[APP][Pro] Ziggo Next / Next Mini – community-integratie voor Homey

Ik heb voor privégebruik een kleine Homey-app gemaakt om mijn Ziggo Mediabox Next Mini rechtstreeks vanuit Homey Pro te kunnen bedienen. Aanleiding was dat koppelen via de bestaande Ziggo-app bij mij niet lukte en nergens antwoorden kon vinden.

Inmiddels werkt dit bij mij stabiel genoeg dat ik de broncode graag deel voor andere Homey-gebruikers die ermee willen experimenteren.

Wat werkt momenteel

• Aan / standby, inclusief actuele status in Homey
  • Zender omhoog / omlaag
  • Rechtstreeks naar een zender via een Homey Flow
  • Cijfertoetsen 0–9
  • OK, Terug en navigatietoetsen
  • Automatische vernieuwing van de Ziggo-sessie
  • Automatisch opnieuw verbinden van de statusverbinding
  • Repair-functie om opnieuw bij Ziggo aan te melden zonder het Homey-apparaat te verwijderen

De communicatie loopt rechtstreeks van Homey Pro naar de Ziggo-diensten. Home Assistant, Homebridge of een andere bridge is dus niet nodig.

Getest met

• Homey Pro
  • Ziggo Nederland
  • Ziggo Mediabox Next Mini

Andere Next-modellen heb ik zelf niet getest.

Installatie en broncode

De app staat op GitHub, inclusief installatie-instructies:

De app staat niet in de Homey App Store en moet momenteel via de Homey CLI worden geïnstalleerd.

Even ter verduidelijking

Dit is een privéproject dat ik met de community deel, geen officiële Ziggo- of Athom-app. Ik bied hiervoor geen persoonlijke ondersteuning en kan niet beloven dat ik vragen, problemen of toekomstige wijzigingen bij Ziggo zal oppakken.

Wie ermee aan de slag wil, de code wil aanpassen of het project verder wil ontwikkelen is uiteraard welkom om dat te doen.

Koos, zeer gewaardeerd. Ik kan zelf ff niet testen, ik ga eerst op vakantie. Maar ik ga zeker testen als ik terug ben.