Ik sluit me volledig aan bij wat hierboven al is gezegd. Je hebt een indrukwekkende app neergezet en het is duidelijk hoeveel tijd, energie en toewijding je daarin hebt gestoken. Voor mij vormt SlimLaden inmiddels het hart van mijn Homey EMS-systeem en ik zou het enorm missen als het er niet meer was.
Het belangrijkste is dat je er zelf plezier in blijft houden. Neem de tijd die je nodig hebt en pak de ontwikkeling weer op wanneer het voor jou goed voelt. Uiteindelijk levert dat vaak ook de beste resultaten op.
En mocht je behoefte hebben aan extra ondersteuning: er zitten hier op het forum meerdere zeer kundige ontwikkelaars die vast bereid zijn om mee te denken of een handje te helpen, als je daarvoor openstaat.
Bedankt voor alles wat je tot nu toe hebt neergezet.
Sluit ik me helemaal bij aan. Ook zonder die hele klein neuzel dingen is dit een app die al zoveel beter en completer is als wat er verder gemaakt is. Take tour time.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Wordt erg op prijs gesteld.
Ik ben niet opzoek naar ondersteuning op programmeer niveau. Dat maakt het naar mijn idee alleen maar ingewikkelder. Ik moet een balans vinden wat nog leuk blijft en wat vervelend wordt. Ik vind dat wel lastig en durf het daarom ook bijna niet te zeggenâŠmaar hier komt de nieuwe versie. Hahaha.
Indevolt-accuâs in de mixed-config (alle accuâs Indevolt): zelfverbruik (NOM), zonopvang en alles tussen vol-laden en ontladen werkt weer â voorheen kon 'ie alleen volledig laden of ontladen.
Apparaat Monitor doet nu wat 'ie belooft: dagtotaal vast, verdeling over de dag dynamisch geleerd â voorheen bleef 'ie soms op een platte vaste basis hangen.
De winst-historie toonde soms âontladen groter dan geladenâ (fysiek onmogelijk). De geladen/ontladen kWh kloppen nu (gemeten waarden). Je winst in euroâs blijft ongewijzigd.
Dashboard
De energie-pijltjes van/naar de batterij doen het weer goed: hersteld bij enkele batterij (o.a. AlphaESS), en het onterechte âmiddelste pijltjeâ bij meerdere batterijen is weg.
Stabiliteit
Onmogelijke SOC-waarden van een sensor (bv. 269%) lieten voorheen de hele planning crashen â nu vangt de app dat netjes op.
Overig
Deye (cloud): duidelijkere foutmelding als er geen batterij-data binnenkomt.
Zoals ik het begrepen heb werkt de ct003 alleen binnen Marstek om NOM te realiseren. De SL app kan een commando aan de Marstek accuâs geven dat ze NOM moeten draaien, dan wordt de ct003 gebruikt.
Een ander verhaal is dat je binnen homey ook je netverbfuik wilt monitoren. Daar heb je meestal een andere p1 meter voor omdat de Marstek meter niet (althans dat was in elk geval tot enige tijd geleden) binnen homey te intergreren is. De meeste hebben daar een homey energie dongle of homewizzard p1 voor.
Verder is er in bepaalde situaties ook nog zoiets als softwarematige NOM bij de SlimLaden app.
In dat geval is het niet mogelijk om vanuit de app de accuâs hardwarematig op nom te zetten ( dus gebruik makend van hun eigen p1, in jouw geval ct003) en dan doet de app zelf laden/ontladen commandoâs sturen om zo goed mogelijk nom aan te houden.
Hardwarematige nom heeft de voorkeur ( indien goed geconfigureerd 1/sec updat)
Softwarematig nom id wat trager (ik dacht ooit ergens 1 maal per 6 sec gelezen te hebben)
Volgens mij wordt softwarematig nom gebruikt bij gemixte merk configuraties in bepaalde gevallen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
@Roedi_de_Lion klopt bovenstaand en in exact welke gevallen gebruik je softwarematig nom?
Is dat nog te zien in de app?
Ik gebruik 2 Marstek Venus E v2 batterijen en nu ik dit zo type vraag ik me af of ik hardware- of softwarematige nom heb.
Hoe kan ik voorlkomen dat de planning zon overschot kiest voor sommige kwartieren. Ik wil liever dat hij de beschikbare zonnestroom in de accus stopt. Voor mij is dat beter dan het een half uur later te moeten inkopen (ook al is de stroom relatief voordelig).
Wat je in de app kan doen is A voor een andere Slimplanner kiezen of B Sc bij stop aanvinken. B zorgt ervoor dat hij op stop kwartieren toch van de zon gaat laden.
Ik heb de laatste tijd de optie Zon Optimaal als Slimplanner, die lijkt het dichst bij mijn voorkeur te komen. Die kiest meestal voor NOM, Stop en Laden, daarnaast soms voor Zon Overschot. De andere opties kiezen ook voor terugleveren, dat wil ik niet. Ik heb SC laden aan staan, maar uit jouw reactie begrijp ik dat ik de optie Zon Overschot niet kwijt kan raken Het zij zo.
Ik geloof jou gelijk, ik zie dat probleem in praktijk echter niet. Voor mij is het ook minder een financiele afweging, maar meer een keuze. Voor de financiele heb je de goedwerkende Max Winst. Als dat je doel is dan voldoet die wel. Ik ben meer gericht op maximaal gebruik van eigen zonne energie en alleen van het net laden wat ik nodig heb om de volgende 24 uur zelf voorzienend te zijn met NOM. Die optie is er in mijn ogen bijna maar net niet helemaa, want in Zon Optimaal wordt o.a. gekozen voor Zon Overschot waarbij zonne energie naar het net wordt geleverd die ik graag in de accu had gehad. Voor alle duidelijkheid, ik heb wel financiele afwegingen. Ik wil wel op het goedkoopste moment de stroom v h net halen
Het fijnste is als je voor dit soort vragen een json stuurt in een ticket he. Dan kan ik precies zien wat je bedoelt. Ik draai zelf max winst dus ben niet dagelijks bezig met de andere slimplanners
Oh, ik dacht dat een json was als er iets fout gaat, dat is niet het geval. Het is meer een andere strategie. Maar bij max eigen gebruik zioe ik geregeld dat hij wil terugleveren aan het net als de prijs hoog is. Ik zal die ook nog eens onderzoeken. Zon Optimaal lijkt voor mij meer op max eigen verbruik dan max eigen verbruik zelf. Maar zoals gezegd zal ik die nog wat beter onderzoeken. P.S ik ben grote fan van deze app en draai er met plezier mee. Dus nogmaals dank voor jouw briljante samenwerking met AI waaruit een fantastisch product is gekomen.