[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Hij ziet de Grid_power niet

In de view wel

en nu heb ik export en gebruik?

Welke versie zit je?

8.10.11 (test)

Bij mij staan de totalen op 0 terwijl vanmorgen geladen is en solar al wat heeft opgeleverd. Versie 8.10.11

Ik denk dat er weer een bug is ingeslopen bij mij kloppen deze en fifo ook niet meer

Ik heb weer een nieuwe versie geplaatst.

Ik zie in Slim Energy overzicht bij Solar altijd 0 kWh staan, klopt dat ?

Moet je wachten dat die automatisch gaat of kun je een update ook direct forceren

Ja vanuit Homey apps de laatste TEST versie installeren en dan wellicht deze opnieuw starten. Na deze update versie 12 nog geen totalen….maar eigenlijk niet heel erg belangrijk.

Laatst een post geplaatst dat ik niks snapte van het Laadplan, echter ik denk dat ik nu de juiste instellingen heb gevonden voor mijn situatie / laadplan voorkeuren. Ik ging zelf uit van meer op NOM draaien en niet op Dynamisch en probeerde de ECO modus van de Sessy EMS na te bootsen.

Wat is die ECO modus? Eigenlijk gewoon NOM en bij te weinig zon opbrengst tijdens de goedkoopste uren / kwartieren de batterijen opladen om vervolgens zelf te gebruiken gedurende de duurste uren/kwartieren. Hiervoor dien je in de Sessy portal een X aantal uren in te vullen en een Y aantal Watt waarmee de batterijen dan gedurende de goedkoopste uren worden opgeladen. Probleem is hierbij dat dit statisch is. Je ziet dan ook dat de batterijen ‘s morgens vroeg en ‘s avonds laat worden opgeladen. Hiermee komt het dan vaak voor dat tijdens de goedkoopste middag uren niet geladen wordt en dus je tussen 16-20 uur geen capaciteit meer hebt.

Daarmee ben ik ervan overtuigd dat de Slimladen app hier veel beter mee kan werken, dus nogmaals complimenten aan @Roedi_de_Lion . Misschien kan in de toekomst nog wat aanpassingen gemaakt wordt zodat NOM draaien wat eenvoudiger wordt ingesteld. Dynamisch zal steeds minder interessant worden, zeker na 01-01-2027, dus is wellicht in ieders belang.

Hieronder mijn huidige instellingen en laadplan voor morgen: geen stops, geen ontladen en blijkbaar gaat het zonnetje in Zuid Limburg morgen niet schijnen :-).

1 Like

Wel 42 ct verlies…

Maar je hebt wel gelijk…NOM wordt steeds belangrijker. Vandaag ook nog een foutje uit charge_only gehaald in de slimme variant.

1 Like

Wat is precies het verschil tussen de klassieke variant en de slimme variant bij ‘ charge only’ ?

Klopt 24 ct verlies echter EV en Warmtepomp hebben vandaag 75 kWh voor € 19,20 verbruikt, dus die 24 ct kunnen er wel bij :-).

1 Like

Wie o wie.

Zoals bij de i staat vermeld wordt bij Klassiek de batterij 1 maal per dag vol geladen.

Zie hier mijn laadplan bij de genoemde instellingen met Klassiek:

EN hier met dezelfde instellingen met Slim:

Je ziet het verschil in Winst en het grote aantal Stop ipv. NOM en vooral dit laatste lijkt voor mij belangrijker dan de winst.

1 Like

Is iets veranderd in het laadplan in versie 13? Ziet nu helemaal anders uit voor morgen. Of is hier een andere verklaring voor?

Ik zie met de laatste 8.10.13 versie een error

Laadplan Controller25-1-2026, 23:38:32

[ProcessManager2.0] Planning process failed: - stopCount is not defined

Ik heb deze die had ik nog nooit eerder gezien. Ook werkte de fifo gisteren weer even maar nu staat die weer op nul ondanks dat de batterij vol is