Als het goed is moet je 'm nu hebben. Ik heb nooit eerder met dropbox gewerkt ![]()
Jaik heb hem gekregen. En heb hem ook in mijn Dropbox toegevoegd: Dropbox
Ik lees dat de Marstek Venus V3 soms problemen heeft met laden en ontladen bij MODBUS, bij firmware 149.Ik draai ook 149 en heb dat probleem niet.
Bedankt @Roedi_de_Lion en @LX001 voor het delen van de files.
Super, eerste keer met droobox gewerkt. Maar nu kan iedereen erbij zie ik en dat is mooi. Ik zal eens kijken hoe je dat in kunt stellen.![]()
Ik heb v149.2 vorige week toegestuurd gekregen, maar heb gelezen dat het modbus register is veranderd dus heb ik het nog niet geïnstalleerd. Zit nu op v147. Zijn er mensen hier op het forum met een Marstek Venus D die de v149 versie hebben?
Ik heb de venus A. Dat is neem ik aan hetzelfde register.
Tja, dat weet ik niet. Jij hebt nu v149 draaien?
Hi Roedi. Vanochtend zonladen, mixed install, op NOM en handmatig, de MT batterij wordt 100% volgeladen, de HW’s krijgen geen vulling, zon gat net op. Ik heb een ticket aangemaakt.
Na plan herberekenen en nom-knop gaan HW’s laden.
NIEUW in SlimLaden:
Slim starten — zonoverschot naar je apparaten
Gaat er zonnestroom naar het net terwijl de batterij 'm niet (meer) opneemt — omdat 'ie vol is, omdat het plan pas later laadt, of omdat 'ie al op vol laadvermogen zit? SlimLaden wijst dat overschot voortaan toe aan jouw apparaten — vaatwasser, laadpaal, warmtepomp. De volgorde blijft heilig: eerst het huis, dan de batterij, dán pas je apparaten. En verkóópt de batterij bewust naar het net, dan blijven de apparaten er altijd vanaf. Aanzetten doe je per apparaat in de Apparaat Monitor: vink “
Draaien op zonoverschot” aan.
Belangrijk: SlimLaden schakelt zelf niets — jouw flow doet dat
Slim starten werkt via twee flowkaarten: “Zonoverschot beschikbaar voor apparaat” en “Zonoverschot voorbij voor apparaat”. Zonder flow zie je alleen de
-badge op de apparaat-kaart — er gaat pas iets áán als jij de flow bouwt.
NIEUW: je kiest het apparaat nu direct óp de kaart. Geen filter-kaarten meer nodig — de flow vuurt alleen voor het apparaat dat jij kiest:
Vaatwasser (eenmalig) — één flow:
ALS Zonoverschot beschikbaar voor [Vaatwasser] → DAN vaatwasser aan
Laadpaal (meebewegen) — twee flows:
ALS Zonoverschot beschikbaar voor [Laadpaal] → DAN laadpaal aan op {{vermogen}} watt
ALS Zonoverschot voorbij voor [Laadpaal] → DAN laadpaal uit
De kaart geeft drie tags mee: Apparaat (de naam), Toegewezen vermogen (hoeveel watt voor dit apparaat) en Reden (overschot of goedkoopste-uur). Wil je één flow voor meerdere apparaten? Kies dan “(elk apparaat)” op de kaart en filter zelf met een Logica-conditie op de Apparaat-tag. Doordat de actie in jouw flow zit, werkt dit met elk merk apparaat.
Had je deze flowkaarten al in gebruik? Homey vraagt je éénmalig de kaart opnieuw in te stellen: open de flow, kies het apparaat, opslaan — klaar.
Twee gedragingen: eenmalig of meebewegen
Eenmalig starten (vaatwasser, wasmachine, droger): één “mag starten”-signaal en daarna maakt het apparaat z’n cyclus gewoon af — geen stop-signalen; dipt de zon, dan komt de rest van het net. NIEUW — omdat zo’n start niet terug te draaien is, moet het overschot eerst even aanhouden: standaard 5 minuten (instelbaar via “Stabiel overschot”, 0 = direct). Zo start één zonnig gat tussen de wolken geen wasmachine die daarna twee uur op netstroom draait — het overschot gaat in die wachttijd gewoon naar de meebewegers. Meebewegen (laadpaal, warmtepomp): volgt het overschot op-en-af, met een minimale aan-tijd (standaard 10 min) en 5 minuten rust na een stop — geen ge-aan-uit bij elke wolk. “Automatisch” kiest het juiste gedrag op basis van het apparaattype.
Prioriteit: wie krijgt het overschot?
Het overschot wordt uitgedeeld als een wachtrij: prioriteit 1 is eerst aan de beurt en krijgt alles wat er is — tot z’n Maximaal (0 = onbeperkt). Wat overblijft gaat naar prioriteit 2, enzovoort. Twee regels maken het slim:
- Minimaal (W) = “hier kan ik pas wat mee”: is het aandeel voor een apparaat kleiner dan z’n minimum, dan krijgt het niets — en schuift de volle rest door naar de volgende. Zo kan een klein apparaat (boiler, min 500 W) wél draaien op een restje waar de laadpaal (min 1400 W) niks mee kan.
- Maximaal (W) = delen afdwingen: zonder maximum slokt prioriteit 1 álles op. Geef 'm een cap en de rest vloeit automatisch door.
Voorbeelden — laadpaal prio 1 (min 1400 W), warmtepomp prio 2 (min 500 W):
| Overschot | Laadpaal | Warmtepomp |
|---|---|---|
| 2000 W, laadpaal max onbeperkt | 2000 W | 0 W |
| 400 W (onder laadpaal-minimum) | 0 W | 400 W — schuift door! |
| 2400 W, laadpaal max 1500 | 1500 W | 900 W — samen |
En: start een eenmalig-apparaat (vaatwasser), dan telt het daarna niet meer mee — z’n verbruik gaat vanzelf van het gemeten overschot af, en de volgende in de rij krijgt wat er écht overblijft. Zo lopen apparaten op een zonnige dag vanzelf náást elkaar.
Wanneer komt het signaal precies?
Het overschot moet boven de Export-drempel (standaard 200 W, dezelfde instelling als Solar Capture) zitten, en wel 30 seconden aaneengesloten — losse piekjes tellen niet. Meebewegers krijgen dan direct hun signaal; eenmalig-apparaten pas na hun “Stabiel overschot”-wachttijd. Verandert het overschot daarna flink (≥ 200 W), dan vuurt de kaart opnieuw met het nieuwe vermogen. Pas als het overschot 60 seconden echt weg is (de zon is weg, niet het apparaat dat z’n eigen overschot “opeet” — daar rekent SlimLaden voor), volgt “Zonoverschot voorbij”.
“Klaar vóór”: wacht op de zon, maar wees op tijd klaar
Geef een eenmalig-apparaat een deadline (bv. vaatwasser “klaar vóór 18:00”). Komt er zon → gratis starten. Komt de zon niet op tijd → SlimLaden start 'm automatisch op het goedkoopste resterende moment vóór de deadline (op basis van de geleerde cyclusduur en de dynamische prijzen). Het reden-tag vertelt je flow of het zon (overschot) of prijs (goedkoopste-uur) was. Leeg laten = alleen bij zon.
Laadpaal-tip
SlimLaden kent de accustand van je auto niet — combineer in je flow ons overschot-signaal met de app van je auto/lader (“EN auto < 80%”) en zet er een nacht-vangnet naast (“23:00 EN auto < 40% → laden”). Let op: de meeste laadpalen willen ampère, geen watt — reken in een Advanced Flow om met een Logica-rekenkaart: {{vermogen}} / 230 (1-fase) of / 690 (3-fase). Gratis zon eerst, garantie 's nachts.
Goed om te weten
De batterij blokkeert niet onnodig, maar heeft wél voorrang: vangt zij het overschot, dan is er simpelweg geen export voor de apparaten. Kritisch verbruik (bv. je EV) gaat er vanzelf vanaf. In handmatige modus of peak shaving stoppen de signalen automatisch — een waakhond zorgt dat een flow nooit “aan” blijft hangen. Live meekijken: op de apparaat-kaart zie je AAN · ☀️ 1800W.
Let op: Ik heb hier zelf nog helemaal niet mee getest. Ik heb jullie hulp hiervoor nodig.
Hoi Roedi. Situatie: Mixed batterijen. EV opgeladen, is geregistreerd als kritisch apparaat. Er wordt niet ontladen wat goed is, na opladen EV blijft systeem op actie stop staan, zon gaat naar net. Na knop nom worden batterijen weer geladen, In Homey staat als melding “Kritiek apparaat EV lader uitgeschakeld - batterij hervat normale werking” wat dus niet gebeurt.
Ik heb een ticket aangemaakt
What the F???! Wat een verandering! Dat klink echt top. Maar misschien moet je een keer een boek (handleiding) schrijven voor alle mogelijkheden van de Slimladen app.
Echt een mooie aanvulling/verbetering.![]()
Ook niet bij volgend kwartier?
Zou eigenlijk wel moeten idd. Maar of het er ooit van komt?
Kun je Claude toch vragen.
Die kan dat best goed.
Nope, toen ik het zag was er al een half uur verstreken
Ehhh…. Dat denk ik niet hoor. Heb ik al eens geprobeerd, maar slimladen is echt omvangrijk en ingewikkeld. Ik moet claude tijdens programmeren al uitleggen hoe iets echt werkt.
Gaaf dat je dit hebt erbij gemaakt. Moet er nog even meespelen en kijken hoe ik dit kan gebruiken in mijn situatie. ![]()