[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij

Ik houd het voorlopig maar op de Nord Pool prijzen.
Entso-e key ga ik dus voorlopig leeg laten

Heb ik ook gedaan nu, en op mariculeuze wijze werkt t

Tis heul stil hier
 Iedereen door de hitte bevangen?

Ik denk eerder dat het eigelijk altijd wel stiller is als de zonnepanelen en accu’s flinke winsten per dag maken. Euro’s rollen binnen
:joy:

Was veel meer vragen toen de winst per dag paar centen was. :rofl:

Als de winsten laag zijn: “Roedi kan je dit of dat oplossen. Laadplan doet het niet goed genoeg”.
Dus Roedi heeft op enig moment de winst berekening wat optimistischer gemaakt en toen was iedereen tevreden :rofl::joy::winking_face_with_tongue:

Jullie geloven me niet maar kijk: (versie 9.2.2)

:joy:

Ha Roedi. Ik heb de app geinstalleerd en dit ziet er allemaal super uit. Het meeste werkt al na 1 dag perfect. Het laad/ ontlaadplan ziet er ook prima uit. Ik heb alleen een paar kleine vragen: ik heb 3x Marstek Venus E3 en kan elk met 2500W laden en ontladen. Moet ik bij de batterij-settings als max laad- en ontlaadvermogen nu 2500W of 7500W opgeven?

Dan heeft de app mijn grootste zonnepanelen inverter gevonden. Maar ik heb er twee (beide Growatt). Die tweede heeft hij niet gevonden en ik zie niet hoe ik die manueel kan toevoegen. De zonopbrengst klopt nu niet en uiteraard ook het thuisverbruik niet.

Dan de derde vraag: bij het laden gaan twee batterijen laden tot 100% en de derde tot 95%. Ik had de max op 95% gezet, maar dat werkt nu dus alleen voor de batterij die het laatste op die 95% komt. Heb ik hier iets fout ingesteld?

Hoi Roedi,

Ik heb een vraag mbt de grafiek die gemaakt wordt in de SlimLaden app:

Ik zou verwachten dat deze informatie afkomstig is vanuit /api/battery-plan, maar als ik die aanroep en de data vergelijk met de bovenstaande grafiek dan zie ik verschillen.

{"time":"08:45","day":"today","action":"STOP"

Kun je misschien uitleggen op basis van welke gegevens een kolom getoond wordt als laden, ontladen, nom, et cetera? Wat gebeurd er nog meer?

En uitgaande van dat er 6 verschillende situaties zijn hoe komen

Status
LADEN
ONTLADEN
NOM
Zon-overschot
Zon-laden
STOP

terug als action vanuit /api/battery-plan?

Bv. STOP en NOM zijn makkelijk te herkennen, maar hoe zijn de andere ter herkennen? (vandaag zitten niet alle 6 de smaken in de file)

Alvast bedankt!

Groeten, Jan

Ik denk dat ik het antwoord inmiddels al grotendeels weet, namelijk dat /api/battery-plan slechts een deel van het verhaal is. Maar ik ben uiteraard benieuwd naar jouw terugkoppeling.

Vooruitlopend daarop: zou het misschien mogelijk zijn om een extra /api beschikbaar te stellen die 1-op-1 overeenkomt met wat uiteindelijk in het laadplan van het Dashboard wordt weergegeven? Bijvoorbeeld iets als /api/battery-plan-final.

Dat zou het mogelijk maken om externe dashboards, zoals Homey Dashboard Studio, exact dezelfde informatie en visualisatie te laten tonen als het SlimLaden-dashboard, zonder dat daarvoor de interne logica hoeft te worden gereconstrueerd.

Alvast bedankt!

Groeten,

Jan

2500W

In het verbruikspatroon device:

Bij de v3 is het niet mogelijk om dit goed te krijgen. Er is geen hardware register die ervoor zorgt dat de batterij op 95% stopt. Hier ben ik al heel lang mee bezig. Hij plant wel op 95%, maar bij Nom kwartieren gaat hij vaak wel hoger. Je kan ook eens kijken om de batterijen via de mixed batterijen te configureren. Daar is het mij wel gelukt
maar misschien komt dat dan weer door de combinatie met een v1 versie van Marstek. Not sure.

Ik kan je het niet helemaal uitleggen, maar nu bestaat het uit 2 api’s: /api/battery-plan Ă©n /api/planning-settings. ik heb het intussen aangepast naar /api/battery-plan-final.

Je kan in de volgende versie je verbruik een beetje meer gelijkmatig laten bepalen.Minder fluctuaties tussen kwartieren.

Hoi Roedi,

Ik probeer de endpoint /api/battery-plan-final aan te roepen (via de browser), maar krijg daar een ‘Not found’-melding op terug.

Hetzelfde gebeurt bij /api/battery-control, terwijl /api/prices en /api/battery-plan wel gewoon werken en een uitgebreide tekstresponse teruggeven.

Is er misschien een instelling of configuratie waardoor sommige endpoints wel beschikbaar zijn en andere niet? En zou je /api/battery-plan-final (en eventueel /api/battery-control) ook beschikbaar kunnen stellen? Is er iets anders wat ik kan proberen?

Alvast bedankt!

Groeten, Jan

Voor de final moet je wel even wachten op de nieuwe versie. :grinning_face: Als je nog meer wilt
 graag even een wens indienen.

Hoi Roedi, ik had de indruk dat /api/battery-plan-final al beschikbaar was, maar ik wacht geduldig op de nieuwe versie! :blush:

Groeten, Jan

Goedemorgen Roedi,

Ik gebruik SlimLaden v9.2.16 en nu zag ik op het dashboard widget (batterij diagnostiek) een foutmelding staan (inmiddels 8 dezelfde, zie bijlagen).
Ik gebruik een Marstek Venus E v3 over MODBUS (TCP), ik weet niet wat MQTT daarmee te maken heeft, heb ik geen kennis van.
Is dit een bug of een instelling?

Met vriendelijke groet,

Gideon Dusée

Ah. Beetje verwarrend idd. Toen ik de app ging maken was de communicatie altijd via MQTT. Later uitgebreid met allerlei andere communicatie protocollen. De manager die de communicatie regelt heet nog wel zo.

Ik kan de melding niet lezen, maar 1 fout zou ik me niet zo druk om maken. Naar het lijkt dat hij de batterij even niet kan vinden?

Het zijn nu 8 meldingen en ik heb ook wel eens 10 meldingen gehad. Lijkt allemaal dezelfde meldingen.

De meldingen verdwijnen als ik de app of de Homey Pro opnieuw opstart. Maar de melding komt dus met enige regelmaat terug.

Weet/merk inderdaad niet of dit ook invloed heeft op het functioneren van de app.

Ik ben nu alleen niet in de gelegenheid om op mijn lokale wifi de foutmelding volledig uit te lezen, omdat ik niet thuis ben op het moment.

Graag een support ticket aanmaken
als je thuis bent.

Heel misschien ook: een andere app die ook verbindt via TCP met de batterij?

Om een voor mij onverklaarbare reden is de (herhalende) fout uit zichzelf verdwenen.

Recent heb ik op mijn router het kanaal gewijzigd, kanaal dat ik gebruikte was druk. Sindsdien wat traag reagerende verbinding naar SlimLaden, maar ook de verlichting in mijn huis (Philips Hue) reageerde trager dan normaal. Ik moest weg, daarom geen tijd meer om te onderzoeken waar de traagheid vandaan kwam.

Ben inmiddels weer thuis. Wifi reageerde nog steeds traag. Vervolgens kanaal en kanaal breedte van 5Ghz wifi aangepast. Dat werkt weer naar behoren. Toen zou ik een ticket gaan aanmaken waar je om vroeg (MQTTmamager (API) fout).

Echter kon ik de foutmelding niet meer vinden (zie bijlage). Geen reset (opnieuw opstarten) uitgevoerd van Homey en ook niet van SlimLaden app. Denk dat een ticket niet meer nodig is nu?