[APP][Pro][Test] Device Merger – Combineer meerdere Homey devices tot één device

Ik ben bezig met een nieuwe Homey-app: Device Merger.

Soms heb je in Homey meerdere devices die in werkelijkheid bij één en hetzelfde apparaat horen. Of je wilt bepaalde waarden van verschillende devices gewoon overzichtelijk bij elkaar hebben.

Met Device Merger kun je deze samenbrengen in één virtueel Homey-device.

:shuffle_tracks_button: Hoe werkt het?

Het uitgangspunt van de app is vooral: zo eenvoudig mogelijk.

Ik wil voorkomen dat je zelf allerlei technische zaken, capability-ID’s of andere instellingen moet gaan invoeren.

Je selecteert de Homey-devices die je wilt combineren en kiest vervolgens welke beschikbare capabilities je wilt meenemen. Device Merger probeert de rest zoveel mogelijk automatisch voor je te regelen.

Bijvoorbeeld:

:sun: SolarEdge Inverter

Huidig vermogen

:battery: Thuisbatterij

Batterijpercentage

Laad-/ontlaadvermogen

:high_voltage: P1-meter

Netverbruik

Dat kun je vervolgens samenbrengen in één device:

:house: Energie thuis

:sun: Zonnepanelen: 3.450 W

:battery: Batterij: 72%

:battery: Batterijvermogen: -1.200 W

:high_voltage: Net: 430 W

De oorspronkelijke devices blijven gewoon bestaan. Device Merger gebruikt deze als bron en brengt de gekozen capabilities samen in één nieuw device.

:test_tube: Eerste testversie

De eerste versie is inmiddels zover dat ik hem graag door wat meer Homey-gebruikers wil laten proberen.

Het is nog een vroege versie, dus er zullen ongetwijfeld nog dingen zijn die beter kunnen of bepaalde combinaties die nog niet goed werken.

Het uiteindelijke doel is vooral een app die makkelijk in gebruik is: devices kiezen, aangeven wat je wilt samenvoegen en klaar. Zo min mogelijk handmatig configureren.

Ook de iconen en afbeeldingen zijn nog niet definitief. Die wil ik de komende tijd verder bedenken en uitwerken.

Mocht je de app proberen, dan hoor ik natuurlijk graag wat je ervan vindt. Feedback, bugs, ideeën en suggesties zijn welkom! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Veel plezier met testen! :rocket:

Voor een app die “full access” wil tot je Homey zou het prettig zijn als je de broncode vrijgeeft.