[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Ik zit duidelijk in de probeerfase met HA, Homey en Domotcz. MQTT heb ik op alle 3 systemen aan het draaien. Bij SlimLaden wil dat met MQTT niet lukken, die blijft op LocalHost staan. Kan ik dat veranderen in de IP die ik voor de rest gebruik? Dan kwam ik nog iets vreemds over 56 jaar bij de Laadplan controller, zie afbeelding.

Dank voor de toelichting. Ik heb het even nagerekend voor mijn situatie.

Marstek Venus E 5,12kWh. Bruikbaar is 89%, dus 4556Wh.

Door de app berekende RTE:

Laad efficiëntie: 86,1

ontlaad efficiëntie : 92,6

Ik heb het laden en ontladen ingesteld op 2500W.

Ik kom in mijn geval dan uit op 8,46 kwartieren laden en 6,75 kwartieren ontladen. Als we dit afronden zou dit uit moeten komen op 8 kwartieren laden en 7 kwartieren ontladen. Echter het laadplan geeft 8 kwartieren voor zowel laden als ontladen. Is dit een bugje of zie ik iets over het hoofd?

Je hebt helemaal gelijk. Er zat een bugje in. Ik vermenigvuldigde met de ontlaadeff maar moest hier door delen.

ik heb het nog geavanceerder gemaakt door het duurste laad en goedkoopste laadkwartier een aangepast vermogen mee te geven. Nu klopt het administratief helemaal.

Met de laatste periode op een lager vermogen door de Marstek heb ik gen rekening gehouden zoals hiervoor reeds aangegeven.

1 Like

Ik heb geen idee wat Tasmoto’s zijn…kleine batterijen volgens mij? Dezezijn niet ondersteund…die hebben waarschijnlijk hele andere berichten lijkt mij…MQTT berichten zijn niet generiek of ben ik abuis? Contact me anders even via DM.

Dit is nu aangepast in de nieuwe versie. Er werd gekeken of apparaten aan of uit stonden en of ze ook stroom trokken. Jouw apparaat/laadpaal? staat misschien aan maar doet niet echt iets. dan zag hi dat als aan. Nu kijkt kijkt hij alleen naar stroom en negeert hij on/off.

Hmmm…lastige om uit te leggen. Ik kreeg deze vraag al eerder vandaag:

• In de grafiek heb je zogenaamde NOM-blokken
  • Hij probeert alle kwartieren in dit nom-blok te voorzien van stroom
  • Als dat niet lukt…gaan kwartieren op STOP
  • Waarschijnlijk is het zo dat je batterij dit hele blok kan voorzien van stroom…dus alle kwartieren blijven nom

Charge_only is best ingewikkeld. Ik interpreteer hem zo:

• Je wil zoveel mogelijk laden, als het maar niet minder wordt dan bijvoorbeeld 0 cent ( minimale dagwinst charge_only = setting) winst.
  • Het zou zo maar kunnen zijn dat 1x laden op deze dag meer winst oplevert, dan 2x laden…dat zie je ook in deze grafiek >>> de tweede keer laden levert verlies op: het verschil in prijs levert verlies op.
1 Like

Ik heb vandaag nog een mooie aanpassing gedaan zodat je via de setup Marstek( API UDP) batterijen kan vinden en ze kan toevoegen.

Tevens een aanpassing gedaan voor Marstek API batterijen met een setup met meerdere batterijen. kan ik zelf niet testen…hoor graag wat de ervaringen zijn.

Hi Roedi,

Vraagje over de dynamische strategie. In de inleiding staat dat het zoekt naar koppels van kwartieren om te laden en te ontladen.

Doet ie dat alleen op basis van een volle lading (dan wel tot ingestelde maximum)? Stel er zijn 2 kwartieren op een dag die gekoppeld kan worden omdat het prijsverschil groot genoeg is om rendabel te draaien. De rest van de niet. Gaat het model dan 1 kwartier laden en 1 kwartier ontladen en de rest van de dag in Stop?

Hi @Roedi_de_Lion

Vandaag na 2 dagen zonder API probleem. Deed die weer de reset.
API stond UIT
Wattage was weer naar 800

Nu zie ik dat jouw programma toch ook iets probeert.
Dus vandaar opnieuw mijn vraag kan die een PANIC veroorzaken waardoor de RESET in de APP/ Batterij gebeurt? Ik heb inmiddels ook Marstek via de Marstekapp een bericht gestuurd met ongeveer dezelfde vraag.

Viel me ook op dat de versie 8.8.2 nog online staat en jij het al hebt over versie 8.9

Ps kleinigheidje gestuurd.

He Jack,

Ik had je de vorige keer niet helemaal goed begrepen denk ik, maar:
Alle meldingen die je hier ziet worden natuurlijk veroorzaakt door mijn app. De meldingen staan ook in mij app. Je kan Marstek ook geen vragen stellen over wat er in mijn app aan meldingen staat :slight_smile.

Wat er gebeurd is dit…de API van Marstek wis niet bereikbaar / doet het niet. Ik probeer via mijn app nog een soft reset te doen, zodat jezelf niet de BLE tool moet gebruiken. Als de soft reset ook niet lukt…

Wat betreft de versies: Je hebt een offficele versie en een testversie. (Je kan op de ie oranje test drukken voor de test) De testversie veranderd heel snel…officiele versie is stabiel. (Nou ja…bij mij nog niet altijd …haha)

Snap ik. Maar het vreemde is dat “iets” de batterij terug zet in zijn begin stand. Dat heb ik ook gevraagd aan marstek , niet wat er in jouw app gebeurt hoor.

Het logische is dus dat als de app de api weer uit heeft gezet dat die geen verbinding krijgt. Alleen nu is dus de vraag gebeurt dit voor jouw api call of erna?
Dus misschien kan marstek daar antwoorden vandaar ook de vraag aan hun.

1 Like

Hallo Roedi, ik heb net een rapport gestuurt via de mail. Misschien heb je iets aan deze info

De UDP broadcast lijkt te werken. Echter lijkt hij te stoppen als hij mijn eerste batterij heeft gevonden.

Ik had nog even gekeken, maar hij verstuurt gewoon nog even een bericht eerst op stop en dan nog even laden kijken of die het nog doet. Dat doet ie bij die soft reset.

Even een andere vraag :slight_smile: Ik heb een wasmachine, vaatwasser en droger die ik wil ingeven als kritiek device, ik heb daar de namen, maak ook ID’s al voor gebruikt, echter hij accepteert maar 1 naam of id.
Ik doen NAAM, NAAM, NAAM is dat misschien niet de juiste manier? of kan dit (nog) niet met meerdere devices? Haal ik de andere weg en laat er maar 1 staan dan gaan de batterijen wel op stop

Heb je dat op deze manier geprobeerd?

Nou ik heb een laadpaal dus daar staat die al :slight_smile: dan heb ik maar 2 regels over.

Ik heb er drie gemaakt…ik kon er eigenlijk maar 1 zelf verzinnen. Welke apparaten wil jij allemaal dan kritisch maken?

@eMTee : kan je peakshaving hier ook voor inzetten?

Ik wil natuurlijk voorkomen dat vaatwasser of wasmachine of droger de batterijen leegtrekken als ik bewust de machines aanzet op dure momenten.

Maar ik heb dan: wasmachine, droger, vaatwasser, laadpaal, oven, afzuigkap (als die aan gaat dan is er ook veel vraag voor vermogen want is inductie)

Dan heb ik er al 6 :wink:

Ehh…daar is de batterij toch juist voor?