[APP][Pro] tadoZones community (met geofence & verw. capaciteit) (NL)

1 keer per kwartier kijken of mensen er zijn = 100 calls, open window detectie erbij op. het loopt gauw op.

Detectie doe ik in Homey. Ik schakel alleen op aanwezigheid, of open raam/deur. Dat verandert niet 100x per dag. 48€ voor autoassist vind ik best serieus, zeker als ik alles kan in Homey.

Momenteel werkt alles weer. Ik weet niet hoe laat de limiet wordt gereset. Ik zie echter bij ‘remaining’ nu een getal rond 3600 wat heel rap afloopt. Dus is de limiet op het aantal calls blijkbaar groter dan 100 maar gaat het echt heel hard met de lading waarden en parameters die worden doorgestuurd. Ik zit zonder de autoassist echt niet te wachten op de waarden die alleen zin hebben MET autoassist. Energy, tariff, usage per degree…

FF een vraagje: is dit de overgang van de rate limit?

x 2026-01-18T11:56:19.083Z apiCall() RATE ``https://my.tado.com/api/v2/homes/16****/state`` “perday”;r=19979
x 2026-01-18T11:54:18.933Z apiCall() RATE ``https://my.tado.com/api/v2/homes/16****/state`` “perday”;r=5069

1 Like

Bij mij is de rate limit rond de 5000 vanaf de reset. Dus hieruit maak ik op dat Tado stapsgewijs de rate-limits aan het bijstellen is per user.

De workaround die ik voor nu even hanteer, is de app uit zetten tussen tijden dat ik geen flows heb lopen (middernacht). Dat scheelt een paar uur aan calls.
Ik kom nog wel aan het limiet, maar nu is de Tado API 2 uren niet te gebruiken ipv 5 uren.

Ik ga er vanuit dat Martin de app in zijn vrije tijd bijhoudt (waarvoor mijn waardering groot is).
Dus hou ik er rekening mee dat de situatie nog even zo zal zijn zoals die is.

@Doekse Jammer dat Tado deze weg in lijkt te slaan. En net als vele andere bedrijven meer een financiële drijfveer hebben, dan het tevreden houden van bestaande gebruikers.
Ik waardeer in ieder geval dat Athom al pogingen heeft gedaan om met Tado in gesprek te komen over dit onderwerp.

probeer de test versie: tadoZones | Homey

De meeste functies die ik aanroep zoals tariff/degrees/holidays etc, zijn 1 call per 24h. Daar zit hem het issue niet. In een volgende update zal ik de update sequence meer dynamisch aanpassen al naar gelang het aanwezig zijn autoassist of niet.

1 Like

Ik ga deze versie meteen proberen. Bedankt Martin!

Welke Flows heb je precies lopen dat je aan 5000 calls nog niet voldoende heb vraag ik me dan vooral af :thinking:

Vanuit tado°s perspectief; we hebben enkele gebruikers op de officiële app welke richting de 80.000 calls per dag maken. Ook van de zotte natuurlijk. Maar 5000 lijkt me zeker voldoende… zou je zeggen

Qua Flows valt het reuze mee wat ik bestuur. Ik laat Tado vooral zijn ding doen en wijzig soms de geolocatie of temperatuur o.b.v. raam sensoren en/of aanwezigheid vanuit een andere app.

Het aantal wijzigingen met THEN kaarten zal maximaal 10x per dag zijn (op een overdreven dag).
Echter wordt natuurlijk regelmatig informatie opgehaald door de app, om temperaturen, geolocatie en andere capabilities uit te lezen.

Gaat denk ik niet om de flows, ik haal regelmatig gegevens op over heating capacity etc. De laatste versie schroeft dat terug

Hierbij wat veld test info:

Met deze testversie kom ik naar schatting op zo’n 3500 calls per dag.
Wat in mijn geval nog onder het limiet valt van 5000 per dag.
Voorheen maakte de app nog zo’n 7000 calls per dag.

Ter indicatie: Mijn installatie heeft 4 radiator knoppen, 1 wandthermostaat en 1 warmte circuit.

Goedemorgen,

Vanochtend is de app geupdate naar versie 6.0.31
Nu krijg ik een foutmelding bij het aansturen van de verwarming.

Schermafbeelding 2026-01-19 131050

Wat ikzelf al heb geprobeerd,

• App opnieuw gestart

• Homey opnieuw geatart

• Tado huis gerepareerd/opnieuw aangemeld

Er is wel connectie want de insights waardes komen wel allemaal binnen.

Ik heb een Homey Early 2019 12.10.0

Daar zou eigenlijk geen verandering horen te zitten. Zal het later vandaag checken

1 Like

Nee, 5000 lijkt me veel te weinig. Naar ik begrijp was de standaard instelling voor de Tado zones app die ik gebruik 1 call per 60 seconden - voor het verkrijgen van de informatie over temperatuur etc. In mijn geval heb ik zo’n 25 TRV’s dus kom ik ruim boven de 20K calls per dag uit

De huidige live versie heeft de poll frequentie omlaag gezet, zodat iedereen veilig zou moeten zijn. De volgende update past de polling aan obv auto-assist en aantal devices wat je hebt, zodat je het meeste uit de app kan halen.

Dank Martin. Het bijzondere vind ik dat Tado een limiet introduceert per systeem ongeacht het aantal devices, in plaats van op “fair use”. Met een polling interval van 5 minuten in het geval van veel TRV’s gaat de kwaliteit van de automation wel flink omlaag naar mijn idee.

Die 5 minuten is voor nu omdat de 5000 nogal plots kwam en een hoop mensen een onwerkbare situatie hadden. Wordt beter :wink:

1 Like

OK, thx - maar misschien heb ik iets gemist maar de ingestelde limiet is toch 20K, niet 5K?

Nope.. heb je autoassist dan 20k, niet dan 5k