[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Dat ziet er inderdaad nog veel gebruiksvriendelijker uit! Dan heb je als (leek) gebruiker veel meer zekerheid dat je de juiste input hebt gegeven omdat je geen typo kunt maken.

Edit:

@Roedi_de_Lion : er popt nu toch een foutmelding op in het diagnostics dashboard die ik niet terugvindt in dit topic.

Laadplan Controller 11-1-2026, 09:05:06

[SolarCapture] Error getting P1 power: request to http://127.0.0.1/api/manager/devices/device/a7ae92bd-caad-466b-beca-55623d8988cd failed, reason: read ECONNRESET

Hij verwijst naar mijn Iungo P1 meter (device-id).

Ik heb meerdere P1 meters in huis (die van de Sessy, een Iungo modbus setup en er draait nog een P1Monitor op een Raspberry Pi) die allemaal aan Homey zijn gekoppeld. Kan het zijn dat hij daar in de war van raakt?

Ik had trouwens voor zover mogelijk alle P1 meters (behalve die van de Sessy) via de geavanceerde instellingen ingesteld op:

“Meet de totale energieverbruik van het huis –> Nee”

“Uitsluiten van Energy –> Ja”

1 Like

Deze functie zorgt ervoor…dat als het plan STOP aangeeft, maar er is toch export naar het net, hij dan op NOM gaat. (Dit zie je niet in het plan, maar wel in de huidige actie)
in nieuwe versie hopelijk opgelost. Versie staat er.

Ik heb de app geprobeerd te gebruiken met mijn Homey Pro 2023 en HomeWizard P1 + 2 accus. De hele wizard succesvol doorlopen, inclusief verkrijgen API tokes van HW. Maar achteraf bij diagnostics (b)lijkt zowel HW als Homey Energy toch niet gekoppeld. Enig idee wat daar mis gaat?

Ik weet niet waar je dit zo ziet, maar het duurde bij mij ook een paar uren voordat alles groen werd.
Misschien is geduld voor jou ook een schone zaak.. :wink:

Heb je de app herstart?

En dan kijken op http://ipadreshomey:8888/diagnostics.html

Kijk ook even in de laadplancontroller of alles goed staat in de settings.

ALS het dan nog niet werkt. Kan je via diagnostics mij een json sturen.

1 Like

Langer wachten en de app een keer herstarten heeft geholpen inderdaad. Dank.

Zit het toevallig in de planning om de HomeWizard “charge_only” en “discharge_only” modi te gaan ondersteunen op termijn? Voor de uren waar je niet geforceerd wil laden danwel stoppen, maar de batterij wel wil beperken tot enkel laden / ontladen en niet 100% NOM?

Peak Shaving

Soms wordt er hier wel eens gesproken over Peak Shaving. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Wat is Peak Shaving?

Bij Peak Shaving proberen we de gemiddelde verbruikspiek te houden onder een bepaalde waarde. Met andere woorden: we zorgen ervoor dat -als er een piek in ons verbruik zit- hier maatregelen worden genomen om die piek af te vlakken.

Wanneer is iets een piek?

Daarvoor kijk SlimLaden naar het momenteel verbruik, zoals het door de P1-meter wordt gezien. Daarvan neemt SlimLaden elke 10 seconden de waarde en berekent dan of we het huidige kwartier zullen eindigen boven of onder de ingestelde waarde. Die waarde kan je instellen via de Laadplan Controller (zoek naar Peak ShavingNetverbruik Drempelwaarde (W) ).

Als SlimLaden verwacht dat je eindigt onder de ingestelde waarde, dan doet SlimLaden niets.

Als SlimLaden verwacht dat je eindigt boven de ingestelde waarde, dan zijn er enkele mogelijke manieren om in te grijpen:

• Je bent op dat moment aan het Laden? SlimLaden zal de Laadsnelheid verlagen. Je ziet iets als dit op je Tijdslijn: “Peak Shaving: Laadvermogen verlaagd van 2500W naar 1800W”
  • Je batterij staat op STOP? SlimLaden zal overgaan naar NOM. Je ziet iets als dit op je Tijdslijn: “Peak Shaving: NOM geactiveerd voor 653W overschot”

Om er voor te zorgen dat Peak Shaving kan ingrijpen op het moment dat een piek zich voordoet, kan je aangeven dat een gedeelte van je batterijcapaciteit gereserveerd moet worden voor Peak Shaving. Je vindt dit onder de Laadplan Controller (zoek naar Peak ShavingBatterij reserve voor peak shaving (%) ).

Waarom wil ik Peak Shaving gebruiken?

Voor elke situatie waarbij je je gemiddelde verbruik (binnen een kwartier) onder een bepaalde grens wil houden, kan je Peak Shaving gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan het traag opladen van je batterij, om dan de avondpiek op te vangen.

Of voor de buren uit België, waar men een Capaciteitstarief gebruikt om een jaarlijkse extra toeslag te berekenen op basis van het gemiddelde van de maandpieken van de afgelopen 12 maanden.

Nadelen van Peak Shaving?

Peak Shaving kijkt naar het gemiddelde verbruik binnen een kwartier. Dus je kan het niet gebruiken om te voorkomen dat een (korte) piek ontstaat.

Ook kan Peak Shaving je niet helpen als er geen reservecapaciteit (meer) voorzien is in je batterij om de piek op te vangen.

Hou er ook rekening mee dat Peak Shaving reactief werkt: als je je gemiddelde onder 3000W wil houden, dan gebruik je als Drempelwaarde best een iets lagere grens (2800W).

SlimLaden ziet al je batterijen als 1 ‘virtuele’ batterij, dus een actie ondernomen door SLimLaden zal invloed hebben op alle batterijen die aangestuurd worden door SlimLaden.

2 Likes

Wat de app al doet is dat wanneer er zonoverschot is, maar de planning staat op STOP: dan gaat de batterij naar NOM. Dit is volgens mij gelijk aan charge_only van HW. (als ik me niet vergis)

Discharge_only… wat is daar de gedachtengang achter?

Dit is echt mooi gemaakt he! Mede dankzij u.

Volgens mij is charge_only: batterij mag met zonoverschot laden, maar mag niet ontladen en discharge_only precies tegenovergesteld, dus hij mag wel ontladen maar niet laden.

Discharge_only kan interessant zijn op dagen met veel zon, je wilt dan ‘s ochtends niet naar NOM want de energieprijs gaat dalen gedurende de dag, en je wilt de goedkoopste energie in je batterij hebben en de duurste terugleveren. Echter als je dan in de ochtend een grote vebruiker aanzet wil je wel energie UIT de batterij kunnen halen als die er nog inzit, op dat moment is de energie immers duurder. Dus batterij mag WEL ontladen, niet laden.

Is dus vooral interessant op dagen met meer zon overschot is dan in je batterij past, om te zorgen dat de goedkoopste energie in de batterij komt en de duurste terug het net op gaat, en net iets minder stevig dan STOP zodat je op duurdere momenten toch nog uit de batterij kunt putten.

[EDIT] Wat is trouwens het verschil tussen klassiek en slim bij charge-only modus?

Ach…. ik heb niet meer gedaan dan gezeurd. En je enkele ideeën ingefluisterd. De rest was voor jou!

1 Like

Hahaha

Interessant. Komt op mijn lijstje.

1 Like

Vergeet even de naamgeving…ik ben wat aan het spelen hiermee, niet alleen met de naamgeving. Het verschil is dat klassiek de duurste kwartieren kiest en de goedkoopste, waarbij de goedkoopste altijd aansluitend zijn. Hij zorgt er altijd voor…om de batterij helemaal vol te laden.

De nieuwe slim charge_only werkt hetzelfde als het dynamische model…alleen haalt dan de ontlaadkwartieren weg. Hier is het mogelijk dat de batterij niet geheel vol wordt geladen.

Hebben jullie het al gezien? Ik ben gepromoveerd. :slight_smile:

1 Like

Even een voorzetje voor de komende versie:

Ik werd een tijdje geleden gevraagd uit wat zo leek uit LG Korea of ik mijn poortnummer wilde veranderen. Nu zag ik onlangs ook dat iemand probeerde via Homey Self-Hosted Server de app te installeren ook tegen hetzelfde probleem aanliep. (Misschien vanuit dezelfde hoek???)

Afijn…ik heb de poort nu veranderd naar 8778.

@Roedi_de_Lion ontvang je mijn e-mails wel ?! .

Ik ben uit het niets de verbinding kwijt met accu nummer 2… En het ging zo goed allemaal :flushed_face:.

Marstek Venus e 2 van 5 kW os >> dit bericht? Ja…het gaat hier ook goed…bij meer denk ik. Misschien een keer resetten en dan weer genieten?

1 Like

Ja klopt.

Uiteraard heb ik alle standaard stappen al doorlopen.

Welke versie? Zet je het ook in de changelog?

1 Like