoek om deze lamp te ondersteunen toegevoegd aan onze interne lijst voor apparaat aanvragen. Ik kan je helaas geen garanties bieden over het of en wanneer dit apparaat ondersteund gaat worden door de IKEA app.
We focussen ons voornamelijk op de ontwikkeling van Homey zelf en hoewel we oorspronkelijk deze app gemaakt hebben voor dit merk, hebben we beperkte mankracht om nieuwe apparaten toe te voegen. De beste en snelste manier om nieuwe apparaten toe te voegen blijft altijd dat het merk zelf betrokken is bij de ontwikkeling en het onderhoud van de ondersteunende app. Wellicht dat je ons hierbij kunt helpen door het merk te laten weten dat de klanten van hun producten een integratie met Homey erg op prijs zouden stellen.

Oftewel, we hebben een officiële app gemaakt maar verwacht er niet te veel van… we spenderen er namelijk het liefst 0 tijd aan om hem up to date te houden. Daarnaast is de “official app” tag in de store dan ook heel erg misleidend want er is niets officieels aan, Ikea heeft immers niets met de app te maken volgens de reply van Athom support.

Dan zou je denken, gooi die repo publiek dan maak ik even een PR aan zodat de lamp toegevoegd kan worden. Het toevoegen van een nieuw zigbee apparaat is geen rocket science aan een bestaande app in dit geval maar ook dan is het helaas pindakaas want Athom wil de repo niet publiekelijk maken (goed recht natuurlijk) dus als eindgebruiker even een helpende hand bieden zit er ook niet in.

Op papier helemaal geweldig, in de praktijk is de Zigbee support hooguit matig als je het afzet tegen de alternatieven :wink:

Maar niet slim. Want IKEA is kennelijk al jaren niet geïnteresseerd in maken van een officiële app, met als gevolg dat de IKEA ondersteuning voor Homey steeds verder begint achter te lopen. Op den duur moet je als Athom dan toch maar besluiten je code (ongetwijfeld supergeweldig, want waarom zou je het anders closed source houden?) publiek te maken.

1 Like

Ja ik snap het ook niet zo goed eerlijk gezegd waarom men de repo niet publiekelijk maakt. Als je er dan als Athom zijnde niet al teveel moeite in wil steken is het open gooien van de repo en hopen dat gebruikers PR’s inschieten toch de eenvoudigste manier om de boel toch in eigen hand en enigszins up-to-date te houden.

@Emile Lees je mee?

1 Like

Inderdaad. En gezien de populariteit van Ikea spullen zal er vast ook wel een developer voor te vinden zijn denk ik? Is doneer graag iig…

Ik denk dat het grootste verschil is dat ik met homey begonnen ben en dus in eerste instantie apparaten heb gekocht die op homey werkten. Later wel wat apparaten die ik alleen via home assistant kan aansturen.
Maar vind het vooral fijn dat ik een flow (automation) kan maken zonder erover na te hoeven denken. Gewoon invoeren wat je wil en het werkt bijna altijd.
In home assistant (omdat ik er niet mee begonnen ben) moet ik er eerst over na denken of ik het via een apparaat kan aansturen of een service moet aanroepen. Dan moet je erachter komen hoe het commando heet in de service. Dat zal na een tijdje zeker wel makkelijker worden, maar daar heb ik niet altijd tijd voor.

Qua apps ben ik vooral dan van de actieve community apps. Waar ontwikkelaars zoveel mogelijk proberen toe te voegen en helpen, omdat ze het leuk vinden. Ik ben het er zeker mee eens dat de athom apps gewoon niet goed onderhouden worden.

2 Likes

Al mijn zigbee apparaten (89) zijn gekoppeld aan de HP23, maar ik heb weet nog niet zeker of dit zo blijft.
Het werkt goed en met gemak 20 lampen tegelijk uitzetten. Maar ik mis de stabiliteit nog die z2m wel had.
Vooral het koppelen was een hel. Lampen die ik een half uur geleden gekoppeld had die verlieten opeens het netwerk. De bug die van sommige net-gevoede apparaten een enddevice maakt is ook niet fijn. Nu is daarin de vraag of dit alleen te zien is of dat hij die apparaten echt zo benaderd.
Ik heb een gledopto ledstrip controller die na een paar minuten niet meer reageert. Hij werkt dan wel weer na het repareren, maar na een paar min hetzelfde verhaal.
En als ik een draadloze schakelaar gebruik om lampen aan of uit te zetten zit er een merkbare delay in en kan ik 1 sec de knop niet gebruiken. Als ik hem via homey bedien merk ik de delay niet. en via z2m was die delay er ook niet. (terwijl de knop en lamp via z2m werden bestuurd, maar de flow in homey).

Maar het is een beta product en ik hoop hierin nog wel wat verbeteringen te zien.

De hamvraag, waarom ga je van z2m naar Homey zigbee? Z2m is erg stabiel hier. Je kunt met de Home Assistant Community of Zigbee2MQTT apps je apparaten aan Homey toevoegen.
Ondanks de extra wifi + mqtt tussenlaag, reageert alles een stuk sneller dan rechtstreeks op Homey zigbee.

1 Like

Ik wilde gaan kijken hoe stabiel homey zigbee is. Daarnaast wilde ik af van alle extra tussen lagen. Het moet een beetje simpel blijven vind ik, want zoveel tijd heb ik normaal niet.
In z2m heb ik ook een aparte fout. al mijn lampen dimmen heel rustig als ze dat niet zouden moeten doen. Na een uur ben ik ongeveer 10% kwijt. Dit natuurlijk opgelost met een flow die het dan weer recht moet trekken.

Vooralsnog ben ik wel tevrede, maar ik hoop dat het wel wordt verbeterd. In mijn ogen de enige manier iets beter te krijgen in een beta product is zelf proberen.

En 2/3 weken vrij, dus heb de tijd om het weer terug te zetten.

1 Like

Heb je rc133 er al op staan, zag net dat ie stable is geworden. Ik heb die nu een paar weken als experimental draaien en zigbee is een stuk (en dat is in mijn geval een understatement) stabieler.

Sinds vanmorgen RC133, draait inderdaad stukken stabieler dan de versie ervoor. Maar dit zijn nog wat problemen die ik had.
Heb ze natuurlijk allemaal gemeld aan athom, behalve de problemen die al bekend waren.

Maar zelf helend is het niet. Als je een router verwijderd, dan kunnen zomaar een gedeelte van je apparaten niet meer werken.

Mmm heb ik geen last van tot nu toe, ben met wat hobby of grid dingen bezig thuis en heb regelmatig wat groepen uit in de meterkast maar alles (behalve wat uit staat natuurlijk😇) blijft gewoon werken en dat met 150 zigbee devices. Heb allen nog problemen met de xiaomi t1 die niet lekker werkt qua stroommeting. Wat wel eens gebeurd is dat het langer duurt voordat een lamp oid aangaat als er wat routers zijn weggevallen.

Ik ben weer terug op z2m. De laatste storing was net voor het slapen. Toen heb ik de lampen eruit gedraaid om het licht uit te krijgen. Was een leuke test en toch weer wat bugs gemeld bij athom. Maar voor de WAF toch moeten teruggaan.