[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Verbruiksvoorspelling gaat ook steeds beter. Uiteraard zijn wij zelf ook oorzaak als dit af en toe behoorlijk afwijkt

Voorspelling is bij mij over het algemeen best goed

Hoi Wil,

Dashboard Studio is echt een erg professionele app. Mijn indruk is dat je er uiteindelijk vrijwel alles mee kunt maken wat je maar kunt bedenken. Juist daardoor is het in het begin wel zoeken: er zijn veel mogelijkheden en het kost wat tijd om te ontdekken waar alles zit en hoe de verschillende onderdelen samenwerken.

Aan de andere kant heeft de ontwikkelaar daar gelukkig veel aandacht aan besteed. Er is een duidelijke handleiding beschikbaar en daarnaast zijn er verschillende voorbeeld-dashboards die je zowel helpen om de werking te begrijpen als inspiratie geven voor je eigen ontwerp.

Mijn advies zou zijn om gewoon klein te beginnen. Zodra je de basis doorhebt, merk je dat er steeds meer mogelijkheden opengaan. Ik ben zelf ook nog volop aan het ontdekken, maar als ik er wat verder mee ben en een paar oplossingen heb uitgewerkt, dan deel ik die graag.

Groeten, Jan

Ik heb een “gemixte batterij” opstelling met 2x Venus E V2 en 1x Venus E V3. Dit loopt al een tijdje heel soepel. Wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat eerst de V2’s worden geladen en ontladen en daarna pas de V3. Alsof de V2’s voorrang hebben.
En deze ochtend waren de V2’s leeg (door normaal gebruik) en de V3 voor 50%. Nu wilde ik deze met Boost Ontladen gebruiken maar toen bleef het ontlaad vermogen op 800 watt hangen. Ik zag in de Marstek App dat ik deze (weer) op 2500 Watt moest zetten. Dit ook gedaan maar na een paar seconde spong deze weer op 800 Watt. Ik heb mijn V3 als volgt in de SlimLaden App opgevoerd.

Hmmm. Het lijkt er toch op dat dit aan je Marstek batterij ligt. 50% is vaak een fallback waarde die niet echt de soc is. Tevens doe ik niets met de instelling van 800 en 2500W.
Daarnaast zou ik wel voor de zekerheid de Min soc en Max soc van een waarde voorzien. (weet niet zeker of hij dan de default pakt)

Vanaf versie 9.2.21 kan je naast de HDD ook CDD gebruiken.

• HDD = Heating Degree Days (verwarmingsgraaddagen) — hoeveel graden kouder dan de basistemp (default 18°C) het gemiddeld was. HDD = max(0, 18 − gem.temp). Meer HDD → koudere dag → meer verwarming → meer verbruik.

• CDD = Cooling Degree Days (koelgraaddagen) — het spiegelbeeld: hoeveel graden warmer dan de basistemp (default 22°C). CDD = max(0, gem.temp − 22). Meer CDD → warmere dag → meer koeling/airco → meer verbruik.

Tevens de gemiddelde lijn voor het basis-verbruik robuuster gemaakt:

SlimLaden v9.2.21

:sparkles: Nieuw

• Koeling / airco in de verbruiksvoorspelling. Naast graaddagen voor verwarming (HDD) is er nu ook een koeling-helling (CDD): op warme dagen wordt de extra airco-last automatisch meegenomen. Beide basistemperaturen (verwarming 18°C, koeling 22°C) zijn nu instelbaar. Staat standaard uit — vul de koeling-helling in als je airco hebt.

:high_voltage: Verbeteringen

• Verbruik-smoothing: de “gladheid”-schuif kan nu helemaal naar 0 (geen smoothing), het label is duidelijker (kwartieren i.p.v. “kw”), en de grafiek heeft een leesbare verticale as.

:bug: Opgeloste problemen

• Kritisch apparaat stopte de batterij niet altijd (Marstek via MQTT): een actieve laadpaal met “altijd stoppen” liet de batterij soms toch doorlopen — nu stopt 'ie correct.
  • Apparaat-verbruik bij de dagwissel: verbruik van bv. een airco of wasmachine werd de volgende dag soms dubbel of verkeerd meegenomen — nu loopt de voorspelling netjes door.
  • Peak shaving bij mixed-batterijopstellingen: de maximale laad-/ontlaadvermogens werden verkeerd berekend (onrealistische getallen) — nu correct per batterij.

Op herhaling en op verzoek van Roedi graag aandacht voor het volgende met de vraag of jullie dit ook ervaren. In de backlog.html kunnen jullie een ticket hiervan vinden.

Het laadplan geeft aan om te laden (= groen) echter er wordt niet van het net geladen. Zie bijlages met daarin het grafische laadplan voor vandaag, de Laadplan tabel en een homewizard plaatje dat aangeeft geen verbruik van het net door het laden.

Dit treedt op indien de zon onvoldoende de batterijen doet laden, ondanks de voorspelling, en het stroomtarief op dat moment lager is dan de rest van de dag. Je ziet dan bv. Zonladen (= Geel) in Laden (=Groen) veranderen ieder kwartier. Echter er wordt niet daarwerkelijk geladen.

Heeft iemand dit al eens gezien? Zo ja, welke batterijen heb je? Mocht je dit waarnemen, kun je dan eens overschakelen op handmatig laden en kijken of er dan wel van het net wordt geladen?

Bedankt.

Even een toevoeging: Hij gaat steeds weer extra laadkwartieren erbij zetten, omdat hij niet laadt. Het gaat om Sessy batterijen.

Hoe gaat het met het geheugen eigenlijk? Bij mij gaat het nu eigenlijk weer helemaal goed.

Begrijp ik hieruit dat je je zonnepanelen niet direct op de Smile G3 T10-omvormer hebt aangesloten, maar op een losse omvormer? Je beseft dat je daarmee heel veel extra omzetverlies hebt? Van gelijk naar wissel, en dan weer omgezet naar gelijkstroom je accu in, om het vervolgens wéér om te zetten naar wissel als je het nodig hebt?

Nu ook ONTLADEN actie zonder te ontladen. Zal toch niet met mijn flow the maken hebben waarbij bij STOP, Zon-Laden en ZON-Overschot overschakel op handmatig en dan NOM? Dit heeft de afgelopen weken prima gewerkt en doet ook wat het moet doen. Ontladen zit hier niet bij dus geen actie.

Goedemorgen Roedi, ik heb geen crash meer gehad en het geheugengebruik is nu 147,8 mb en zit op v9.2.17. :clap:t2:

Wat bereik je met deze flow tov sc bij stop?

Geen STOP indien Solar niet voldoende is. Is inderdaad niet nodig indien er wel Solar is. Echter, je ziet ook vaak 's nachts een STOP actie en dat wens ik niet.

Bij de marstek is dit best een lastig vraagstuk. Je kan namelijk nooit rechtstreeks je opwek naar het net exporteren, terwijl je dat soms wel wil. Dat is in de gevallen dat je meer opwek hebt dan capaciteit. Ik forceer in mijn app dan toch ontladen op duurdere zonoverschot kwartieren.

de Smile G3 T10 is een AlphaESS batterij. Deze zijn volledig te besturen via modbus.

Hey allemaal, wat is de beste manier om een laadpaal inzichtelijk te maken in SlimLaden?

Ik heb ook EVCC.io draaien om alles wat te sturen.

Gezien we in BE met het capaciteitstarief zitten, wil ik graag mijn wagen kunnen opladen, maar hiermee wil ik de import van het net limiteren op 4kW.

Ik zet mijn wagen op 5kW laden en ik heb met momenten ook 1.5kW aan zonne-overschot + een batterij op 2.4kW (Zendure)

Idealiter zou de batterij dus mee moeten laden (peakshaving) op dure momenten, maar zou ik willen ergens instellen dat als de stroomprijs bvb <0.08€ is, hij gewoon van het net + zon mag nemen.

Is er een mogelijkheid/best practices om dit voor elkaar te krijgen?

Want nu zie ik mijn batterij constant van laden <=> ontladen springen en dat is niet wenselijk. Met als gevolg dat mijn verbruik van het net naar 1.7kW en dan weer 4.7kW springt.

Even een foto bijvoegen met het fenomeen die ik zie

Voor de zekerheid heb ik nu ook maar peakshaving geactiveerd op 4kW

en krijg ik nog hogere pieken, ik moet ergens toch kunnen instellen dat mijn batterij dit gedrag niet toont als een laadpaal aan het laden is?

Dit is een vraag voor jullie België (Belgische gebruikers)

Hoi,

Ik heb dit allemaal kunnen scripten via Homeyscript want ik had hetzelfde probleem.

Dit was een serieuze trial and error maar uiteindelijk lukte het wel. Ik heb ook een ‘noodknop’ waarmee ik standaard 2u kan laden, wanneer de auto echt leeg is.

Ik wilde ook de auto gaan uitlezen maar BMW doet wat vervelend en laat me niet toe de batterijstand uit te lezen (voorlopig) waardoor ik die plannen voorlopig niet kan uitwerken.

Ik heb dit wel niet via slimladen kunnen realiseren, maar rechtstreeks in Homey.

Ik wil gerust mijn scriptjes delen, wie weet kunnen we dit samen nog naar een hoger niveau tillen.

Dit werkt niet voor jou?

1. Laadpaal koppelen in de Apparaat Monitor (Verbruik-pagina → apparaat toevoegen → koppel het Homey-device van de laadpaal → vink “Kritisch apparaat” aan). Dat is dé manier om de laadpaal “inzichtelijk” te maken: SlimLaden ziet real-time dat 'ie laadt én het EV-verbruik vervuilt het geleerde verbruiksprofiel niet meer.

2. Stop-modus “Altijd stoppen” → batterij volledig met rust zodra de paal laadt: geen ontladen-in-de-auto, geen flip-flop, geen batterijlading bovenop de EV. Auto krijgt net + zon (EVCC blijft gewoon zon bijmengen). (Vereist v9.2.21+ — daarin is gefixt dat “altijd stoppen” óók tijdens zonoverschot/software-NOM echt stopt.)

3. Peak shaving op 4kW aan voor het capaciteitstarief. Let op de interactie (zit in de code): met de checkbox “Sta stop toe bij peak shaving” UIT (default) krijgt peak shaving voorrang boven de kritische stop → de batterij blijft beschikbaar en topt import boven 4kW af (tot z’n 2.4kW). Wil je dat de batterij óók dan stopt → checkbox aan.