[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Android app v1.0.0 geinstalleerd. Werkt goed, ook landscape. Data komen overeen met web dashbord.
Ik had battery in 1e instantie onder het huis verwacht ipv links. Maar, na ontdekking landscape logisch.

Opvragen info via home, huis etc werkt snel. Makkelijk te zien en te veranderen. Dan is de webversie behalve voor instellen niet meer nodig als t draait.

Nice!

De threshold staat op 7995 Watt, volgens mij klopt het nu aardig:

Volgens het laadplan zou je moeten laden, maar het stroomdiagram geeft 12,7 kWh ontlading aan. (Is wel veel, maar als je veel accu’s hebt zou dat kunnen). Verder laad je auto nog steeds volgens het stroomdiagram (10,2 kWh) zonnepanelen 3,9 kWh opwek en injectie net 2,2 kWh. Verbruik huis 4,1

Dan is het sommetje 3,9 opwek + 12,7 = 16,6 kWh

Dat zou gelijk moeten zijn aan het verbruik

Huis 4,1 + auto (als ie echt staat te laden) 10,2 plus de teruglevering 2,2. Maakt samen16,5 kWh.

Dat klopt dus.

• Maar stond je auto echt te laden?
  • Leverden je accu’s echt 12,7 kWh
  • En kijk meteen even op de Meter in de meterkast. 2,2 teruglevering

Als dat allemaal klopt zijn je verbruiksmeters goed gekoppeld.

Kan je iets meer vertellen over je zonnepanelen en accu’s hoeveel wp (of panelen) welke omvormer, hoeveel kWh opslag in je accu’s en wat kunnen laden en ontladen. Dan kan ik makkelijker meedenken of het plaatje klopt.

Wil

Ik zie overigens dat je accu’s niet vol raken.

Ook heb je piek shaving aan staan. Woon je in België? Volgens mij voor Nederland nog niet van toepassing. (Correct me if I am wrong).

ik ken de Belgische overwegingen niet, maar in Nederland (in elk geval tot 1-1-2027) ga ik voor maximale winst plan. Dan gaat de accu op de goedkoopste uren helemaal vol (hoge piek) en ontlaad de accu eigelijk altijd (soms niet als er een hogere winst te halen is) op de duurste uren.

Heb vandaag samen gekeken. Peakshaving hebben we het niet over. gehad
die zou ik nog even uitzetten.

Antwoord van mijn vriend:

Analyse

1. De “Missing token value” bij handmatig starten = normaal Homey-gedrag. Een trigger-token (“Vermogen totaal”) heeft geen waarde als je de flow zĂ©lf test i.p.v. de trigger echt te laten vuren. Als de flow op de trigger afgaat, is de waarde er wel. Geen bug.

2. Er zijn nu twee trigger-kaarten, elk met een planned_power-token — mĂ©t verschillende betekenis:

Trigger-kaart Token-titel Betekenis Waarde bij NOM/STOP
Geplande actie gewijzigd (planned_action_changed) Gepland vermogen (W) het plan-vermogen van dat kwartier het geplande getal
Huidige actie gewijzigd (current_action_changed) Vermogen totaal (W) het gedispatchte vermogen 0 (zelfverbruik stuurt 0W-setpoint)

3. Waarom hij 0 ziet: vrijwel zeker gebruikt zijn flow nu de “Vermogen totaal” van Huidige actie gewijzigd — die is per definitie 0 tijdens NOM/STOP (de accu balanceert dan hardware-matig op 0W-setpoint). Het token is niet kapot; de waarde ís 0 op dat moment.

Wat hij waarschijnlijk wil (adviseer één van deze):

• Live accu-vermogen (+laden/−ontladen) → de capability-tag measure_power van het “Laadplan Controller”-device (in een Logica/advanced-flow) — altijd actueel, ook tijdens NOM.
  • Gepland vermogen → de tag “Gepland vermogen (W)” van Geplande actie gewijzigd.

Wat ik nog niet zeker weet

Welke tag hij vóór de vakantie exact gebruikte (screenshot van de tag-picker) en welke waarde hij verwacht (live accu-W? of plan-W?). Zonder dat gok ik welke van de twee planned_power-tokens 't was.

@Wil_Ree Als je een kritisch app configureert zoals jouw laadpaal, dan geeft je aan dat de hele dag actief is, maar moet je dan ook nog een plan invullen of mag die leeg zijn:

Versie 9.4.5:

‱ Kritisch apparaat zou weer moeten werken.
‱ Laadplan toont geen ‘Laden’ meer bij een (bijna) volle, stilstaande accu.
‱ Anker/Sigenergy: geen onterechte dagelijkse MQTT-foutmelding meer.

Ja dan heb je duidelijker beeld. Maar zo te zien aan de afbeelding van zijn dashboard staat die wel aan. Vandaar mijn vraag of hij in België woont. Ik dacht ergens meegekregen hebben dat daar een heffing geld als je boven bepaalde piek belasting komt. (Is toch niet gebruikelijk om in Nederland te gebruiken)

Die snap ik niet helemaal. Misschien even via pb.

Nieuw in build 21 (iPhone-app)

• Slim Energy-flow: de bolletjes vallen niet meer stil — de freeze is structureel opgelost (eigen native animatie per lijn). Dit was dĂ© klacht.
  • Nieuwe hub: rainbow-gradient-cirkel met bliksem i.p.v. :control_knobs: — iets groter, en een slag minder fel (de sluier van net).
  • Huisverbruik klapt niet meer naar 0W — vangnet bij cache-desync (waardes van hetzelfde moment).
  • Desktop/iPad-layout van de flow verbeterd (net links / batterij onder).
  • Dev/release-badge in Instellingen — je ziet nu of je een dev-bundle of een echte release draait.
  • Vloot-icoon :automobile: → :houses:.
  • Backlog-naam wordt getoond

Top. Even ter info: ik merk als snel even wil kijken hoe de status van mijn accu’s, zonnepanelen is, ik toch de iOS app pak. Dus onbewust toch prettiger als homey app openen (ondanks dat de widget op mijn homey start pagina staat)

Niet alleen in de iPad, maar ook iPhone zie ik. Dat is superfijn vind ik :star_struck:

Op de een of andere manier voelt het voor mij meteen beter. Zal wel met mijn drang tot uniformiteit te maken hebben :rofl::rofl::rofl:. Nu hetzelfde als homey en andere apps die deze bolletjes structuur gebruiken voor energie flow. Zal de app nu nog vaker raadplegen om even snel de status te bekijken :+1:

Waarom worden de werkelijke waarden niet ingevuld bij zonnevoorspelling?

Meer mensen die hier last van hebben?

Naar mijn mening en chatgpt staan mijn instellingen goed.

Hier werkt het gewoon:

Bij mij gewoon goed. Wat geeft je zonnepanelen app aan? En je zonnepanelen app in homey? Het bolletje in het stroomdiagram? In die volgorde kan je bekijken waar je moet zoeken (is mij ooit geleerd, om bij de bron te beginnen :winking_face_with_tongue:)

Ik lees veel over de app in iOs maar ik lijk die niet te vinden.

Op wat moet ik exact zoeken in de store om die te kunnen downloaden?

Android app is ook net geĂŒpload. Komt binnen uur.

Ik krijg onderstande melding> iemand een ide wat ik fout doe?

Verkeerde Laadplancontroller id van de Homey?