[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

@Roedi_de_Lion gaan je pijlen nu niet verkeerd? v8.10.5

Nog maar eens een vraagje: Als de batterijen doen laden, bv 1 uur = 6000 Wh, dan is dit zichtbaar in het Werkeglijk Gebruik en zal natuurlijk veel hoger zijn dan het voorspelde gebruik. Echter, wordt deze 6000 Wh meegenomen in bepalen/berekenen van het Voorspelde Verbruik? Of wordt dit eruit gefilterd? Immers de app heeft dit Laden geiniteerd en is niet werkelijk verbruik van de woning.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk beschrijf.

Verbruik = P1_afname - P1_teruglevering + Zonne_opbrengst + Batterij_ontladen - Batterij_laden.

Dit bedoel je denk ik.

Daar ben ik weer​:sweat_smile:

Ik heb beide batterijen aangesloten via een utp kabel op mijn router. Ze hebben een ip adres en ik zie in de Marstek app ook het lan icoontje.

Ik krijg de batterijen alleen niet gekoppeld met de SlimLaden app. Welke instellingen moet ik aanpassen of welke poorten gebruiken/ open zetten?

Kan dat niet heel makkelijk via setup1.html?

Hi @Roedi_de_Lion .. Je hebt enkele dagen mijn Weheat Blackbird warmtepomp toegevoegd aan de Apparaat Monitor (dank daarvoor). Hetgeen niet goed werkt is de Learning voor dit device; hij logt maar 1 timeslot aan data en niet de standaard 240 minuten. Als ik ‘m stop, en daarna start met weer toevoegen van datapunten gaat hij 1 uurtje/slotje door maar thats it. Ook verschijn er geen histogram in de grafiek.

Daarnaast nog een dingetje ; wat ik die niet aantref als ik op Kritieke apparaten wil monitoren (ook niet na verversen)

Ik kan je de JSON sturen als dat helpt :slight_smile:

Nee. Dit werkt nog niet heel goed hè. Ik zal de komende week even goed gaan testen. Het idee is heel goed denk ik van deze functionaliteit. Maar de puntjes moeten nog even op de i.

Ik denk wel dat de weheat meer handmatig moet worden opgevoerd toch? Deze verbruikt elke dag anders vermogens. Je weet nooit wanneer hij hoeveel gaat gebruiken en staat voor langere tijd aan. Of is hij voorspelbaar? Als je hem dan handmatig vult….. dan gaat het wel goed toch?

Ik heb hem idd niet toegevoegd aan de kritische apparaten.

1 Like

Dat doe ik. Maar ik krijg dan onderstaande foutmelding. En ik als ik de pagina ververs, dan krijg ik deze melding weer.

Eerst de api uitzetten in de marstek app verwacht ik. Die gebruik je nu niet meer.

Ik zou ook even in de laadplancontroller de api gegevens weghalen bij de instellingen

Als “Verbruik” dan de variabele is waarmee verder gerekend wordt voor het laadplan dan inderdaad zo. Moet hier ook het verbruik van de Kritische Apparaten (EV Lader) van af getrokken worden voor de berekeningen?

Mijn eigenlijke vraag ging over het “Voorspeld” verbruik in de tabel “Voorspelling vs Werkelijkheid”. Wordt daarin het laden van de batterijen (en ook de kritische apparaten) in meegenomen om het Voorspelde gebruik stapje voor stapje bij te stellen?

Wederom complimenten @Roedi_de_Lion dit plaatje wordt steeds mooier en beter. Ik zie bij de Sessy nog veel nulletjes staan onder de grafiek. Misschien nog een beetje aanpassen?

Nog een puntje (sorry ik wil graag meewerken om de app zo goed mogelijk te maken :slight_smile: )

Ik heb gisteravond de voorspelde verbruik waarden allemaal aangepast en vervolgens op “Bewaar Alles” geklikt. Vandaag zijn die waardes weer hersteld naar de neem ik aan berekende voorspelde waarden. Wat doe ik fout?

p.s. Ik draai op dit moment in Handmatig, ook na het bewaren van die waarden.

Staat deze wel op de api?

je stelt mij de vraag of de Weheat handmatig moet worden opgevoerd? Mbv device id bedoel je? Die mogelijkheid heb ik toch niet in die wizard, wel een Overige in de Homey Laadplan Controller.

Punt is ook, welke van de 2 is het juiste device ID, vanuit Homey Developer Tools beredeneerd:

|

67a51e4b-ce3e-4130-beec-0d7c33fc9093 ik denk de bovenste:

klopt dat?

1 Like

Ik bedoelde bij appliances:

nee daar staat ie keurig bij doordat jij het device in v8.9.21 aan de lijst hebt toegevoegd.

maargoed, het is gok ik, met name belangrijk voor het learning component.

Je handmatige aanpassingen worden meegnomen in de data die je al hebt. Als je wilt dat hij opnieuw begint met leren. Moet je via een flow even de learning verwijderen. en dan handmatig invullen.
image

Als je wilt dat deze handmatige invoer statisch is…dan kan je dat doen via Apparaten Monitor.

1 Like

Wacht nog maar even. Ik heb nu ook de kritische apparaten eruit gefilterd.

Zit in 8.10.6.

Ik zie dat mij mij de versie van de app op 8.10.2 staat, en dat er ondertussen ook al 8.10.5 is, hoe kan ik een recentere versie proberen?

Edit: Never mind, ik heb het (al) gevonden.

1 Like

Kan je kijken of ze nu goed gaan?