Indevolt gebruikers via de gewone configuratie (niet mixed) en met clustering, misschien nog even de setup1.html doorlopen. Andere Indevolt gebruikers via gewone confog misschien ook even extra opletten. (zou gewoon allemaal moeten werken, maar even controleren is misschien niet overbodig)
Oh ja. Anker SOLIX Solarbank Max AC toch ook toegevoegd (in beta)
Sinds enkele weken gebruik ik SlimLaden en ik ben erg tevreden over de resultaten. Tijdens het observeren van de batterijstrategie is mij echter een patroon opgevallen dat ik nog niet goed begrijp.
Op zonnige dagen gebruik ik de modus Zon Optimaal. Door de ligging van mijn zonnepanelen neemt de opwek rond 18:00 uur vrijwel volledig af. Rond diezelfde tijd is de elektriciteitsprijs juist vaak het hoogst van de dag.
Wat ik zie, is dat de batterij op dat moment meestal de status STOP heeft en dus niet ontlaadt. Pas later op de avond, wanneer de stroomprijs alweer is gedaald, schakelt de batterij over naar NOM en levert dan geleidelijk energie gedurende de rest van de avond en nacht. Daarbij wordt vaak maar ongeveer 50% van de batterijcapaciteit gebruikt.
Mijn verwachting zou zijn dat de batterij juist tijdens de duurste uren zoveel mogelijk energie levert en daarna eventueel pas de resterende capaciteit gebruikt.
Is dit het beoogde gedrag van de modus Zon Optimaal, of mis ik een instelling of achterliggende optimalisatie?
Goedemorgen. Ik had het ook al een keer gezien. Volgens mij is dit een fout. Zon optimaal is eigenlijk Max winst, maar dan zonder ontladen. Hij zet deze kwartieren nu op stop. Dat is fout.
Draait inmiddels als een zonnetje!
Wat me net opvalt: wanneer het plan naar Zon-overschot springt, wordt in Homey de STOP actie getriggerd i.p.v. Zon-overschot (export) actie.
Op het dashboard staat de actie bij status dan ook op STOP volgens mij.
Thanks voor het alsnog maken van de Anker koppeling.
Ik zie dat de Temp. nog niet goed opgehaald wordt, wellicht heb je iets aan onderstaand, deze registers gebruik ik voor de custom uitlezing die ik nog heb lopen:
Hoi @Roedi_de_Lion. Ik had weekje geleden in de backlog een issue aangekaart (zonneladen icm kritisch apparaat, ontlaad de accu’s. Dus geen “kritisch-gebruik op de meter”)
Jij vroeg mij dit te monitoren met de nieuwe versies.
Vanmiddag was de auto weer aan het laden tijdens een zonneladen moment.
Dit lijkt nu goed te gaan. De accu’s worden geladen zolang de afname uit het net niet boven het verbruik van het kritieke apparaat uitkomt (de laadpaal, 11kWh)
Dus dat is goed.
Wel nog even een vraagje:
Ik zie in het Laadplan “Laden” in het groen staan ala actie. Maar de staafjes zijn geel (dit is eigelijk een NOM actie) heeft dat iets te maken met het feit dat je zonneladen bij de Marsteks softwarematig aanstuurt? Is geen vraag om iets te wijzigen maar om meer inzicht voor mijzelf te krijgen.
Ik wil mn Smile G3 T10 aansturen met Homey via Modbus TCP. De omvormer is al aangesloten via de LAN kabel en heeft een eigen gerserveerd IP. Ik heb Modbus read én write eerder, bij de aankoop, expliciet aan de installateur gevraagd.
Nu geeft mn installateur aan dat Alpha Ess het niet toestaat om de batterij met Modbus aan te sturen??
Klopt dat? Stuurt iemand zn Alpha ESS aan via TCP Modbus?
De app staat tenslotte.toe dat ik mn Alpha ESS hiermee aanstuur.
Wat kan ik doen om dit toch goed geregeld te krijgen? De Slimladen app lijkt mij namelijk de perfecte app.
Hoi Roedi. Vandaag met nieuwere app versie auto geladen. Systeem op stop, na laden weer door. Mooi!
Wel viel me net bij thuiskomst dat MT vol is, er zon is, systeem op nom staat maar dat de HW batterijen niet laden. Systeem staat op auto. Ticket heb ik aangemaakt.
Nu even de HW handmatig nom gezet via HW in Homey, laden nu. MT op standby gezet.
Ten eerste is de batterij nog helemaal niet goed geinstalleerd en heb uk nu een ingebrekestelling verstuurd naar de installateur.
Een van de punten was namelijk dat ze op mijn verzoek poort 502 open te zetten en modubus tcp aan te zetten antwoorden dat die niet mag van Alpha ESS. En ik daarmee de garantie kwijt zou zijn.
Nou was dit een insgallateur die er allemaal niet veel van begreep.
Heb jij het via je installateur geregeld, of heeft Alpha ESS dit voor je open gezet en enabled?
Mijn installateur gaf aan dat die poort standaard open staat. (En dat was ook zo).
Heb je al eens geprobeerd of poort 502 open staat op jouw Alpha door te checken?
Dat kan bv op Windows via Powershell (vervang uiteraard het ip-adres met het adres van jouw Alpha):
Wellicht een vraag die al veel gesteld is, maar ik kon het zo snel niet met enige zekerheid terugvinden… Ik heb sinds kort een 35kWh Nexus batterij van Zonneplan. Is deze ook (op een of andere manier) te koppelen aan Homey cq de SlimLaden app?
Als ik het goed begrepen heb wordt de battery aangestuurd door een Solis S6-hybride omvormer die ook een RS-485 poort zou moeten hebben (dat, incl. het exacte type, ga ik straks even controleren als ik weer thuis ben want ik begrijp dat het ook een Pylontech H3X kan zijn).
Ik ben zelf software engineer aan de industriële kant (IoT en PLC integraties e.d. maar niet het programmeren van PLCs zelf) dus zou eventueel wat kunnen helpen te testen/debuggen if needed…
Ik heb dezelfde omvormer. Aansturing gaat prima via de Modbus. Ik zou eerst even testen of de bereikbaar is. Dat doe je door in een terminal (Mac) het volgende te typen: nc -zv 502. Of in Windows CMD: telnet 502
Staat die dicht, dan ticket in de Alphaess app maken met het verzoek deze open te zetten. Ze reageren niet supersnel maar zijn wel meewerkend is mijn ervaring.
Hoi hoi. Ik ben er ooit aan begonnen, maar het is niet gelukt om het werkend te krijgen in SlimLaden. Je kan kijken wat er nu al staat. Misschien lukt het ons samen wel.