Ik heb het even tegen Claude aangehouden.
Op de volgende afbeeldingen zie je dat rond 19:30 de accu gaat ontladen op basis van prijs. De reden staat onder de tijdregel. Prijs is 35,05
Nu zie ik dat er om 21:15 niet ontladen wordt en dat er STOP staat, terwijl je zou denken dat die juist moet ontladen ipv die van 19:30 omdat de prijs 36.38 is en dus meer zou opleveren?
wat denk jij hiervan?
ANTWOORD:
Kijkend naar de cijfers: het is geen bewuste keuze tussen 19:30 en 21:15 — de accu is simpelweg leeg tegen die tijd.
Wat er gebeurt:
18:45 start ontladen bij SOC 97% (7 kWh vol)
Van 18:45 t/m 21:00 ontlaadt hij continu (met 3500W, dus vrij fors) door: 97→83→70→56→43→29→16→2%
Bij 21:00 is SOC al op 2% (de bodemgrens / reserve)
Vanaf 21:15 staat er dan ook letterlijk als reden: “Batterij leeg (SOC 2%), laden niet rendabel bij €0.364/kWh” — er is dus geen kWh meer over om te verkopen
Dus 19:30 (€0,35) en 21:15 (€0,364) waren nooit een eerlijke vergelijking: op het moment dat het algoritme bij het kwartier 19:30 komt, is de prijs daar al boven de ontlaad-drempel, dus wordt er ontladen — en dat gebeurt gewoon chronologisch door totdat de accu leeg is.
De interessantere vraag die dit oproept: is dit wel optimaal? Je zou verwachten dat een slim algoritme, als het de prijzen voor de hele dag al kent, de schaarse kWh’s zou reserveren voor de duurste kwartieren in plaats van “ontladen zodra het rendabel is, chronologisch”. Zo te zien werkt het huidige algoritme greedy: zodra prijs > drempel, ontlaadt hij met max vermogen tot leeg — niet “sorteer alle winstgevende kwartieren op prijs en ontlaad eerst de duurste”.
Bij deze specifieke reeks (18:45 t/m 21:00, prijzen tussen 0,32-0,38) maakte het weinig uit qua winst-optimalisatie, want de spreiding is klein. Maar bij grotere prijsverschillen zou dit wél een gemiste kans kunnen zijn — dan wil je liever capaciteit vasthouden voor het duurste kwartier verderop in plaats van hem te verbruiken in een net-winstgevend maar niet-optimaal kwartier.
En: maximale winst behalen tot 21:30… accu leeg en daarna een deel van de nacht energie in moeten kopen tegen een nog redelijk hoog tarief? Waarom dan niet eerder stoppen met verkopen en een deel behouden voor nachtverbruik? Gaat toch om het totale rendement, niet (alleen) om prijsverschil per kW?
het gaat om winst in geld. Inkopen is niet stom als je later kunt verkopen tegen meer.
ik zag echter dat @wrutjes in zijn settings oa geen afschrijving van zn batterijen heeft ingevuld, dat geeft al snel een verschil van 3 a 4 cent inkoopvoordeel.
Ik heb nu 0,032 ingevuld bij afschrijving en zal het nog eens in de gaten houden. Maar afgezien van de afschrijving denk ik dat Slimladen best wat kwartiertjes had kunnen omdraaien, dus goedkopere blauwe tegen duurdere rode.
Niettemin centenkwestie, maar ik dacht ik kaart het eens aan.
Wat een mooie nieuwe stap! Ik heb wel een inhoudelijk vraagje. Uitgaande op wat ik zie is de nieuwe webapp een online gehoste applicatie die vervolgens met de homey API communiceert om de data op te halen.
Wordt de API key die ik invoer nog ergens anders opgeslagen dan alleen in mijn browser? Ik zou verwachten dat browser voldoende is en hoop eigenlijk dat mijn key niet ook nog in een of andere online database rondzwerft.
Vroeg me in dit kader ook af waarom de app niet op basis van OAuth integreert met Homey? Als in: je opent de app, klikt op “login”, wordt doorgestuurd naar Homey en maakt daar de keuze om laadplan toegang te geven tot je homey data om vervolgens teruggestuurd te worden naar laadplan. Dan is het copy/pasten van een API key misschien wel helemaal overbodig en laadplan controller ID zou ook wel op basis van autodiscover kunnen.
Bedankt voor je reactie, en meer info: op de iphone inderdaad wel, daar staat de slimplanner. Maar op de Windows laptop (Firefox) is dit bij mij niet zichtbaar.
@Roedi_de_Lion Is het niet een idee om deze instellingen ook onder besturing te zetten?
Deze menukeuze is op de iPad en iPhone versie overigens nog niet beschikbaar.
krijg ook deze melding, volgens mij id van laadcontroller wel gewoon correct.. lukt ook niet om een backlog ticket aan te maken doordat de naam niet uit homey wordt opgehaald..