Even uit mijn hoofd. Heb je dat topic wel met underscores gemaakt ipv forward slashes?
marstek_forcible_charge_discharge. Zo stuurt slimladen hem. Zo moet hij dus ook in de yaml.
Even uit mijn hoofd. Heb je dat topic wel met underscores gemaakt ipv forward slashes?
marstek_forcible_charge_discharge. Zo stuurt slimladen hem. Zo moet hij dus ook in de yaml.
Je kan ook even in de backlog zoeken. http://192.168.xxx.xx:8778/backlog.html
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Heb het marstek.yaml bestand van de dropbox nagekeken, hierin staat:
Heb id: “lilygo_rs485_marstek_forcible_chargedischarge” gewijzigd in:
id: “lilygo_rs485_marstek_forcible_charge_discharge”
Tevens de regel: name: “Marstek Forcible Charge/Discharge” aangepast in
:name: “Marstek Forcible Charge Discharge” omdat de compiler een foutmelding gaf dat een slash moest worden vervangen door een ander karakter vandaar de spatie er tussen.
Nu werkt het wel. Nogmaals bedankt voor de tip.
Zou je mij de goede yaml kunnen sturen? Dan kan ik die weer op dropbox zetten.
Fout geantwoord.
Volgende quizvraag: Zie mijn laadplan voor vandaag. Waarom tussen 12 en 15u wordt er vanaf het grid geladen (groen) terwijl de zon dat nog goedkoper zou kunnen? @Roedi_de_Lion
(En de paarse uren daarvoor, hoewel je daarvan nog zou kunnen beargumenteren dat kennelijk het aantrekkelijker is om zonnestroom te verkopen aan het grid)
Groen betekend laden idd. Maar het maakt de batterij niet uit of die van het net of van van de zon komt. Hij laadt in deze kwartieren dus ook gewoon van de zon.
Zover ik kan zien vanuit het plaatje: zou hij alleen van de zon gaan laden, dan is de batterij nog niet vol in de goedkope kwartieren, daarom versnelt hij het laden in de goedkoopste kwartieren. EDIT: De batterij lijk tijdens de laadkwartieren allang vol. Ik zou een json sturen.
Ik vind het wel gek dat hij op dit moment al wel gaat zon-laden. Je kan een json sturen.
Heb je ook sc bij stop aan staan?
Hallo Roedi,
Als bijlage vind je jouw marstek.yaml bestand dat ik heb aangepast.
Mijn probleem is opgelost door deze aanpassing, het laadplan stuurt nu wel de marsteks aan zoals het laadplan aangeeft.
Met mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik ook een lilygo-rs485.yaml bestand tegen van Superduper.
Deze was bedoeld voor de Home Assistent (HA), deze had ik aangepast voor Homey door de MQTT toe te voegen en instelling voor HA te verwijderen.
Ook hier had hetzelfde probleem, na dezelfde wijziging door te voeren zoals in de marstek.yaml bleek deze ook te werken.
Voordeel van deze yaml is dat als je via de browser de gegevens opvraagt, ze zijn gerangschikt naar soortgelijke sensoren, controls en diagnostiek.
Dit laatste vind ik persoonlijk overzichtelijker. Dit bestand heb ik ook toegevoegd, misschien dat je het ook interessant vindt.
Nogmaals bedankt voor je reacties.
(Attachment Marstek.yaml is missing)
(Attachment lilygo-rs485.yaml is missing)
Ik had de mijne al aangepast. Je mag die andere wel sturen naar slimladen.app@gmail.com.
Hallo Roedi,
kreeg een melding van gmail dat ik geen yaml bestanden als bijlage kan verzenden als bijlage, vandaar dat ik ze nu deze bijlagen als tekst bestand.
Hopelijk lukt het zo wel.
(Attachment Marstek.txt is missing)
(Attachment lilygo.txt is missing)
Helaas dit lukt ook niet, heb jij hiervoor een oplossing?
Stuur hem in een dm als tekst hier op dit forum.
I’m using SlimLaden with an AlphaESS, and everything seems to be working fine. However, I’m seeing a lot of these messages in the error log. Has anyone else with an AlphaESS experienced this and found a solution.
Laadplan Controller19-6-2026: [AlphaESSAdapter] getFullStatus failed (1×): connect ECONNREFUSED 192.168.X.XX:502
Waarschijnlijk is er een andere ap oid die ook op de modbus wil communiceren met je AlphaESS. Aangezien er maar één connectie mogelijk is op modbus krijg je een econnrefused op dat ipadres.
Ik heb zelf daarom alle andere apps die via modbus (ook die alleen maar iets opvragen aan de AlphaESS) verwijderd uit Homey (en uit Home-assistant). Daarna geen problemen meer.
(ik ga er vanuit dat je geen externe aansturing van je AlphaESS meer hebt zoals bv Frankenergie)
Dank Ger voor je snelle reactie. Ga kijken of ik nog ander modbus connecties heb en idd geen andere partijen met externe toegang
Denk dat het verzenden van de yaml bestanden via het emailadres, wel is gelukt.
Is het mogelijk om een laadplan op te stellen per batterij? Omdat ik op elke fase een batterij op een groep is aangesloten waar meerder (grote) verbruikers op zitten, zodat ik per batterij kan bepalen met welk vermogen wordt geladen. Zoals het nu is stel je een laadvermogen in die voor alle 3 batterijen hetzelfde is. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Via de homey. Dat kan per app.
Via Tibber heb ik ze wel.