[APP][Pro] Tado° community app (met geofence & verw. capaciteit) (NL)

Ik ervaar sinds een paar weken een raar probleem met de Tado omgeving.

De temperatuur wordt op vage momenten aangepast en blijft dan permanent op deze waarde tenzij ik binnen de Tado app zelf weer aangeef dat het schema weer gevolgd moet worden.

Ik heb contact opgenomen met Tado en volgens hun komt die vanuit de Homey. Dat zou dan TadoZones moeten zijn.
Ik heb voor zover ik kan vinden geen flows die iets met temperatuur doen, dus waar kan dit vandaan komen?

Is er iets met logging beschikbaar waarin ikndit kan achterhalen?

Kleine update.

Ik heb het log van de TadoZones app gevonden en zie daar op meerdere momenten de volgende regels voorbij komen:

[Driver:Heating] [device: id…] TommorowAsSundaySchedule() execute { Power: ‘ON’, temperature : { celcius : 19, fahrenheit : 66,2 } Zone_id: 1 } MANUAL

Deze regel is er ook nog voor een ander device in een andere zone met een andere temperatuur.

Volgens mij zet de TadoZones app dus mijn Tado omgeving in een handmatige temperatuur mode vast op 19 en daar blijft ie net zo lang op staan tot ik aangeef dat ie weer het schema gaat volgen.

De grote vraag is nu. Hoe kan dit? Er zijn geen flows waarin deze feature wordt gebruikt, dus wat triggert dit?

1 Like

Goed gevonden, heb me suf gezocht wat de oorzaak was, nu ik mijn logs bekijk gebeurt dit met enige regelmaat.

Voorafgaande daar aan een "[AxiosError: Request failed with status code 422] {
code: ‘ERR_BAD_REQUEST’

url: ‘https://my.tado.com/api/v2/homes/XXXXX/overlay’,
method: ‘post’,
data: ‘{“overlays”:[{“overlay”:{“setting”:{“type”:“HEATING”,“power”:“ON”,“temperature”:{“celsius”:5,“fahrenheit”:41}},“termination”:{“typeSkillBasedApp”:“NEXT_TIME_BLOCK”}},“room”:8}]}’

Edit : v4.3.2

This morning I noticed that the app continues to crash on a hp23.

In the log I get errors like:

  • can not find zone device [id]
  • InitDeviceTriggerCard() error heating_capacity_it [device] undefined
  • InitDeviceTriggerCard() error usage_gt [device] undefined
  • InitDeviceTriggerCard() error daily_forecast_gt [device] undefined

The app is crashing continuesly.
Reinstalling it via HCS does not solve the problem. During the very short period (few seconds) that it remains running devices report properly.

What could be wrong?

Did you install the latest version of HCS? https://store.homey.community/hcs
Ignore the version numbers on the icons, the install files they link to are updated

I Reinstalled the HCS app using the installer. The installer mentioned the HCS app will be installed. It says V3.4.0. in the apps overview of Homey (which it also mentioned before the reinstall.) The TadoZones app keeps crashing.

Ik blijf versie 4.3.0 zien. Lijkt me geen groot probleem, maar updaten doet ie niet.
Ben een beetje bang dat wanneer ik de app verwijdert en opnieuw installeer ik alle flows weer moet aanpassen. :fearful:

Dit heb ik helaas ook. TadoZone gaat mijn huis verwarmen terwijl ik op vakantie ben. Op maandag begint het schema van de zondag ondanks dat ik het schema heb uitgeschakeld en geofencing op afwezig. Tadozone maar verwijderd, hier zit ik niet op te wachten…

1 Like

From which app?
This is the tadoZones app? You’ll need to update the tadoZones app as well to v4.3.2 (besides the HCS app to v3.4.0)

And why do you want to remove the app?
You can just install it again without removing it.

Heel bijzonder.
Vanmorgen klik op op de “installeer” knop bij de TadoZones applicatie pagina.
TadoZones op de Homey wordt gestopt en even daarna weer gestart. De versie bleef de 4.3.0.
Nu doe ik zojuist hetzelfde en nu is de app versie wel gewijzigd naar 4.3.2.

Ik ga even kijken of ik het “TommorowAsSundaySchedule” probleem nu nog tegenkom.

Ik heb nog steeds het TommorowAsSundaySchedule issue.

Ik heb deze fout to nu toe nog niet teruggezien.
Ik heb wel de TadoZones app herstart en later dus bijgewerkt.

Vanuit Tado heb ik overigens vernomen dat er meerdere Homey/Tado gebruikers hadden geklaagd over hetzelfde.

Hi Martin, ik hoop dat alles OK is.

Wat vraagjes en issues:

  1. Ik merkte ook dat de temperatuur werd ingesteld, op een voor mij vreemd tijdstip, en waar ook geen flows draaiden die iets met tado te maken hadden.
    Ik kon er geen vat op krijgen, maar nu ik in de logs heb gekeken blijk ik ook het eerder genoemde ‘tomorrowAsSundaySchedule()’ spookprobleem te hebben.

Misschien is er een quick fix door die optie tijdelijk uit de app te halen?
Het is net of deze flowkaart standaard actief is op een bepaalde tijd. Maar die kaart heb ik nog nooit gebruikt:
Screenshot from 2023-04-25 19-15-47

23-04-25  02:00:48  tado=C2=B0 Thermostaat suspended sunday schedule, rever=
ting back to Auto
23-04-25  01:00:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() execute {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 16.5, fahrenheit: 61.7 },
  zone_id: 1
} MANUAL
23-04-25  24:00:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() execute {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 19.2, fahrenheit: 66.56 },
  zone_id: 1
} MANUAL
23-04-24  23:45:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() define 17:45 00:00 {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 19.5, fahrenheit: 67.1 },
  zone_id: 1
} NEXT_TIME_BLOCK
23-04-24  23:45:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() define 16:00 17:45 {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 17.5, fahrenheit: 63.5 },
  zone_id: 1
} MANUAL
23-04-24  23:45:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() define 01:00 16:00 {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 16.5, fahrenheit: 61.7 },
  zone_id: 1
} MANUAL
</td></tr><tr><td class=3D"table-secondary" style=3D"font-size: smaller">20=
23-04-24  23:45:00  [Driver:heating] [Device:35xxxxxx]
tomorrowAsSundaySchedule() define 00:00 01:00 {
  power: 'ON',
  temperature: { celsius: 19.2, fahrenheit: 66.56 },
  zone_id: 1
} MANUAL



2. Als ik met de app van tado zelf de ingestelde temperatuur wijzig, en vervolgens instel dat hij dat tot X uur die temperatuur moet blijven aanhouden, dan staat de modus in de tadoZones app op “Until next time block”.
Dat klopt niet, er zou een modus “Until user defined time” bij moeten komen, en die modus zou hij dan aan moeten houden, en pas op het ingevoerde tijdstip zou de thermostaat het schema weer mogen gaan hervatten.



Maar, wijzig ik (of een flow) vervolgens op Homey de ingestelde temperatuur, dan komt in de app van tado zelf, mijn ingestelde tijd te vervallen, en is hij op “tot het volgende tijdsblok” (“Until next time block” ) gesprongen…

Hij zou, wat ik verwacht/zou willen, op “Until user defined time” / “Tot xx:xx uur” moeten blijven staan.



3. Heetwater. De tadoZones app neemt de waardes die ik heb ingesteld met de app van tado zelf, niet over:



Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders hoor ik het graag.

Ik ga eens checken…ben even met een andere app (robotmaaiers) bezig en een fix op Google Nest (die is gevonden ;-)). Dus kan even een dag of 2 duren…

2 Likes

Ah top, ik heb geen haast :wink:

kijk eens op het device / geavanceerde instellingen of daar Sunday aanstaat?

Heb deze, niet aangevinkt, maar dat lijkt een andere instelling:
Screenshot from 2023-04-25 19-53-16

Ik heb hetzelfde probleem voor het ‘TomorrowAsSundaySchedule’. dacht dat ik gek was. ben wel benieuwd waar dit vandaan komt, dit zie ik in Tado App zelf namelijk helemaal niet (maar dat kan aan mij liggen). Ik heb het overigens maar in 2 kamers, de rest werkt goed, terwijl ze op dezelfde manier op vaste temperatuur zijn gezet.

1 Like

Ik heb het ook op 1 van de 4. Ik moet ergens wat tijd zien te vinden om het op te lossen. Excuses, komt goed😑

Martin Verbeek

1 Like

please check 4.3.3 if that fixes the issue.

1 Like