Actie slimladen is “Stop”
Planning laat “NOM” zien.
Is dit een bug?
Ja klopt. Komt terug in nieuwe versie.
Is denk ik als je laadsnelheid hoger is dan je zon productie. Ik kan laden met 7.5kWh, mijn zonproductie is max 5.0kWh. Just my 2 cents.
Ik had Wrutjes het volgende geantwoord in de backlog:
Goed dat je het hebt gemeld. Jouw verkoopprijs is hoger dan de inkoopprijs. SlimLaden denkt dan kan ik beter van het net inkopen, dan van de zon. Maar dit kan natuurlijk helemaal niet. De batterij gaat laden…en weet helemaal niet of dit van de zon of het net komt…eerst van de zon…en het meerdere van het net. Foutje in de planner dus. Ik wilde hier al een keer induiken, maar nu gelukt om dat te doen.Oplossing in volgende versie.
Dit is ook nog een goeie. Zijn er mensen waar het Zon-vermogen groter is dan het vermogen van de batterij?
Nieuwe versie:
6fd2201d) — accu laadt bij zonoverschot eerst van de zon i.p.v. van het net8d02df3c) — “Req timed out” wordt herkanst + zelf-herstellende leesruis gedemptHij laadt dan toch wel meer dan alleen de zon opbrengst? Anders is het sub-optimaal
Ja dat klopt. eerst van de zon…meerdere van het net.
Er is ook weer een nieuwe versie voor Android en IOS.
Hoi Roedi,
Ik ben wat verder aan het kijken naar de samenwerking tussen SlimLaden en het laden van mijn auto. Ik zie dat een EV als kritisch apparaat kan worden behandeld: zodra de auto gaat laden, stopt de thuisbatterij met laden/ontladen. Dat lijkt me op dat moment een logische en veilige keuze.
Ik vroeg me alleen af of er optimalisatiewinst te halen is wanneer SlimLaden vooraf weet wanneer de auto waarschijnlijk gaat laden.
Ik heb inmiddels zelf een planner in Homey gemaakt die op basis van onze agenda, ritafstand, actuele SoC en laadvermogen kan bepalen hoeveel energie de auto nodig heeft en vóór welk tijdstip hij geladen moet zijn. Daardoor kan ik bijvoorbeeld vooraf weten dat de auto 15,3 kWh nodig heeft en uiterlijk op een bepaald tijdstip gereed moet zijn.
Mijn gedachte is dat, wanneer auto en thuisbatterij dezelfde goedkope kwartieren willen gebruiken, de auto nu op het moment zelf “wint”. De batterij moet vervolgens mogelijk in een later en duurder kwartier laden. Als SlimLaden de toekomstige EV-laadbelasting vooraf zou kennen, zou de batterijplanner daar misschien al eerder rekening mee kunnen houden en tot een beter totaaloptimum kunnen komen.
Zie ik dat goed, of levert dit in de praktijk nauwelijks voordeel op?
Als het wel interessant is: welke informatie zou SlimLaden dan idealiter vooraf van mijn EV-planner moeten krijgen? Is bijvoorbeeld alleen een verwachte begin- en eindtijd voldoende, of zou je liever meer informatie hebben, zoals:
En hoe zou je die informatie het liefst ontvangen? Bijvoorbeeld via Homey Logic-variabelen, een JSON-object, een Advanced Flow-token of een ander formaat dat voor SlimLaden makkelijker is?
Mijn EV-planner kan die informatie in principe al vooraf berekenen, dus ik kan me qua formaat redelijk goed aanpassen aan wat voor SlimLaden het handigst is. De auto hoeft wat mij betreft ook niet per se door SlimLaden zelf aangestuurd te worden. Alleen het meenemen van de geplande EV-belasting in de batterijoptimalisatie zou al interessant zijn.
Ik ben ook benieuwd hoeveel vooruitkijkhorizon voor jouw optimizer zinvol is. Mijn planner kijkt op dit moment 7 dagen vooruit, maar mogelijk is voor SlimLaden bijvoorbeeld alleen de komende 24 of 48 uur relevant.
Groeten,
Jan
Verzin ik niet allemaal zelf…moet ik eerlijk zijn. Wil heeft er veel verstand van.
He Jean,
Ik heb in deze richting al wat proberen te doen, maar ik heb er eigenlijk veel te weinig verstand van en heb idd input nodig. Ik zou graag samen met jou daar naar willen kijken.
Super leu. Misschien samen even oppakken in een DM chat.
Wow…
Nu slapen.