[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Ja, dat kan. Ik het Homey component Laadplan Controller, de details/instellingen hiervan opvragen. Zie screenshot

Voor morgen ziet mijn plan er als volgt uit (geen batterij)

Ik zou toch denken dat ik met het prijsverschil van 23 cnt en 40 cnt wat winst kan maken.

Ik heb 1 hw die op dit moment leeg is.

ik heb ingesteld een winst van min. 1 ct.

Gaat dit niet goed of zie ik iets over het hoofd?

1 Like

Ik ga er wel wat mee doen…maar ben er nog niet helemaal uit hoe en wat.

Bugje. Heb ik opgelost nu. Komt in volgende versie.

Kon tot vandaag niet…ik heb het aangepast…en komt in volgende versie.

1 Like

Kan je een support ticket sturen?

Wist je dat:

Bij het verbruikspatroon-device staat een locatie. Die wordt gebruikt voor het bepalen van de Graaddagen. Je moet die dus aanpassen.

JSON gestuurd

Hoi Paul,

Kan je eerst updaten naar de hoogste versie en dan weer opnieuw testen.
Je kan deze downloaden van SlimLaden voor ThuisBatterij | Homey

Ik had al een paar dagen problemen dat de CT verbinding constant weg viel. Ik zag ook ontzettend veel errors met GetStatus en SetStatus via de OpenAPI op mijn 3 Marstek’s E V2. Volgens mij schiet hij op een gegeven moment in een error status en de CT dan ook niet meer verbonden is. Ik heb nu eens de OpenAPI uitgezet op de batterijen en een reset gegeven via de BLE Test Tool en nu blijven ze gewoon probleemloos draaien voor al een uur. Zet ik de OpenAPI aan, dan springen ze binnen enkele minuten al op de status met de CT verbinding uit.

De Homey app werd ook niet automatisch meer geupdate op de laatste experimental, waardoor ik nog op 8.9.4 zat. Vanmiddag alles verwijderd en de laatste experimental (8.10.1) er op gezet. Wel mooie nieuwe features wat er opeens weer bijgekomen zijn, maar de batterijen blijven in de fout-modus springen. Ik heb API vertraging al eens op 10000 ms gezet, maar helaas ook zonder resultaat.

Als een json gestuurd?

Ik kom niet bij versie 8.10.1 Alle links komen uit bij 8.9.4.

1 minuut later: gevonden

:sweat_smile:

Ik ben toch bang dat er geen winst kan worden behaald…dat komt misschien doordat de RTE laag is …of te laag wordt gemeten door mijn app. Vul dit eens in:
image
Kijk eerst eens wat je rte is (laadeffxontlaadeff).

Het is een tip voor iedereen om goed te kijken naar de RTE. Dit heeft behoorlijk invloed op de Winstvoorspelling.

Achteraf wordt de winst ook bepaald door de actuele winst. In theorie is het zo dat die afwijkt, doordat de RTE verkeerd is voorspeld. De RTE- kan hier ook door leren als je dat wilt via de instellingen.

Ik heb ook een aanpassing gedaan voor de Marstek API (eerst alleen voor 1 batterij).

Een probleem bij de API is dat ik deze niet mag overbelasten. Je kunt dus niet live monitoren wat het vermogen is wat de batterij gebruikt. Daarnaast twijfel ik nog wel eens aan de waarden van de Marstek.

Ik heb nu de mogelijkheid toegevoegd om de batterij te faken door een HomeWizard Socket. Deze is vrij accuraat en kan zowel stroom meten in en uit de batterij, en ook totaalstanden.
In de app is onderstaande setting > die de app laat denken dat de socket de batterij is. Hierdoor kan je wel live data krijgen. Hierdoor werkt bijvoorbeeld de “Slim Energy” flow ook goed:

Ook verwacht ik dat beter gaan werken:

• RTE-learnings
  • Actuele winst
  • Usage learning
  • Eigen zon verbruik

Let wel: Dit geldt alleen voor de Marstek API connectie (Venus E v1+2). Ik ga het nog maken voor de multi batterij opstelling:
image

1 Like

DE RTE wordt toch gebaseerd op het laad en ontlaadcoefficient (effiiciency) vanje batterij. Die wordt automagisch berekend neem ik aan mbv laad en ontlaadcycli. Of heb ik ‘t mis?

@Roedi_de_Lion wat ik eigenlijk nog ‘zoek’ in alle settings is om ongeacht op er een delta van >11 cent/kW te behalen valt de setting in de ochtend en avond ipv ONTLADEN naar NOM kan gaan. Dan heb ik veel langer plezier van een batterij die in de goedkopere uren is geladen denk/voel ik. Aan welke knopjes moet ik dan draaien?

Klopt…maar de Martsek API kan dat niet goed door het gebrek aan battery power…

Maak gewoon de twee dagwinsten gelijk. Dan gaat hij altijd naar “Alleen laden”
Financieel natuurlijk een slechtere keuze…

Bij “slim”. charge_only >> zoekt hij gewoon hetzelfde als Dynamisch, alleen haalt hij de ontlaadkwartieren weer weg.

Hmm, ik heb aan die variabele velden natuurlijk eens zitten knoeien maar het schema verandert er niet door. Evenmin als ik het charge only mode verander van Slim naaar Klassiek

Charge only op 0,00 en de andere heel hoog 1 euro. Ik was abuis.

Door gelijk te trekken…slaat hij juist de charge_only over. :slight_smile: