[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Dit heb ik gisteren aangepast naar AC.

Controleeer je het ook in MQTT explorer?

1 Like

Hoi Roedi.
Ik heb een tijdje geen problemen gehad, echter nu regelmatig communicatie issues met de HW batterijen. Die draaien overigens correct. Ik draai versie .33

Ik een aanpassing gedaan. Er lijken hier wel meer problemen mee te zijn online gelezen. Ik ga hem nu minder belasten.

2 Likes

Dit is niet zo makkelijk volgens mij
De batterij kijkt naar de p1 meter van de Sessy. NOM wordt door de batterij gedaan niet door Slimladen app. Die zou ik dan moeten nabouwen.

Kan Sessy naar een andere P1 meter kijken eigenlijk?

Dat weet ik niet zeker. Ik ben aan het proberen om dit via een advanced flow voor elkaar te krijgen, daar ben ik nog niet zo bedreven in, dus dat gaat niet zo snel/makkelijk.

Kan dat? Wat is dan de denkwijze?

De denkwijze is dat bij het inschakelen van een ‘ kritisch apparaat’ , in mij geval m’n Easee laadpaal, de accu’s eigenlijk op NOM blijven draaien, maar dan niet met Nul op de meter, maar dat het geleverde vermogen van m’n laadpaal de ‘ nul lijn’ is.

Rede hiervoor is dat ik gebruik maak van ‘ SlimLaden’. Bij Frank Energie en dan komt het regelmatig voor dat het laden niet begint op de laagste epex prijs maar op een gunstig onbalans moment en dat is dan ook regelmatig een hoge epex prijs, en omdat de accu’s dan op Stop staan gaat m’n huis verbruik ook tegen die prijs.

Met dat in gedachte heb ik onderstaande gemaakt/geleend heb onderstaande flows gemaakt/geleend.

De flow ‘Sessy XOM’ had ik nog staan toen ik een keer ‘PBTH’ (Power By The Hour) had geprobeerd voor m’n 3 Sessy’s, dat heb ik ook toen maar deels voor elkaar gekregen, dus die flow heb ik ‘geleend’ van het PBTH/Homey forum.

Wanneer ik bij ‘ zet batterij flows’ het vermogen van de laadpaal selecteer dan lijkt het niet te werken.

Wanneer ik daar een vast getal inzit, bijvoorbeeld 10000 watt dat lijkt het wel te werken.

Er zal ongetwijfeld een betere oplossing zijn, maar verder dan dit kom ik momenteel niet.

1 Like

Bovenstaande is met ‘kritische apparaten’ aan, ik ben nu aan het proberen zo’ n flow te maken met ‘ kritische apparaten’ uit.

Ik ga hier ook naar kijken. Heb wel een plan, maar is nog in begin fase. Ik moet ook rekening houden met peakshaving, Moet je(ik) ook de tijd voor nemen om het allemaal te begrijpen.

Is het niet zo dat peak shaving al door Sessy zelf gedaan wordt? Ik heb dat ingesteld in de instellingen van de Sessy zelf en dat werkt op zich prima, is in te stellen per Sessy accu apart. Maar ik zal het in de gaten houden, dank voor de tip.

Voordeel hiervan is wel dat, wanneer de auto gaat laden, en ook de accu’s zouden moeten laden volgens schema, dit niet meer op ‘ Stop’ komt te staan maar dat ze beide (auto en Sessy’s) gaan laden. (Laadpaal heeft ook load balancing)

Ah ok
Maar in slimladen moet ik daar wel rekening mee houden bedoel ik.

Lees allemaal goede ideeën. Ik wil best meedenken met jouw / jullie om het voor mij belangrijkste ding nog te implementeren. Dat zon overschot goed wordt weggezet in de fifo. Fifo werkt nu al top. Alleen wanneer zon in de batterij komt zegt die dat je inkoopt voor de net prijs dit is onjuist in mijn ogen.

Gratis is het niet. Maar de opslag die je niet krijgt bij teruglevering moet er nog af?

Klopt dus is de nettoprijs van de stroom. Volgens mij zou dit juist zijn?

Btw en belasting krijg je toch ook terug? Behalve als je meer teruglevert dan je kan salderen.

Ja ik hebChatGPT ook gevraagd. Geen duidelijkheid hierover.

Maar als je dezelfde prijs zou rekenen moet die dan niet als +staan ipv als inkoop?

Hi Dennis, ik heb dit heel eenvoudig opgelost en het werkt perfect samen met SlimLaden.

2 Likes

Hi Marcel, dank je wel, dan ga ik die flow proberen, de flow die ik heb gemaakt doet het niet, uurtje gelden getest.

En ‘vermogen’ is dan neem ik aan het vermogen van de laadpaal?

Zet je dan ‘ kritische apparaten’ op ‘ Nee’ in de SlimLaden app?

Ik ga dit later uitwerken. Ik moet ook gaan bijhouden dat als er geladen wordt of ik dat van de zon geladen heb of van het net & bij ontladen of ik dat in huis ga gebruiken of terug stuur naar het net.

2 Likes

Klopt, #vermogen is het vermogen van de laadpaal, ervan uitgaande dat die bij jouw laadpaal uitgelezen kan worden.

Kritische apparaten in SlimLaden heb ik inderdaad op Nee staan daar ik niet wil dat bij het laden de SlimLaden app de batterijen op STOP zet. Immers met bovenstaande flow wordt NOM –> XOM en kan de batterij gewoon in NOM blijven staan om verbruik van de rest van het huis op te vangen.

Het enige dat zou helpen als het EV laadvermogen niet wordt meegerekend in de het bepalen van de Voorspeld verbruik (zie hieronder om 03:00 en 13:00 uur). Wellicht als Roedi de EV Laad devices toevoegt aan SlimLaden zijn er mogelijkheden om dit uit te filteren.

1 Like