Hoi. Vandaag het laden met de zon erbij bekeken.
Het overschakelen van STOP naar NOM vv is wat “onrustig”, om de minuut wordt er in de huidige situatie overgeschakeld obv de grens van 200 Watt en de 60 sec obv waarde P1 (die ook wat tijd nodig heeft).
Is het mogelijk dit (zelf) in te stellen naar bijvoorbeeld 100 Watt en/of 120 seconden (in de appp)? Dan zal het overschakelen wat rustiger worden denk ik en blijven de batterijen doorladen bij enige wisseling in verbruik vs zonopbrengst.
Aanvulling 13:31: doordat (bij mij) 3 batterijen gaan laden komt het huidige gebruik snel binnen de drempel, er zit wat vertraging in (daarom de vraag mbt de 60 seconden)
Mooi man, ben nog nieuw en het valt bij mij nog mee met bugs of andere ontwikkelpuntjes. Ik zit er wel dagelijks even naar te kijken wat er gepland en uitgevoerd wordt en ik ben wel onder de indruk.
Vandaag een interessante dag met eindelijk weer eens zon en een vrij grote spread qua kWh tarieven. Dus ik was heel benieuwd wat de app zou doen (nu een paar dagen pas geïnstalleerd, dus ook nog niet zoveel data beschikbaar), maar ik ben onder de indruk.
Vannacht tijdens de goedkope uurtjes zijn mijn 2 Sessy’s tot ongeveer 80-85% volgeladen.
Ik heb de SOC limiet in de app op 5% - 95% staan, dus er was nog wat ruimte.
Tussen 11 en nu heeft het zonnetje (ik heb maar een paar panelen) er voor gezorgd (dankzij de app) dat allebei de Sessy’s nu 93% vol zitten. Net de 95% niet gehaald. Maar dat kan ik de app (nog) niet kwalijk nemen. om 14:00 verdwijnen de panelen in de schaduw en dat had misschien net genoeg geweest om wel de 95% te bereiken. Hopelijk gaat hij dat dus leren, dat de solar forecast bij mij geldt tot een uur of 14 (in de winter) en een uur of 16 (in de zomer).
Ik heb de berichten wel gelezen, maar ik wilde eerste even de Apparaat Monitor verder afmaken. Dat is de voornaamste aanpassing in de nieuwe versie. Als je hiermee wil gaan werken:
Wat is je minimale verbruik op een dag, verdeeld over de kwartieren
Correctie door het weer middels Graadagen
Apparaten die aan/uitgaan
Wanneer bijvoorbeeld je Vaatwasser aangaat gebruikt hij in de komende 3,5 uur x-kWh stroom, maar dat scheelt per kwartier, dat kun je in de app laten leren. Zodat dan de vaatwasser aan gaat dan voegt hij het verbruik toe aan het verbruik de komende kwartieren. Dit kan je doen met apparaten die de stroom meten, maar nu ook met apparaten die aan/uit gaan.
Ook is het mogelijk een meting te doen van een apparaat die de hele dag door vebruikt of op bepaalde momenten. Het dagverbruik kan je eventueel verdelen over alle kwartieren.
Met de Apparaat Monitor ben je dus veel meer handmatig aan het sturen en kan je Laadplan zich hier beter op aanpassen, is de bedoeling.
Daarnaast hier en daar wat aanpassingen en verbeteringen. Zendure ondersteuning verwijderd helaas.
Ik zag de discussie rond de Solar Capture, daar kom ik nog verder op terug. maar alvast
Ik vindt die 93% best een goede score hoor. Daarnaast leert mijn app niet van die schaduw. Misschien kan je dat nog een beetje beter tunnel in SolCast.. De zonvoorspelling finetuning/lering ligt buiten de scope.
Ik heb 14 zonnepanelen en alle producten van Homey Pro en HomeWizard (inc. 3 plug-in batterijen), geen laadpaal en ga de 27ste over maar een dynamisch enegie contract en ben superbenieuwd naar de app.
Met name omdat ikzelf een kleine “tweaker” ben en geen techneut want zo voelde het toen ik Home Assistant op mijn Synology Nas installeerde en erin dook
Waar ik me met name zorgen om maak zijn de piek momenten met veel zon waarbij de prijzen negatief zijn en je betaald voor teruglevering. Hoe gaat de app hiermee om en kan je bijvoorbeeld in het ergste geval ook automatiseren dat hij bijv. de zonnepanelen uitzet op die momenten (ik heb 2 omvormers en op beide een HomeWizard kWH meter of is dat alleen via de omvormer direct te managen? Ik heb een GroWatt- en helaas ook een GoodWe omvormer) of zijn hier andere oplossingen voor?
Je bedoelt dat ik de charge_only naar “slim” moet zetten?
En de batterij was aan het einde op 17%, was veel bewolkter dan voorspeld. Dus die stroom die om 10u geforceerd geladen is, is voornamelijk tegen een lagere prijs weer uit de accu gehaald in de uren erna. Hier zou de charge_only modus van HW zelf wel geholpen hebben.
Ah duidelijk, het scheelde ook nog maar heel weinig . Ik was deze dag ook thuis aan het werk waarbij er een infraroodpaneel aan heeft gestaan. Dat heeft ook (niet echt voorspelbaar) wat zonne-energie weggesnoept.
ik ben al heel lang aan het spelen geweest met de Solcast voorspelling. Maar doordat ‘s middags de zon ineens verdwijnt achter het huis, krijg ik het niet beter. Heb van alles geprobeerd tot en met spelen met de ligging van mijn huis, etc.
Sorry de HomeWizard app was niet goed ververst, dus “gisteren” ging naar dinsdag. Net even gekeken en aan het einde was het 39%. De eerste laadactie om 10uur is door de NOM modus volledig leeggetrokken omdat de zon nog op zich liet wachten.
En ik heb ‘m op “slim” gezet, kijken wat ie de komende dagen doet.
Specefiek voor HW zou het wel mooi zijn als er een modus was waar “ontladen” helemaal niet in voor komt, (dis)charge_only modi juist wel, en ook de zonneplan zonnebonus zou een leuke toevoeging zijn. Wil ook wel meehelpen aan dat soort zaken ipv enkel verzoeken btw, mocht je dat willen.
De app doet in ieder geval wat hij moet doen…maar dat moet aangepast worden.
Wanneer de app een dynamisch plan heeft gemaakt, gebruikt hij Discharge_only.
Is niet helemaal wat de app met ontladen bedoelt, maar meest haalbare (Ik wist van te voren niet dat HW niet volvermogen kon ontladen. Er ligt wel een wens bij HW)
Charge_only ga ik wel implementeren. Ik wil echter geen grote uitzonderingen maken per batterij in het plan maken. Dus dit wil ik ook doorvoeren voor de andere batterijen.
Dankjewel voor de aanbieding. Heel eerlijk ik vindt dit een lastige. Ik ben hier nog niet aan toe
Wat misschien mooi zou zijn: als de Laadplan controller in Homey naast NOM, Laden, Ontladen en Stop ook “NOM-Laden” en “NOM-Ontladen” als modi zou blootstellen, in ieder geval die eerste zit al als “blauw” in de laadplannen. Dat geeft de gebruiker meer mogelijkheden om zelf in Homey acties op basis van het laadplan te doen.
Wat ik me wel afvraag: Als de duurdere kwartieren geen significant prijs verschil hebben…dan wil je eigen lijk toch de stroom meteen gebruiken tijdens deze kwartieren toch? Anders verlies je alsnog op deze stroom.
Ik moet even checken…maar ik verwacht dat hij gewoon gaat laden op de goedkoopste momenten…dus op die kwartieren dat de prijzen negatief zijn.
Je zonnepanelen uitzetten doet de app niet. Ik heb zelf Enphase zonnepanelen en dan gaan die zelf uit. Ah…hier houdt de app geen rekening mee…dat zou ik denk ik kunnen toevoegen, maar laten we wel zijn…dat is 4 x voorgekomen afgelopen jaar denk ik.
Thnx! Zit er in de leercurve dat hij kan voorspellen dat het negatief gaat uitvallen en erdoor de batterijen op negatieve momenten pas gaat opladen.
Ik moet er gewoon mee gaan spelen de 27ste Is er nog een specifieke handleiding of instructie wat anders moet bij een HoneWizard batterij ten aanzien van Marstek & Sessy? Of heb ik eroverheen gelezen?