[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Super, thanks! Helpt mijn weer verder

Dit is een NL-feestje, lijkt me? Misschien dat ook ergens duidelijk maken.

ik doe gewoon voor/met je mee, al is het maar om te helpen en de feature verder te kunnen ontwikkelen :hugs:

@Roedi_de_Lion Hi Roedi. Inmiddels verder gekeken.

Er was iig een probleem met de connectie met de MT via lan/CT003 via wifi. Dat is hersteld.
De app Slim laden tijdje uitgehad, De HW P1 blijft dan online en ververst het actuele vermogen in Homey.
Zonet de app Slim laden opnieuw opgestart. Errors verschijnen dat de HW batterijen het plan niet volgen. De HW P1 bleef online, na aantal maal het laadplan herberekenen: de P1 verliest de verbinding met de wifi.
Zou het kunnen dat de P1 defect is en verzoeken via het netwerk niet aan kan?
Ik heb mijn wifi in huis vervangen en heb dezelfde ssid en ook dezelfde IPnrs gebruikt. Alle wifi apparaten zijn zonder problemen overgegaan.
Of is het verstandig om alles opnieuw in te regelen in app Slim laden? Ik heb de json voor de zekerheid ververst.

Hey ,ik heb een zendure ac2400 + ik heb alles aangemaakt en ingevuld maar ik kan de batterij niet aansturen via de app en als ik in de app van de batterij zelf kijk gebeurd er ook niks . Kan iemand mij verder helpen over wat ik over het hoofd zien ofzo :downcast_face_with_sweat:

Hoi John, Ik zit momenteel met dezelde situatie. Ik heb Homewizard P1 en 1 Homewizard accu. Ik ben een paar dagen geleden met Home Assistent wat gedaan en sinds dien deze melding. Het werk verder wel, mijn laatste poging wordt om Homey opnieuw te installeren. Verder net als jij ook al van alles geprobeerd.

Hoi Herman. Ik heb/had al langer ook de HW apparaten in Home Assistant naast Homey. Toen werkte het prima. Na de start van de problemen heb ik ze in Home Assistant uitgeschakeld om te voorkomen dat er communicatie vanuit HA was. Ook in de HW app in Homey was de communicatie met de P1 niet in orde. Uitzetten in HA leverde niets op. Door mijn nieuwe netwerk kon ik zien, dat als er uit Slim laden een opdracht kwam (bijv. overschakelen van de 1 naar de ander of een actie) de P1 de verbinding verliest. Dat veroorzaakt denk ik dat Slim laden (en Homewizard in Homey) geen verbinding meer kan maken met de P1. Roedi kwam met de suggestie om de tokens van de P1 en de batterijen (ik heb er 3) te verversen wat opleverde dat Slim laden weer ging werken. In ieder geval zon laden ging prima iig voor de afwisseling tussen de Marstek en de HW. Nu bij ontladen lijkt er weer een communicatie issue te ontstaan. Ik heb vandaag via de HW chat kortgesloten dat de P1 uitvalt. Na een hele reeks vragen (en de ervaringen van een groot deel van de zondag zaken proberen en uitsluiten) is er een nieuwe P1 op de post gedaan. Kijken of er wat veranderd.

Mijn Ai denkt dat het toch een token probleem is. jullie beiden doen iets met HA. Als HA opnieuw gekoppeld wordt, maakt die een nieuwe token op de P1 aan — twee keer hetzelfde patroon roept de vraag op of dat bestaande tokens kan verdringen. Dat is een goede vraag voor HW support?

support ticket maken met json
image
Bij het lampje.

Hoi John, bedankt voor jou uitvoerige antwoordt. Ik ben mommenteel op een punt beland dat ik alles zat ben. H.A. volledig uitgeschakeld, nieuwe tokens gegenereerd. Nu weer dat Homey de P1 niet kan vinden. Ik probeer het nog eenmaal en dan hgaat de stekker eruit. Ga ik over op alleen HomeWizard, want daat krijg ik allemaal groene ledjes.

Hoi John,

Ik ben momenteel met HW in gesprek, zie wel wat er uitkomt. Ik houd je op de hoogte.

Groet, Herman

Okido. Homey herstarten heeft bij eerdere problemen ook geholpen. Wellicht helpt dat.
De nieuwe P1 is binnen en draait.
Ik heb nu HA uitstaan voor de HW zaken. Ik zie net dat de P1 1x verbinding kwijt was 45 min geleden na vanaf half 1 gedraaid te hebben. Ik ga nog even kijken wat er toen is gebeurd qua opdrachten naar de P1. Succes met HW.

Dat is wellicht idd een mogelijkheid. Ik hou het in de gaten nu ik bij mij HA voor HW uitgezet heb.

Voor wat het waard is, ik heb Claude ook nog eens gevraagd:

Hoe HW-tokens écht werken (en hoe ze sneuvelen)

1. Een token is een user-account op het apparaat zelf (wij heten local/SlimLaden). De officiële docs zeggen letterlijk: “If the same name is reused, a new token will be issued, and the previous one will be invalidated” — en “deleting a user will invalidate the token”. Tokens verdwijnen dus niet spontaan; er is altijd een gebeurtenis op het apparaat: user gewist, naam hergebruikt, of de user-store weg.
  2. Factory reset / opnieuw provisionen wist de user-store. En dát is precies wat er bij een router-/wifi-wissel gebeurt: de P1 moet in pairing-mode opnieuw aan het nieuwe wifi gekoppeld worden — en gefrustreerde gebruikers doen daarbij vaak een volledige reset. Dan zijn alle tokens tegelijk weg — klopt exact met Johns observatie dat óók de officiële HW-app in Homey stuk was.
  3. De verse context die “waarom nu?” verklaart: firmware 6 rolt momenteel naar álle P1’s uit, en Home Assistant is sinds core 2026.4 actief gebruikers naar de nieuwe v2-authenticatie aan het duwen (popup “update authentication method”). Herman “deed iets met HA” — grote kans dat dat déze migratie was, met bijbehorende firmware-update/herkoppeling van de P1. Twee gebruikers, dezelfde week, zelfde symptoom: dit is de migratiegolf.
  4. Johns wegvallende P1 bij commando’s: er ligt een verse HA-issue (firmware 6.0305) met precies dat beeld — HTTPS/poort-443-verbindingen die falen en “connection lost” op matig wifi. De v2-HTTPS-stack van de P1 is op sommige exemplaren/omstandigheden gewoon wankel — HW support die een nieuwe P1 opstuurt past daarbij.
  5. Controleer ook nog eens of de ip-adressen in SlimLaden ook allemaal nog de juiste zijn.

@Wil_Ree Ik wil het mooie nummer bij deze claimen.

Grrrrrr :face_with_steam_from_nose:

image
Echt gaaf om te zien dat er zoveel mensen al meedoen. :sparkling_heart:

Hoi Roedi. Inmiddels draait het weer. Nog wel af en toe verliezende verbinding van de P1. Dit wordt binnen een seconde weer hersteld (ga ik nog aan werken) maar dacht toch net even dat de P1 “vergeten” was. Weer even de tokens “ververst”, HW gaat nu ook ontladen maar kan toeval zijn.
Kan je iets in de error melding opnemen (die ik nu niet heb overigens) als er een 401 optreedt?

Heb ik niet elke dag hoor…maar ziet er gewoon mooi uit. Verbruik gaat wel aardig goed als ik (eh. mijn vrouw) geen wasjes draai etc.

Update Vloot-programma

Dit zie ik bij mij.

Ik ga nu meten de komende tijd hoeveel we gedurende de dag kunnen leveren en voor hoelang.