Nee hoor. Lijkt me de oorzaak.
Afgelopen hete dagen hebben we veel stroom verbruikt aan airco, warmtepomp koeling, etc. Hierdoor kreeg de zon de batterijen niet voldoende opgeladen. SlimLaden was zo slim dat hij richting einde middag zelf LADEN (= groen) kwartieren ging inplannen om de batterijen bij te laden met stroom van het net. Tot zover, prima. Echter, bij mij werd niet geladen c.q. geen stroom van het net gehaald. In de Laadplan tabel stond ook voor de genoemde kwartieren LADEN met maximaal laadvermogen, is 6600 W.
Enig idee waarom niet geladen werd vanaf het net en alleen maar wat nog over was van de zon opbrengst?
Kijk eens naar aanmaken kritische apparaten. Die kan je instellen dat je laadplan geen rekening houd mee met het verbruik van het desbetreffende apparaat.
Voorbeeld:
Mijn laadpaal 11kW laad automatisch op de goedkoopste uren van de dag. (Rekening houdend met het feit dat ev 07:00 vol moet zijn). Op diezelfde uren wil ik ook mijn thuisaccus laden. Het feit dat ik dan (goedkope) stroom van het net afneem maakt mij niet uit. Deze kan ik immer nog steeds volledig salderen. En de goedkope stroom gebruik ik zelf in de duurste uren of verkoop ik aan het net.
Omdat ik aangegeven heb dat de laadpaal een kritisch apparaat is en dat het laadplan deze buiten zijn planning moet houden, zullen de accuâs gewoon gaan laden. Indien het laadplan aangeeft nul op de meter (of zonneladen) dan doet ie geen nul op de meter maar maximaal 11kW op de meter (het verbruik van het kritieke apparaat, in mijn geval de laadpaal)
Zo laad ik de auto en de thuisaccus op de goedkoopste uren. Met salderen geen enkel probleem en geeft je de maximale winst. (Laadplan ook op maximale Winst). Als op 1 januari 2027 het salderen over is wordt het rekensommetje iets anders. Maar Roedi heeft daar al een voorziening voor getroffen in de instelingen (energiebelasting en terugleververgoeding wel/verrekenen)
Wanneer kunnen we deze update verwachten?![]()
Ik ben de hele tijd bezig met de configuratie dat je zonnepanelen rechtstreeks op de marstek zijn aangesloten. Ik heb het nu eindelijk voor elkaar, maar moet het nu nog testen. Laatste puntjes op e de i, hoop ik.
Hi Will, ik ga er even van uit dat dit een reactie op mijn vraag is. Ik heb ook een kritisch apparaat gefedinieerd voor mijn EVâs en redeneer hetzelfde als jij. Echter, tijdens mijn issue dat het Laadplan LADEN aangaf en er niet van het net werd geladen was geen EV aangesloten.
Blijft mijn vraag dus waarom tijdens een LADEN actie niet vol vermogen de batterijen werden geladen. Mijn vraag is ook meer algemeen of meerderen dit zo ervaren en vraag aan @Roedi_de_Lion of dit âworks as designedâ. Bedankt
Ik heb geen idee. Json op het moment dat je het ziet.
Maar als het plan zegt laden. Met vermogen zonder kritische apparaten. Dat is niet als designed.
Dank, dat wilde ik graag weten. Als ik het weer zie maak ik een ticket aan en zal zelf overschakelen op handmatig LADEN en kijken wat hij dan doet. Misschien dat ook de temperatuurbewaking van de Sessyâs het laadvermogen beperkt.
Hallo, ik heb een Zendure AC2400+, ik heb permanent een server aangesloten op de UPS poort en die neemt ongeveer 270W af constant. Het lijkt er op alsof SlimLaden die niet helemaal correct registreert als verbruik, maar hij ziet dit als batterij die aan het opladen is. Ik wil eigenlijk dit verbruik van mijn server netjes laten verbruiken van de batterij zelf. Andere optie is de server op een ander stopcontact steken, maar dan kan ik geen gebruik meer maken van de UPS functie van mijn Zendure batterij AC2400+
Hoe gebeurt dit precies? Ik snap het niet helemaal.
Waarschijnlijk wordt dit te ingewikkeld hoor. Het was al een hels karwei om aangesloten zonnepanelen die rechtstreeks op de batterij zijn aangesloten goed te krijgen.
@Roedi_de_Lion weet jij of Sessy een uit te lezen temperatuur sensor heeft, die vervolgens in SL te displayen valt? De Sessy kan namelijk dynamisch de ventilator harder of zachter laten draaien als de omvormer en batterij cellenpakket te warm wordt. Dus dan moet er iets van een temp sensor zijn die uit te lezen is. Volgens forum berichten zou die via IP:xx.xx.xx.xx/api/via/power/status uit te lezen moeten zijn maar ik tref daar niets aan (met de nieuwste firmware (1.11.14).
Wel, ik denk als het verbruik vanop de UPS poort meegeteld wordt als homeverbruik, het in theorie zou moeten werken.
Ik heb dus op de UPS poort constant ±300W verbruik zitten, als je die meetelt als home verbruik zal de batterij die terugleveren in plaats van 300W van het net te halen.
Maak maar even een wens aan met al je info.
Wat is er nieuw in 9.2.17
Stabiliteit & geheugen
- Marstek (Modbus): stabielere verbinding onder zware last, ruimere timeouts, en NOM/Anti-Feed blijft nu betrouwbaar actief.
- HomeWizard: flink minder belasting op de P1-meter â de verbinding wordt hergebruikt i.p.v. telkens opnieuw opgebouwd.
- Minder zware apparaat-scans op de achtergrond.
Slimmer plannen
- Nieuw: optionele âgemiddelde lijnâ voor het verbruiksprofiel â een rustiger plan dat minder schrikt van ruis.
- Max Eigen Verbruik: accu loopt 's avonds niet meer te vroeg leeg, en de nacht blijft niet onterecht op STOP.
- Duidelijkere uitleg waarom de accu een bepaalde keuze maakt.
DC-zon op Venus A/D (nieuw, optioneel)
- Zonnepanelen rechtstreeks op de Venus A/D: live-inzicht + forecast, en slim doorvoeren bij STOP (SOC blijft op plan-niveau).
Opgelost
- Kritisch apparaat met âaltijd stoppenâ stopte de accu niet tijdens zonoverschot.
- Diverse kleinere fixes: solar-detectie, beveiliging, en support-rapport zelf downloaden.
Hoi Roedi, dat klinkt als muziek in de oren. Begrijp ik hieruit dat de app minder geheugen gebruikt? Ik zit nog op versie 9.2.14. Durfde niet meer te updaten, want deze doet het het goed. Geen crashes met deze versie. Kan ik dus de nieuwe versie gewoon pakken zonder problemen?
Wel weer hard gewerkt en veel verbeteringen. Echt top. Jij zit ook niet stil hĂš. Bij groen licht ga ik het proberen, laat maar even weten.
Bedankt voor de update Roedi!
Nu battery-plan-final ook beschikbaar is, ga ik verder bouwen/testen in Dashboard studio.
Groeten, Jan
Hoi Loek,
Geheugengebruik ziet er bij mij goed uit. Was bij mij altijd tussen 145 en 155. Nu net ( moment opname) 133,1. Eerlijk gezegd heb ik het nog niet zo laag gezien.
Ook nog even op de tijdlijn van developerstools bekeken. Geheugengebruik lijkt vrij stabiel. Af en toe een kleine piek, maar gaat ie bij mij naar max 145 mb. Ook even nieuw laadplan laten berekenen en dan komt er tijdelijk enkele MBâs bij.
Als ik naar cpu uses kijk zijn het nu pieken die eens in de 50 sec voorkomen. Dit was zover ik mij kan herinneren vaker dat de pieken voorkwamen.
Met andere woorden ziet er goed uit. Proberen waard. Ik weet niet of je makkelijk terug kan naar 9.2.14 via backup of zo @LX001 ?
Ik pas iedere keer dingen aan, maar de echte oorzaak nog niet gevonden helaas.
Bedankt Roedi voor deze update. Top ![]()