De 2019 pro wordt een collectors item denk ik
Voor 400 eur mag je dit museumstuk overnemen ![]()
Het gaat vooral om de RSS. Die je ziet bij de app. Je gaat naar “meer”…dan naar alle apps…selecteert SlimLaden. Daar wee naar instellingen. Als die te hoog wordt…ik dacht ergens rond de 160MB, dan gaat hij crashen/opnieuw opstarten.
Ik vraag me af of hij dat ook bij jouw 2026 Homey gebeurd…ik denk het wel, ook al heb je meer geheugen vrij. Misschien kan je eens kijken of hij toch verder doorgaat/oploopt zonder te crashen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de laadstrategieen Max eigen verbruik en Zon Optimaal, @Roedi_de_Lion?
We hadden twee Slimplanners: 1 voor maximale winst en 1 voor maximaal eigen verbruik. Max Eigen verbruik liep nog niet optimaal en toen heb ik Zon optimaal gemaakt, om de beste te kiezen tussen deze beide. Dat is niet gebeurd.
Max Eigen verbruik
- In principe hetzelfde model als Maximale Winst, alleen wordt de verkoopprijs op 0 euro gezet, zodat verkopen aan het net niets oplevert (in praktijk: bijna niets, klein beetje). Daarnaast worden volgens mij alle stopkwartieren nadat de batterij vol is gegaan op NOM gezet.
Zon optimaal
- Ook weer zelfde model als Maximale Winst. Vervolgens worden alle ontlaadkwartieren geschrapt en de energie uit de batterij verdeeld over de komende kwartieren. Duurste eerst.
Okee thx! En het verschil tussen Zon-overschot en Zon-laden?
Laadt de batterij bij zonoverschot gewoon eenvoudigweg niet op en wordt het overschot aan het net geleverd?
Exact ![]()
Maar waarom? Quizz
Ik vermoed … omdat het algorithme de batterij leeg wil hebben/houden om voldoende capaciteit te hebben voor de volgende dag (i.c.m. weer/zonprognose en verbruiksprognose)? Ga ik nu door voor de koelkast?
Je wil de goedkoopste (zonne)stroom in je batterij. Als je nog iets kan krijgen voor je stroom, dan stuur je die liever naar het net.
En zo voorkom je dat je batterij vol is op het moment dat de stroomprijs laag (of zelfs: negatief) is. Dat zijn de momenten dat je eerder wil (ZON)LADEN.
Hee Roedi, kan het zijn dat verbruik van kritische apparaten wordt meegenomen in de voorspelling van verbruik? Ik zie hoge verbruiksvoorspellingen in de nacht bijvoorbeeld die volgens mij afkomstig zijn van het laden van mijn EV in de nacht, terwijl de laadpaal als kritisch te boek staat?
Ik zie eea ook in de Homey timeline waarbij de voorspellings-nauwkerigheid wordt aangepast. Dat zijn ook altijd grote afwijkingen op momenten dat ik mijn EV heb geladen.
Koelkast gaat toch naar EmTee
Kan je een ticket aanmaken. Ik moet er echt even naar kijken
Done
Vandaag knap stroomprijsje van ca 83 ct/kWh rond 20:45. Lang leve de airco’s ![]()
Ik heb het nog niet bijgehouden maar mogelijk recordje voor dit jaar?
Zou zomaar een record kunnen zijn.
De opmerking over de airco staat los daarvan?
Of ga je met je airco stroom terugleveren ![]()
Nee, staat niet los daarvan: ik lees op meerdere plekken dat inschakeling van de airco’s en een vrijwel windstil weer in de avond (en dus weinig zonopwek meer) de oorzaak zijn.
Ja ik heb een inverter, dan keert hij t om toch ![]()
Helder. Lang leve de airco. (Ik doe hem dan wel na en voor de piek aan) ![]()
Hallo, ik ben nieuw op deze topic. Heb inmiddels 3 Marstek batterijen en wil deze aansturen met de slimladen app. Voor elke batterij heb ik een Lillygo geladen met de marstek.yaml en secret.yaml gedownload van de dropbox van Roedi. In deze bestanden zijn alle gegevens aangepast aan mijn bestaande configuratie. Via het programma MQTT Explorer kan ik het data verkeer volgen. Door in de browser het IP adres van de Lillygo op tegeven zie ik alle gegevens van de Marstek ook kan ik dan de Marstek controleren door bv RS485 Control mode op enable/disable te zetten. Ook de variabele Forcible Charge/Discharge op stop/discharge/charge te zetten. Via de MQTT Eplorer zie ik dat ook de commando’ s worden verstuurt, zie ook de de RS485 Control mode van disable naar enable de forcible charge en discharge power gegevens worden verstuurt en worden door de marstek verwerkt alleen de variable Forcible Charge/Discharge wordt wel als commando door slimladen programma verstuurd maar deze waarde (stop/charge/discharge) wordt niet overgenomen door de Marstek, hierdoor kan ik de Slimladen app niet gebruiken wat zeer jammer is, omdat de app een waardevolle toevoeging is voor mijn Homey Pro early 2023. Ben zelf al enkele dagen bezig geweest om het op te lossen maar tot nu toe niet gelukt. Heeft iemand misschien een oplossing voor mij of doe ik misschien iets verkeerd.