[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Hoi Roedi, ik kwam via de zoekfunctie de discussie van 3 april tegen over Solcast vs. Open-Meteo (waar je aangaf dat Open-Meteo elk uur wordt opgehaald). Twee vragen daarover:

1. Op welke vaste momenten/interval haalt SlimLaden de Solcast-forecast op (i.v.m. de rate limit van het gratis Solcast-abonnement)?
  2. Is dit poll-moment/interval ergens instelbaar, of zit dit hardcoded in de app?

Ik loop zelf tegen aan en wil graag weten of ik hier zelf iets aan kan draaien, of dat dit puur aan de forecast-bron ligt. Of moet ik via een flow pollen ofzo?

Alvast bedankt!

Oeps het staat bij de instellingen
Solcast vs Open-Meteo

• Solcast (primair): Nauwkeurigste voorspelling. Gratis account op solcast.com.au. Max 10 API calls/dag (5 bij 2 daken). SlimLaden haalt automatisch 3x/dag op — maak hier GEEN eigen flows voor, anders raak je je limiet kwijt!

Ja helaas staat die niet open. Ik kan m ook niet verbinden met de Slimladen app.via de configuratie pagina’s. Ook t testen van de verbinding via die pagina werkt niet.

Hij heeft wel al een lan verbinding met een gereserveerd IP. Is pingbaar via IP4 maar ik kan helaas niet connecten.

De installateur gaf aan dat hij t waarschijnlijk wel open kon zetten. Maar wil op papier dat djt mijn expliciete verzoek is. Prima zolang de garantie hetzelfse blijft.

Eerst mogen ze de batterij eens goed installeren… die werkt nu nog steeds niet goed na installatiepoging 2…

Mogen we hier eigenlijk “installateurs” vermelden?

Een software-aansturing die ook door derden (bijvoorbeeld Frank-Energie) wordt gedaan mag blijkbaar wel, en mag natuurlijk niet een hardware-garantie teniet doen. Zeker niet als je alleen maar laden-ontladen commando’s stuurt en het vermogen waarmee dat mag gebeuren.
Wat nu als jij graag bij Frank-Energie zopu willen laten aansturen? (Niet dat je dat zou moeten doen hoor, Slimladen App is veel beter.)

Ik denk niet dat dit stand houdt bij een rechtbank.

Precies. Is gewoon onkunde van de leverancier. Maar ik vermoed (hoop, eerst zien) dat t uiteindelijk goed gaat komen.

Erg benieuwd hoe Slimladenallemaal gaat functioneren straks. Eerst de basis, de juiste installatie van de batterij maar eens laten regelen…

Even een stand uit de backlog:
image

dan komt er zo meteen eentje aan:P hahaha

Ik zet hem bij deze dicht. :joy:

Vraag voor de SlimLaders met Sessy batterijen: Hebben jullie de “Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing (i)” op AAN staan en zo ja, wat hebben jullie dan ingesteld voor maximaal laad en ontlaad vermogen in de SlimLaden Laadplan Controller? Hoe goed klopt bij jullie daarmee het Laadplan en werkelijk gerealiseerd? Bedankt.

Misschien nog eens handig om dit hier ook te vermelden:

Slimplanner Max winst is het hoofdmodel. De twee andere planner zij eigenlijk afgeleiden daarvan. SlimPlanner Max Eigen vebruik en ZonOptimaal proberen hetzelfde doel te bereiken…zoveel mogelijk eigen verbruik van de zon.

Over het algemeen maakt hij zulke planningen met dit mooie weer bij max Winst:

(Let wel: kwartieren in het verleden veranderen niet meer gedurende de dag)

De zon overschot kwartieren zijn paars en geel. Vlak voor het eerst zon overschot kwartier is de batterij leeg gemaakt. De paarse en gele kwartieren samen…wekken meer op dan de batterij kan opladen en daarom selecteert hij de goedkoopste kwartieren, de gele. Bij de paarse staat de batterij gewoon op STOP. Ook bij de gele kwartieren stat de batterij op stop, maar zodra er zon overschot is, gaat hij dit in de batterij laden. Dat heet Solar capture (SC). met een setting kan je de paarse kwartieren ook laten laden dmv sc bij stop.

Hij heeft dus nu op de goedkoopste momenten opgeladen en gaat dit vervolgens ontladen iop de dure kwartieren (blauw) of soms ook NOM als dat voordeliger is gezien de kosten voor terugleveren of RTE verliezen. Dit gebeurd dan aan het einde van de dag rond uur of 21.00? uur. Als echter de prijzen binnenkomen voor morgen, worden die ontlaadkwartieren ook wel naar morgenvroeg verplaatst indien de ochtend prijzen duurder zijn. De planner plant elk kwartier opnieuw namelijk.

Slimplanner Max verbruik, is eigenlijk hetzelfde model, alleen heeft hij de verkoopprijs zo laag gezet…dat actief ontladen niet meer wordt gedaan…tenmisnte minder vaak. verkopen levert geen geld op namelijk. De batterij wordt in deze planner ook helemaal vol geladen waar mogelijk, de kwartieren erna worden verdeeld over de duurste kwartieren tot aan de volgende dag er weer zonoverschot is. Is er nog meer capaciteit over…dan verkoopt hij het surplus alsnog op de duurste kwartieren.

(De ontladen kwartieren aan het einde van de dag zullen verdwijnen/minder worden wanneer de prijzen van morgen binnen zijn)

Slimplanner Zon optimaal is exact hetzelfde model als Max Winst, alleen worden de ontlaadkwartieren weggehaald en doet hij vervolgens hetzelfde als Max eigen verbruik met de overige kwartieren totaan de eerste zon overschot morgen.

(In dit plan, gooit hij geen overschot actief naar het net)

Nieuwe versie 9.3.11:

Het is nu mogelijk voor alle batterijen een externe meter te beruiken voor meting van vermogen en energie. Deze meter moet dan tussen de stekker en het stopcontact zitten. Dit kan je gebruiken voor betere metingen. Zeker als je de batterij metingen niet vertrouwd.

Tevens heb ik de backlog aangepast:

• Je kunt nu met CTRL-C en CTRL-V bijlagen toevoegen
  • Je kan alleen nog tickets aanmaken als je op de hoogste test-versie zit.
  • Je naam wordt nu automatisch gevuld.
  • Je ziet alleen nog je eigen tickets + Features en verbeteringen met de status misschien.

(ja beetje strenger…)

Maakt er iemand ook gebruik van dit:

Ik gebruikte tot nu toe de een HomeWizard Plug om de de batterij energie te meten. Moet ik nu iets aanpassen?

Ik denk het niet. Je kan even controleren hoe het nu in settings.html staat.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om samen geld te gaan verdienen. Ik zou dan willen kijken om van al onze batterijen 1 grote batterij te maken die we dan kunnen aanbieden om bijvoorbeeld congestie problemen mee aan te pakken.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van alle mogelijkheden. Iemand misschien ideeën?

Ja dat doe ik ,wat wil je weten ?:smiling_face_with_sunglasses:

Was benieuwd of hier veel gebruik van gemaakt werd. Ik heb zelf geen laadpaal dus dan verdiep je je vaak niet in zulke dingen. Levert het veel op?

Op dit moment staat de teller op dit bedrag .

Hoe zie je dit dan precies voor je ?,want de eisen zijn best streng (mid gecertificeerde laadpaal) Ean check foto’s maken van je laadpaal/plek….

Ik zie niets voor me. Ik dacht misschien kan ik hier iets mee in de app. 13 ct per kwh is best veel toch

ja de vergoeding is best netjes ,maar wat ik bedoel hoe je het voor je ziet qua collectieve batterij?,want de Ere vergoeding gaat doormiddel van een mid gecertificeerde laadpaal en dus jouw idee over een collectieve batterij begrijp ik nog niet helemaal haha.