[APP][Pro] tadoZones community (met geofence & verw. capaciteit) (NL)

Met het uitschakelen van Tadozones heb ik nu genoeg aan 130 calls. Met verder optimaliseren en in combinatie met de tado app voor Homey heb ik genoeg aan 100….

Het zou wel fijn zijn als Tadozones een foutmelding geeft als de limiet bereikt is. Nu loopt elk flow kaartje gewoon door.

waarom gebruik je een combi van de twee apps?

Omdat er kennelijk door tado een andere api gebruikt wordt met een eigen limiet? Toen tadozones een foutmelding gaf doordat de limiet was bereikt werkte de homey tado app nog wel. Maar ik ga nog testen met mijn tweede homey.

Ja, hier idem, zelfde ervaring. Mijn flows (ramen open → verwarming uit, en Iedereen afwezig, → Tado Geo op afwezig) verbruiken rond de 100 API calls per dag, met tussentijds de app uitzetten.
De temperatuur, vochtigheid etc. haal ik op via de standaard Tado app, die nog geen last heeft van de limiet en iedere minuut de vochtigheid netjes rapporteert aan Homey via de officiële Tado app. Deze blijft dus altijd aan..
Vergelijkbare ervaring als Jan-Albert dus.

Hi allen,

Ik kwam er gister achter dat ineens tadozones niet meer werkt en had geen idee hoe en wat?! de error code die ik krijg is rate limited en als ik wat posts hierboven lees heeft dat te maken met de API key van Tado zelf? Ik kan in dit topic niet goed vinden hoe en wat en ik kan ook niet vinden hoe dit op te lossen… enige waar ik tadozones voor gebruik is de GEO functie een paar keer per dag… moet ik nu echt hiervoor aan een betaald abbo?

waar vind je die rate limits ?

Kijk op het thuis device.

Hoi Martin,

Ik schakel de tadozones app na 5 minuten uit als er een wijziging is doorgegeven aan de thermostaat. De homey tado app blijft ingeschakeld. Deze geeft continu de actuele en de ingestelde temperatuur aan Homey.

Mijn rate limit is nu (11 uur) 920/1000. Mijn conclusie is dat de tado app geen effect lijkt te hebben op de rate limit van tadozones.

Ik ben blij met de huidige situatie: ik heb genoeg aan 100 calls, heb voldoende info in Homey en dus geen stom betaald abbo nodig. :smiley:

1 Like

Hi Martin, Is het mogelijk om een uitgeklede versie te maken waar alleen de essentiele informatie wordt gecommuniceerd bij wijziging, en we zodoende onder de 1000 kunnen blijven? Het is wel jammer dat de limiet nu echt op 1000 staat, en met slechts een paar devices haal ik dat blijkbaar al niet.

Dat lijkt me sterk, de app schakelt terug als de rate limit 1000 is…
Het aantal devices is ook niet bepalend. Alle device states haal ik met 1 call op.
Heb je flows die vaak dingen doen?

Ik ben bezig met een update waar je zelf een override kan doen van het polling mechanisme en kan disablen via een flow

2 Likes

De crux zit hem in de woorden, bij wijziging, dat weet je dus niet. Tado is geen event gebaseerd systeem. Althans niet in de API die ze hebben. Dus je moet af en toe kijken of er iets gewijzigd is.

Ik doe niet vaak een actie, dus ik was ook verbaasd dat vanochtend 8:00 mijn limiet bereikt was.

Casper Vet

ik zag vanochtend dat er een call gebruikt werd voor ‘aanwezigheid’ terwijl ik dat helemaal niet nodig heb en ook geen abonnement heb. Al die ballast (aanwezigheid, energy cost???, zones??, timetable) kost blijkbaar toch calls. zie mijn screenshot, van zojuist, blijkbaar is de nieuwe dag ingegaan… En het gaat er heel rap doorheen terwijl er momenteel echt geen acties vanuit Homey worden gedaan. Onderstaande is in 5 seconden gebeurd…

Dat is de start van de app, die moet wat info ophalen. In de update wordt dit tot een minimum beperkt. In de update is er ook de mogelijkheid om geo uit te zetten.

Als dat allemaal niet werkt kun je altijd naar de officiële app.

@Martin_Verbeek Hallo Martin, ik zie dat er een interessante update is 6.1.7 (testversie, March 9, 2026) met daarin nieuwe mogelijkheden om de polling aan te passen. Heb je een toelichting wat er aangepast is en hoe de nieuwe mogelijkheden te gebruiken?
Dank je wel

De standaard manier (m.i. 6.1.8) is als volgt:

Voor Presence

Indien de ratelimit > 3000 is dan update elke 3 minuten en anders elke 15 minuten, behalve als de ratelimit 700 of lager is dan geen polling.

Voor State

Indien de ratelimit > 3000 is dan update elke minuut en anders elke 5 minuten, behalve als ratelimit 700 of lager is dan 1 keer per uur.

Forecasting wordt uitgezet en verwijderd als de ratelimit onder de 700 komt.

CUSTOM:

Override Nee, terug naar standaard manier in de app. Negeert interval.
Override Ja, minuten tussen de poll voor presence (GEO) en status. 0 is disable polling.

Top! Dank je. Ik heb deze inmiddels in gebruik genomen. Ben benieuwd hoe hoog de teller blijft staan​:sweat_smile:

Er gebeuren ook dingen tijdens de start van de app, daar heb je deze keer nog wat last van maar de volgende starts zullen minder honger naar API calls hebben

Vraagje wordt de batterij status geupdate met de api calls? Ik vraag dit want je ziet het batterij level in de app. Staat overal op 100% of ok echter heb verschillende thermostaten van tado waar de batterij plat is gegaan.

Check ik.