[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Benieuwd wat je eigen ervaringen hiermee zijn!

Dankjewel @Wil_Ree en @Roedi_de_Lion voor jullie reacties, ik ga de gok maar wagen want het ziet er gelikt uit en dat wil ik ook weer niet missen. Fingers cross :joy:

@Roedi_de_Lion heb jij zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de Venus A? Ik wil dat in de toekomst ook doen. Vier of misschien 8 panelen. Werkt dat goed samen met de zonnepanelen die je al had liggen? Je kunt dan veel meer laden in een keer, hoe gaat de Marstek om met die belasting? Lopen de temperaturen dan niet te hoog op?

Ik kom er nog even op terug, maar ik heb het niet perfect kunnen maken. Bij de marstek a kan je maar 25% sneller laden, dan zit er een begrenzing op volgens mij. Je kan het laden ook niet stoppen, terwijl ik soms de zon naar het net wil laten gaan.

Die 25%: bedoel je omdat je geen DC → AC → DC-verlies hebt?
En je kan het laden niet stoppen? Ik vermoed dat je bedoelt: de batterij wordt geladen tot 100% en pas als dat klaar is, gaat de stroom naar het net? Dus je hebt geen controle over wanneer het naar het net gaat?

@Roedi_de_Lion Heb een Laadplan error: :warning: Override (unknown): Werkelijke actie (STOP) verschilt van plan (NOM) — bron niet gevonden. Mogelijk nieuwe override-bron — update getCurrentActionExplanation() (CLAUDE.md regel 14).

Dit is bij het Max Winst. Als ik daarna andere strategieen pak, bv Max Eigenverbruik of Zon-optimaal is de error tijdelijk weg, maar komt weer terug (5 min)

op het ticketbord gezet

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de totale laad capaciteit niet hoger was dan 2000W. Maar dat moet ik ook nog een keer checken.

Wat ik gedaan heb is dat ik de batterijen gewoon zie als ac aangesloten. Als het plan de batterij op stop wil hebben, en er komt opwerk binnen via de dc aangesloten panelen, dan ga ik de batterij ontladen met het vermogen van de panelen.

Niet optimaal , maar ik heb het model/planner proberen aan te passen, maar dat is niet/nog niet gelukt. Het werkt nu administratief goed.

Bij nom laat ik het gaan. Niet weer een soort software nom introduceren.

Hoi Roedi, is het nu zo dat Solar Capture af en toe door het programma wordt overruled?

Geen idee. Hij doet Solar Capture alleen op Zon laden kwartieren, behalve als je sc bij stop hebt aangezet. tenminste dat is hoe het zou moeten werken.

Hoi Roedi,

Met de extra API is het me inmiddels gelukt om het laadplan ook in Dashboard Studio te krijgen. Bedankt daarvoor!

Het kostte uiteindelijk wel wat gepuzzel, want het zijn 13 verschillende grafieken die over elkaar heen worden opgebouwd. Maar zoals ik eerder al aangaf: SlimLaden vormt voor mij echt het hart van mijn EMS-systeem, dus dan is het mooi om dat ook netjes terug te zien in het dashboard.

Nu verder met de overige grafieken en inzichten om mijn dashboard verder af te maken.

Groeten,

Jan

Hoi Jan. Dashboard is ook nog wel iets dat op mijn lijstje van wensen staat. Jij bent daar blijkbaar al helemaal ingedoken. Leuk. Heb je tips? Wellicht kan je wat delen als je er helemaal uit bent.

Nieuwe versie:

• Vaste terugleverprijs (België)
  • Victron NOM aanpassing
  • Performance finetuning

Goedemorgen Roedi, ik zie dat de prijzen niet worden opgehaald.

Heb ik laatste week ook een aantal keer voorbij zien komen, idem op dit moment.
Heb nu de ‘Update Energieprijzen’ flow even gelopen en nu is alles terug OK.

Maar lijkt inderdaad een dagelijks dingetje te zijn.

Oké, ik heb het nog niet eerder gehad. Dus jij heb gewoon een flow gemaakt om de prijzen te updaten. Was dat eenmalig of draai je die flow iedere dag op een bepaald tijdstip?

Niet gepland, gewoon als ik het zie dit…

Stop Hu Ho.

Dit zijn twee verschillende dingen. Afgelopen week kwamen de prijzen echt niet binnen. Nu vernieuw ik de prijzen niet meer als je ze al hebt opgehaald.

In de nieuwste versie kleurt hij ook gewoon groen. (Hij werd rood omdat hij het te lang geleden vindt, maar dat is dus aangepast)

Dit zijn ook gewoon de nieuwste prijzen.

Geen onnodige flows maken. Dit heeft impact op je geheugen gebruik. Daarom heb ik dit ook veranderd. Alleen als je het incidenteel nodig hebt.

Dank voor je reactie. Ik maak dan maar geen flow aan, want ik heb alle geheugen nodig.:grin:

Haha. Ik dacht beide 8.3