Er zat wel een fout in de Open-Meteo zonvoorspelling. Die heb ik nu opgelost.
- Van uurvoorspellingen is deze nu meteen aangepast naar 15 minuten voorspellingen
- Solcast doet half uurlijkse voorspellingen
Er zat wel een fout in de Open-Meteo zonvoorspelling. Die heb ik nu opgelost.
Hier kan je zien dat hoe meer stroom er in de batterij komt, hoe meer kwartieren erna op NOM komen te staan.
Ik heb een homewizard. Vanmiddag had ik genoeg zon. Het laadplan geeft Paars (zonoverschot). Gaat de homewizard dan niet naar NOM? Hij bleef op inactief staan.
Ik nam eigenlijk aan dat bij zonoverschot de batterij automatisch op NOM gaat.
Er waren nog wat issues met de solar capture.
Voorheen gingen deze kwartieren altijd naar nom, dat is niet meer zo. Het kan zijn dat de voorspelling zonoverschot is…. Maar dat hoeft niet waar te zijn.
Maar als dat kwartier op stop staat controleert hij wel of er export is. Zo ja, dan gaat hij alsnog naar nom.
Ik kan vaak ook alleen maar testen als het zich live voordoet. Ik ben dan ook blij als jullie het zien als het verkeerd gaat. Achteraf is het vaak theoretisch.
@Roedi_de_Lion Wilde ik ook al melden: de handmatige modus in het diagnostics scherm werkt niet, wel in de Laadplan Controller
Klopt, en dat is wat je (ik) wil ipv verkopen. Eigen consumptie zo hoog mogelijk!
Hallo! Ik heb 3 Marsteks Venus E draaien en sinds vandaag de Slim Laden app geïnstalleerd. Ik loop nog tegen een paar zaken aan. De Marsteks zijn via de locale API aangemeld en gevonden.
Testen van de batterijen werkt niet. Als ik op test tik krijg ik de volgende melding. “ Error: Results div not found”
Bij Verbruik & learning krijg ik de volgende foutmelding. De locale API van de Homey Energy in ingeschakeld.
In het dashboard zit ik maar 1 batterij icoontje. In het forum zag ik dat er 3 verschillende batterijen werden afgebeeld. Klopt dat?
Kunnen jullie me verder helpen?
Groet,
Bernard
Ik sta er inderdaad ook van te kijken hoe goed Claude (Code) hier in is. Wel programmeer kennis, maar nog niet zo heel veel kennis van Javascript ![]()
Ik weet niet of je het al gebruikt, maar Claude Code kun je een context bestand laten maken en dat maakt het nog prettiger. Dan hoef je hem niet iedere keer opnieuw wegwijs te maken, doel van de app toelichten, richtlijnen vastleggen, etc… Aan het begin van een chat wijs je hem naar het context bestand en dan is dat alvast geregeld ![]()
Ja weet ik, maar goed dat je het zegt…ik zal dat nog eens meer gebruik van gaan maken. Leuk dat je er ook ervaring mee hebt.
Stuur eens een support ticket.
Je kan in principe ook een op laden of ontladen drukken…
Dit duurt 1 a twee dagen
Vraagje: v3 of v1of v2
Is gedaan
Helder! En dat werkt
Check
V2. met versie 155, 155 en 156
Ok. Dan is de api idd de juiste keuze. Ik zie wel twee foutmeldingen maar het werkt zoals je zelf ook constateert. Persoonlijk zou ik er per batterij een homewizard socket plaatsen bij de batterij. Dit helpt de app voor snellere info.
Ook zou ik de hoogste versie installeren. Die kan je downloaden bij de appstore bij change_log.
Je kan ook een “Project“ aanmaken in Claude (webversie), en koppelen met GitHub om de code te importeren. In een project kan je Knowledge meegeven, die bij elke chat wordt hergebruikt.
Dank je wel!
De sockets zijn onderweg.
Moeten deze nog worden toegewezen in de app of is dat plug and play?
Wat raad je trouwens aan de API mode of de MQTT?
Want ik heb ook de Lilygo liggen…
@Roedi_de_Lion
Sinds gisteren viel mij 2 dingen op.
De FIFO is leeg. Terwijl ik een Howizard Socket heb toegevoegd die 2 dagen daarvoor prima functioneert. (aantallen in en uit waren op de komma nauwkeurig)
Ook in het Energy plaatje geeft die een vreemd aantal weer. Deze wordt toch dagelijks reset?
Ik heb een Marstek Venus V3 met als extra nu sinds 4 dagen een Energy socket van Homewizzard voor de registratie van laden / ontladen.
Ik heb verder geen instellingen veranderd
Ehhh..met een v3 heb je toch een TCP verbinding? Dan heb je geen socket nodig. TCP is een stabiele connectie. (je hebt hem nu toch via de kabel aangesloten?)
Nog niet dan moet ik een deco kopen en die in de buurt zetten. Dus ik koos voor de makkelijke route eerst
Ik ervaar iets heel vreemds nu. Ik heb overschot via zonnepanelen, de meter is aan het exporteren - op de meter, de batterijen gaan in NOM, maar de timer voor net import gaat ook meteen tellen. Ook al is de waarde pas vanaf 100 watt. Hier gaan de batterijen dus elke 60 seconden naar NOM en Standby.
Lijkt me niet juist. Kan ik nog iets aanpassen hiervoor?
In de nieuwste versie is dit opgelost toch? Daarbij gaat hij volgens mij ook niet naar stop. Hij controleerde iedere keer na 60 seconden of hij ook naar Stop moest gaan. In de nieuwe versie kijkt hij of hij voor de duur van 60 seconden de treshold niet haalt.
Maar ik zie geen grid_power. dat is wel gek. Ook niet in de Slim Energy flow waarden bij de batterij?
Nee, hij blijft echt pendelen tussen laden batterij (NOM) en standby (STOP). Export timer loopt tot 60, gaat naar NOM, daarna start de discharge timer en gaat hij weer op STOP na 60 seconden.
Heb nu de app gestopt en handmatig via P1 de batterijen op NOM alleen laden gezet.
Gaat hier om HW batterijen btw