[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Haha ik heb geen enkele zon gezien hier alleen maar spiegelgladde wegen

1 Like

geen errors meer en het slim energy plaatje ziet er netjes en correct uit

1 Like

Goedemiddag @Roedi_de_Lion ,

Ik ben vandaag van de UDP koppeling naar de modbus 502 koppeling gegaan.

Dat werk goed behalve een ding. Op NOM laad bij maar met een paar Watt.

Terwijl er veel stroom terug geleverd wordt.

Stop, laden en ontladen werken wel zoals verwacht.

Kun jij zien wat daar fout gaat?

Bedankt!

Ik heb de json toegevoegd.

Opgelost! Na een reset met behoud van waarden van de Marstek werkt NOM ook weer!

Bedankt

1 Like

Ik ben ook sinds vandaag overgestapt op Modbus, maar het vreemde is, dat ik bij AC power bij mij niet de actuele waarde zie. Hij is op dit moment ongeveer met 1 kW het ontladen, maar ik zie die 5.3kW bij elke batterij staan. Dat zou toch een negatieve waarde van ongeveer 1000W moeten zijn? :thinking: Ik gebruik trouwens Elfin EW11 met mijn Venus E 2.0 batterijen.

Goedemiddag @Roedi_de_Lion en @Mike_de_Vries , dankzij het werk van Roedi en de tips van Mike werk het nu. Vanavond wel even verder proberen met handmatig laden en ontladen. Ik ben zeer blij en dankbaar voor de hulp Top.

Dat doe je denk ik dan ook met een yaml? Stuur mij die eens als je wilt.

De DC power wordt gebruikt voor het leren van de RTE. Als DC power niet beschikbaar is (bijv. Marstek API waar bat_power 0 is), gebruikt het SOC-based efficiency: de SOC-verandering × batterijcapaciteit geeft dan de DC energie.

Wat is hier de vraag?

Deze snap ik ook nog niet. Waarom ‘s nachts van 32% naar 100% laden tegen 0.22 €/kWh (batterij nog niet helemaal leeg), terwijl een paar uur later een overschot aan “gratis” zonnestroom.

Je moet toch alleen ‘s nachts bijladen wat je absoluut nodig hebt om de uren tot zonnestroom te overbruggen?

Valt me op dat de laatste tijd de prijzen hoog zijn met weinig verschil dag nacht. ‘s Nachts laden verdien je vrijwel niets mee met de batterij verliezen.

De vraag is: wat is de correcte setting om te zorgen dat de batterij in standby gaat wanneer de WP aanstaat.

Ik denk: “Altijd stoppen”. Klopt dat.

Heel mooi dat ook anderen hebben meegedacht. Top!

Helemaal mee eens… hij zou dat ook moeten doen. Behalve dat ik denk dat hij nog geen rekening houdt met het feit dat je al 32% in de batterij hebt zitten. Work in progress.

1 Like

Jij hebt warschijnlijk aangegeven dat hij ook een charge only plan mag maken met verlies…?

Als er een kritisch apparaat aan gaat…wil men vaak dat deze de batterij niet leegtrekt. Je zou dus kunnen zeggen LADEN/ONTLADEN en STOP mag wel doorgang vinden.

Maar waarom mag de batterij niet op NOM als de WP aan gaat? De app bepaalt wel zelf welke kwartieren op stop moeten. Dan zijn de duurste kwartieren…eehhh goedkoopste.

Ik heb je per mail wat meer info gestuurd

Ik heb de std settings gebruikt: min dagwinst 0.10 € en charge-only -0.25 €. Charge only mode: slim.

Mijn opmerking was een algemene opmerking mbt de spot energie prijzen trend. Vorig jaar hadden we waarschijnlijk meer wind en was het veel interessanter om ‘s nachts de buffer te vullen. Nu is het al weken min of meer hetzelfde.

Dit is eigenlijk een vraag voor iedereen. Ook bij de laadpaal begrijp ik hem nog niet helemaal, waarom hij op stop moet.

Ik vind met met de laadpaal ook een lastige. Ik ben bang dat ie bij mij de 3 Sessy batterijen leeg gaat trekken omdat de auto niet altijd gaat laden op de laagste epex prijzen. Ik maak gebruik van ‘ SlimLaden’ bij Frank Energie en dan wordt er ook regelmatige geladen op gunstige onbalans prijzen/momenten (en daardoor dus soms op hogere epex prijzen).

Om die rede heb ik de 3 Sessy’s dan nog wel op NOM staan maar wel met het vermogen van de laadpaal als ‘ Nul lijn’ zodat m’n huis verbruik nog wel op NOM doorgaat.

Maar wellicht kan ik het een tijdje proberen met de 3 Sessy’s op NOM zonder andere voorwaarden, maar sommige avonden/nachten laad ik wel, andere niet, hoe snel maakt de app een nieuw schema en ziet het de 3 Sessy’s evt op ‘ Stop’ ? Is dat ieder kwartier ?

1 Like

Er gebeurt dan dit. Nou ben ik net begonnen met de app en batterij dus mijn config zal niet helemaal goed zijn.

1. De WP + nachtverbruik staat aan ca 2.2 kW. Dan gaat de batterij laden per laadplan groene balk en ca 4 kW (ik heb 2 kW ingesteld als laadsnelheid). Na dat kwartier laden gaat de batterij ontladen naar de WP want laadplan balk erna oranje. Dat heeft alleen zin als het prijsverschil per kwartier oid groter is dan de rendements verliezen. En zelfs dan: wil je dit want energetisch niet handig.
  2. Iets later herhaalt het zich, zie laadplan onderaan. Om 4 uur gaat ie half uur weer laden terwijl WP aanstaat, maar erna staat rode balk dus stop en niet naar WP ontladen.
  3. In de ochtend heb ik 34% SOC beschikbaar, maar niet nodig want zonnepanelen leveren vanaf 9 uur en na 2 uur batterij vol. De piek rond 5:30 is WP warm water die piek is altijd hoger en staat geheel los van batterij.

Als de netstroomprijs ‘s nachts laag is en verwachte zonopbrengst laag de dag erna dan wil ik wel de batterij flink vol laden want daarmee kom ik de dure uren door de volgende dag, en evt de WP draaien als er dan warmtevraag is.

Het terugleveren naar de WP ‘s nachts gestuurd door minimale prijsverschillen, en het voller laden dan ik nodig heb tot zonnestroom is m.i. nog niet optimaal.

EDIT: als ik charge-only mode op “klassiek” zet dan is dit gedrag weg. Alleen dan de vraag of er voldoende zonnestroom is om de batterij weer vol te krijgen overdag.

De WP draait een 4-6 uur per nacht afhankelijk van de buitentemp. Te overwegen is het laadvermogen van de batterij te beperken als de WP aanstaat om teveel piekbelasting te vermijden. Misschien moet ik daarvoor dan advanced flows maken, maar zover ben ik nog niet.

En nogmaals absoluut complimenten voor deze prachtige app! Ziet er super uit.

Hallo, ik ben blij dat de basis werkt. Nu proberen met “Laden” in de handmatige modus. Dit werkt niet bij mij, krijg weer een foutmelding.

Doe ik wat verkeerd of nog een foutje in het programma?