[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Goedemorgen,

In mijn Homey app tijdlijn staat:

Model:Dynamisch (winst gebaseerd)

Waar pas ik dat aan en wat zijn de andere modellen?

Ik zou graag 0 op de meter hebben en de gelade stroom uitsmeren over de hooge kosten pieken en de nacht.

Kan dat ook?

Bedankt!

Met deze instellingen (Marstek Venus-batterij) doe ik wat jij wil doen:

Dan krijg je een Laadplan zoals dit (gisteren):

of dit (eergisteren) :

1 Like

Goedendag Roedi en anderen,

Ik heb met veel interesse dit topic doorgenomen/gescand (het is best veel om helemaal door te lezen! :slightly_smiling_face:).

Sinds vorig jaar zomer heb ik een Marstek Venus V2 en 12 zonnepanelen (280 Wp) die inmiddels zo’n 13 jaar op mijn dak liggen, dus die zijn allang terugverdient :slight_smile:. Mijn thuisbatterij staat momenteel uit (af en toe op NOM om de batterij in conditie te houden), omdat ik nog een vast energiecontract heb en het op dit moment geen of weinig voordeel oplevert omdat we nog mogen salderen. In maart 2026 stap ik over op een dynamisch contract, en dan wil ik natuurlijk op een slimme manier gebruik gaan maken van de thuisbatterij.

Gisteravond ben ik begonnen met het installeren van de app op de Homey via de basis setup (dank daarvoor!), maar daarbij liep ik direct tegen een probleempje aan. Mijn batterij wordt niet herkend via de local API op poort 30000 (ook andere poorten niet), en ook niet wanneer ik volgens de setup laat zoeken, terwijl deze wel zichtbaar is op mijn lokale netwerk en local api aanstaat in de app. Verwijderen/opnieuw opstarten van de app of de batterij aan- en uitzetten, terug naar fabrieksinstellingen helpt helaas niet. Ik zit nog op firmware 1.53, omdat 1.54 nog niet beschikbaar is in de app.

Zijn er anderen die hier ook tegenaan lopen? En weet iemand hoe dit opgelost kan worden? Het kan zijn dat dit ergens al beschreven staat, maar dan heb ik daar overheen gelezen — alvast excuses daarvoor.

Dank voor al je tijd en de ontwikkelingen die je hier al in hebt gestoken. Het moet een gigantische klus zijn (geweest) en dat is het waarschijnlijk nog steeds.

Bedankt!

Ik heb het overgenomen.

je kan via de Martstek app vragen of ze de firmware willen upgraden. Paar maanden geleden vroeg ik naar de 1,54 en kreeg de 1,55. Dit is het eerste wat je moet doen. daarna helpen we je verder.

Wel de app herstart neem ik aan. De zoekfunctie in in de setup1.html zoek wel? vindt gewoon niets? Heb je de Api ook al via de BLE_Tool gereset?

De nieuwe HW opties die beschikbaar zijn/komen, ter informatie

1 Like

Dank voor je reactie. Ik heb zojuist een verzoek ingediend bij Marstek. De setup probeert wel te zoeken, maar geeft vervolgens de melding dat de batterij niet is gevonden. Mogelijk heeft dit te maken met versie 1.53.

De BLE_Tool heb ik ook uitgevoerd, maar helaas zonder resultaat. Wat verder opvalt, is dat wanneer ik mijn API in de app uitschakel, ik gisteren nog een foutmelding kreeg die vandaag niet meer verschijnt. Misschien was er sprake van een tijdelijke overbelasting op de lokale API.

Stuur anders ook nog even een diagnostics,json via support.

Beste Roedi,

ik volg dit onderwerp al enige tijd en ben onder de indruk van je app en de tijd die je in de ontwikkeling steekt. Maar ook de mooi grafische weergave van het laadplan en het vermogen om het verbruikspatroon te leren.

Ik heb zelf geen thuisbatterij en ben vooralsnog ook niet van plan er een aan te schaffen. maar ik heb wel een dynamisch contract, zonnepanelen en grootverbruikers als electrische auto en warmte pomp. ik denk dat veel van de strategieen die jij ontwikkelt met deze app ook in een situatie zoals de mijne heel nuttig zou zijn. Immers ook ik wil aan de hand van energieprijs en (verwachte) zonneopbrengst bepalen wanneer ik mijn auto oplaad of mijn warmwater-boiler extra opwarm vanwege overschot aan zonne energie, danwel (na stoppen salderingsregeling) mijn zonnepanelen “afknijp” om terugleverkosten te voorkomen.

Vandaar mijn suggestie om een tweede versie van je app te maken, zonder thuisbatterij, die een Slim Verbruiksplan opstelt aan de hand waarvan ik mijn apparatuur aan- of uitschakel. Ik heb zelf niet de vaardigheid om software te ontwikkelen, dus kan ook niet overzien of dat vraagt om een simpel “uitkleden” van je huidige app, of dat het gaat om een nieuwe ontwikkeling,

met vriendelijke groet,

Paul

Je zou hiermee al eens kunnen proberen:

Laat je LaadPlan van morgen zien wat je wil bereiken? Eventueel moet je wat spelen met ‘Min dagwinst chatge-only’

De firmware update heeft gewerkt. Alles lijkt nu te werken en de batterij reageert in de Homey slimladen app op NOM/Laden/ontladen en stop. :slight_smile:

Ah fijn. Dat was het dus. Ik kreeg vandaag 157.1.216.

Ik heb vandaag de 1.56 gekregen. Dan zal er binnenkort wel weer een update komen.

Fantastische app. Tot nu toe gebruikte ik een meerdere enorm complexe flows met mega veel variabelen. Het is wel complex.

Mijn vraag: Diagnostics pagina geeft aan dat de planning mode in Fallback draait. Wat betekent dit?

1 Like

Het standaardplan is het Dynamische Plan. Dus laden en ontladen. Als dat niet lukt gaat hij fallback: Eerst eventueel alleen laden, als dat niet lukt NOM. Het dynamische plan ziet er zo uit:

Zoals hierboven te zien is, kan je vanonder de grafiek een nieuw plan maken.

Dit werkt nu ook mooi. Je kan dan meteen zien of de batterij ook echt doet wat ie moet doen. Hij refresh dan ook alleen dit blok.

Ik loop toch nog even vast in iets denk ik.
Ik heb de settings op Vol dynamisch 2.0 staan,
minimale dagwinst 0,1 en charge only winst ook 0,1
charge only mode op klassiek laden + blokkeren

Ik heb nu in de nacht best lage prijzen maar de batterijen staan heel de dag op NOM en doen niks want ze zijn leeg, het verschil tussen nacht en avond is meer dan 10 cent per kWh, dus heb ik nu een setting verkeerd staan waardoor hij niet vannacht is gaan laden?

Ik heb 2 HW batterijen.

Elke keer als ik denk dat ik hem helemaal snap, dan toch niet :slight_smile:

Ik snap het. Maar dat wordt hem niet. Dus kan ik Daikin beter vergeten.

Ik heb juist gisteren de hele module aangepast, zodat je de Daikin ook kan gebruiken. Niet op vermogen maar op on/off. :sweat_smile: