[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Ja en nee. Ik heb geen 10 of 15 kWh batterij , maar straks (nu nog 2) 3 x HW en als de wasmachine en droger al aangaan dan gaat het al hard en ben ik zo 3 kWh wel kwijt. die ik liever in de avond dan gebruik, overdag is prijs meestal lager dan in de avond en met 2 kinderen moet er overdag echt een machine aan :slight_smile: .

Met peak-shaving ga je juist voorkomen dat je het net belast boven een bepaald aantal Watt. En daarvoor gebruik je dan de batterij capaciteit.

Dat is iets dat meer in België speelt: daar wordt je extra belast als je hoge verbruikspieken hebt.

Ik breek mijn gedachten hier ook altijd over, maar ik denk dat je een denkfout maakt:

Stel je trek met je inductie kookplaat 5kwh uit de batterijen, ofte trekt 5kwh in de avond uit de batterijen. Stel de inductieplaat op het duurste moment en de wasmachine en droger in de avond op een goedkoper moment. Stel inductiemoment = €0,50 In de avond is het €0,20.

Dan is het toch zo dat als je de batterij gebruikt voor:

• Inductie = 5kWhx€0,50 = €2,50 bespaart
  • Wasmachine droger = 5kWhx€0,20 = €1,- bespaart
  • (Even de kosten van wat in de batterij zit buiten beschouwing gelaten)

Onafhankelijk van de batterij moet je gewoon stroom verbruiken op de goedkoopste momenten. De tactiek moet zijn: Inductieplaat ook aan op de goedkope momenten.

Wat is voor jou het doel van de batterij? Lijkt me dat je vooral op zoek bent om de dure momenten te vermijden door op de goedkope momenten electriciteit op te slaan (vanuit het net of de zonnepanelen of …).
Dan ben je toch blij als je op dure momenten die stroom niet dient aan te kopen? Maar misschien is je vraag eerder: hoe kan ik het plan nog meer optimalizeren zodat SlimLaden weet dat er nog stroom over moet zijn voor later in de dag?
Daar kan de (nieuwe) Apparaten-functie misschien wel bij helpen @Roedi_de_Lion ?

Ja ik snap je gedachte, maar als ik in de nacht de batterijen heb geladen, die dan rest van de dag op NOM staan, en niet in STOP gaan als ik dan de wasmachine of iets aandoe, terwijl in de avond de stroom duurder is, dan is de batt al leeg voordat het dure moment komt. Vandaar mijn gedachtes.
Ik ben nu aan het wassen en de batterijen zouden op NOM staan, vanavond heb ik meer apparatuur aan en zou dan die stroom willen pakken uit de accu’s.
Wel verbruiken en inderdaad op het juiste moment.

Wat mijn app doet is…Na het laden zoveel mogelijk alle dure kwartieren voorzien van stroom. De duurste kwartieren dus op NOM. Wanneer je onvoldoende stroom hebt in de batterij, gaat hij dus de goedkoopste kwartieren op Stop zetten. (Behalve als de batterij leeg is…dan mogen ze natuurlijk ook wel op NOM)

Wat die nieuwe functie doet is (ehh…gaat doen; werkt nog niet optimaal). Als je nu je wasmachine aanzet…neemt hij dat meteen mee in het toekomstig voorspeld verbruik en kan hij beter inschatten welke goedkoopste kwartieren er beter op Stop gezet kunnen worden.

Wat zijn ‘dure kwartieren’ voor je? Kijk je daarbij enkel naar de prijs of gebruik je daarbij een prijs * verbruik aanpak?

Vb:

1. de prijs is 0,5/kWh, maar ik verbruik op dat kwartier 1 kWh, dus ik heb 0,5 aan kosten
  2. de prijs is 0,2/kWh, maar ik verbruik op dat kwartier 3 kWh, dus ik heb 0,6 aan kosten.

Als 1 gekozen wordt, dan ga je voor de hoogste prijs.
Als 2 gekozen wordt, ga je voor de hoogste totale prijs (maar verlies je wel 2 kWh die her op een ander moment had kunnen inzetten).

Dit is volgens mij ook wat ik bedoel…je moet gewoon het verbruik zoveel mogelijk naar de goedkoopste momenten verplaatsen. Als je voor je inductieplaat de batterij uit gaat zetten, dan moet je het nog wel van het net kopen…

Even een mededeling van huishoudelijke aard:

Gezien het feit dat de app nu meerdere varianten van batterijen en communicatie-methoden ondersteund zou het makkelijk zijn dat wanneer je een probleem hebt gerelateerd aan de inrichting van de app. Dat we dan beginnen met:

• Type batterij / systeem (bijv. Marstek):

• Aantal units / batterijen:

• Verbindingstype (MQTT / Modbus / API):

Probeer ook zoveel mogelijk info te sturen. Dat mag natuurlijk ook via DM of support mail.

De app ondersteund nu:

• Marstek A, D en E, Sessy, HomeWizard en Zendure SolarFlow 2400 AC.
  • Communicatie: MQTT/Modbus; API: UD en TCP voor Marstek
4 Likes

Wat is de logica van het laadplan van vandaag? Op basis waarvan worden de stopmomenten ingepland? De stop kwartieren zijn gedurende de dag er bij gekomen. Doet het laadplan dit om voldoende capaciteit te reserveren voor de duurdere uren van de dag?

In deze koude dagen heb ik ingesteld dat de warmtepomp draait in dr 16 goedkoopste uren van de dag. Het is dan economischer om de batterij pas te gaan ontladen in NOM op de duurdere momenten van de dag. Nu ontlaadt de batterij in NOM terwijl het tarief verschil nihil is.

Is het mogelijk om bij charge only, een tarief delta in te stellen als minimum voor NOM?

Je kan zelf ook wel meekijken wat er gedurende de dag is gebeurd door in de historie te kijken.

Even hoog over: Elke kwartier wordt bekeken of je de komende kwartieren van stroom kan voorzien. Dat is vanaf nu tot einde dag. Om 15.00 uur…neemt hij morgen ook mee. Dit doet hij voor het komende NOM blok, dus totaan het eerste volgende laden.

Als dit niet lukt…zet hij de goedkoopste kwartieren op Stop, om zo de dure kwartieren van stroom te voorzien. Hij gaat dus meer stop-kwartieren zetten, als je meer verbruikt per kwartier.

Maaarrrr…ik vindt “Alleen laden” best een lastige. In principe heb ik het zo bedacht dat hij de batterij niet voller laad dan het komende NOM-blok. Het kan ook zijn dat hij de batterij helemaal vol laad…hij alsnog de het nom-blok niet kan voorzien van stroom…dan zet hij kwartieren op stop. Volladen doet hij exclusief wat de zon opbrengt. (Hij laad tot 75% op als er vervolgens nog 25% door zonoverschot komt)

Let wel…het model kiest zoveel mogelijk laad kwartieren…ook als er minder winst wordt gehaald. “Alleen laden” is echt bedoeld om zoveel mogelijk vanuit de batterij te laden…mits de dagwinst gehaald wordt. 8 kwartieren laden met een winst van 1 cent gaat voor 6 kwartier laden met 2 winst. (deze 2 kwartieren leveren dus verlies op)

Kan nu niet…maar daar heb ik wel aan zitten te denken. Bij het bijhouden Vande actuele winst…weten we precies waarvoor we het hebben ingekocht. >>>>> maar eenmaal duur ingekocht…komt het dan nooit meer uit de batterij?

Zelf verbruikte ik vandaag minder dan voorspelt…dan zie je dat hij daarvoor kwartieren op stop heeft gezet…terwijl dat achteraf niet had gehoeven. Je zie het belang van voorspellingen

Ik hoop dat we hier profijt van gaan hebben.

Heb jij het dan op de duurste uren van de dag koud? Dit doet Tibber ook via slim verwarmen…dat werkt bij mijn Airco echt niet goed.

Ik heb een water-water warmtepomp in een nieuwbouwwoning. Als ik de warmtepomp nu een etmaal uit zou zetten, daalt de binnentemperatuur met ongeveer 1 graden. Met 16 uur per dag, kan ik de temperatuur met ongeveer 0,5 graden per dag verhogen. Om de temperatuur stabiel te houden heb ik naar schatting ongeveer 8 draaiuren per dag nodig.

Ik heb hem nu op 16 uur gezet om een beetje extra buffer op te bouwen voor de komende koudere dagen. Mochten de dynamische tarieven straks heel hoog zijn, dan kan ik de draaiuren wat reduceren.

Ik heb een litho daalder warmtepomp, Tibber ondersteund die helaas niet. Ik heb zelf wat logica gebouwd met homey flow.

Ik had dat opgelost met een virtuele thermostaat. Die kan je dan gebruiken icm Tibber. En die virtuele koppelen aan de echte in homey.

Wat een top app! Ik heb hem afgelopen week ontdekt en gisteren geïnstalleerd. Onder de indruk van het gebruiksgemak en de logica van de installatie. Super hoe je stap voor stap door de 4 setup’s geloodst wordt, heel professioneel. Ik had eerst je filmpje gekeken, maar die is denk ik al weer wat ouder en de werkelijkheid is een stuk makkelijker en overzichtelijker. Of het filmpje heeft me dusdanig goed voorbereid dat het daarna redelijk simpel was.

Hele dikke complimenten voor deze app!

In mijn huishouden heb ik sinds anderhalf jaar 2 Sessy’s en die probeer ik zo goed en zo kwaad al het gaat te integreren in een huis met een laadpaal (SmartEVSE zelfbouw) en een paar zonnepanelen (3 op oost, 4 op zuid, Enphase, en er komen er nog wat bij komend voorjaar).

Veel van mijn hoofdbrekers van de afgelopen 1,5 jaar worden nu zo logisch en overzichtelijk op hun plek gezet en met elkaar verbonden. Ik vind het knap! Ik ga komende tijd lekker aan de slag met deze app en verder ontdekken wat deze app te bieden heeft, hopelijk leidt dat tot nuttige feedback (en waarschijnlijk nog wel wat vragen :grinning_face:).

Hopelijk heb ik er nergens over heen gelezen., maar ik heb alvast wel wat vragen over de kritieke apparaten. Je kunt hier een naam of een device-id invullen. Maar ik zag nergens een bevestiging (zoals je die wel krijgt bij het koppelen van bijvoorbeeld de Sessy’s), dat het kritieke apparaat daadwerkelijk gevonden/gekoppeld is, klopt dat?

Aangezien ik mijn laadpaal zelf gebouwd heb, is daar geen api of andere interface voor. Ik wil als kritiek apparaat de Homewizard 3 fasen kWh meter gebruiken die ik in de laadpaal geïntegreerd heb en ook beschikbaar is in Homey. Volstaat het dan om de naam van die kWh meter hier in te vullen en doet de app dan de rest? En als je doelt op het device-id, is dat het id dat ik in de Homey Developer omgeving kan vinden, iets wat lijkt op: “5cd3079a-c856-4c80-bd0c-507c579de13c”?

He dat is leuk om te horen. Wij zitten er al middenin en hebben al een heel traject achter de rug om de app zover te krijgen :slight_smile: En wees niet bang…ook hier gaat het niet altijd van een leien dakje.

Wat betreft de kritische apparaten. Je krijgt idd niet echt bevestiging…dat zou nog wel een beetje beter kunnen. Zowel de naam als het id is voldoende (een van de twee).

Hij kijkt naar de volgende capabilities in deze volgorde:

• ON/OF (Negeert deze, wanneer er ook vermogen wordt geregistreerd: measure_power capability)
  • measure_power (number)
  • charging_status (string)
  • is_charging (boolean)
  • charge_mode (string)
  • evcharger_charging (boolean/string)
  • evcharger_charging_state (string)

Dus de Homewizard 3 fasen kWh zal werken op basis van measure_power.

1 Like

Ik heb geprobeerde de 1036 berichten te scannen, maar vooral het Marstek deel is voor mij een beetje abacadabra, dus dat werd hier en daar wat doorscrollen, met het risico dat ik informatie gemist heb. Maar dit allemaal in nog geen half jaar, netjes hoor.

Het device-id dat ik in de developer omgeving zie, is dus wel het juiste om te gebruiken?

Wat me ook te binnen schoot. De app haalt veel informatie uit het Homey Energy Dashboard, die integratie is super en krachtig. Zou een koppeling naar een laadpaal als kritiek apparaat niet logisch zijn om dat automatisch via die route te herkennen? Geen idee of dat haalbaar is?

Ik heb het nu zo gemaakt:

ja…meestal de tweede rij zeg ik uit mijn hoofd.