[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Van SlimLaden versie v8.8.2. Ik heb trouwens geprobeerd met poorten op 30000, maar ook op 30000 t/m 30002. Ik heb ook via de Geavanceerde instellingen in Laadplan Controller de settings aan te passen, maar dan krijg ik ook een popup met invalid_settings_type.

PS. ik gebruik de API van Marstek

Je kan de allernieuwste versie misschien als eerste even installeren. Die staat bij changelog.
maar ik denk niet dat dat het is hoor…maar dan weten we dat zeker. Het is geen onbekende melding, maar ik dacht dat was opgelost.

Daarnaast in de setup een hulpmiddel, misschien kan je even rechtstreeks op de laadplan controller de aanpassingen doen?

Als derde wil ik je even verwijzen naar Post 687 …dat is de manier om het te doen…al staat dezelfde tekst ook in de app nu. :slight_smile:

Damn…je hebt bijna alles al geprobeerd. Ik moet goed lezen. BLE -tool ook al gedaan? geen andere app connecten met de batterij?

Handigste is even naar http://homeyip:8888/diagnostics.html gaan. Daar een support ticket aanmaken…dan krijg je een json bestand en kan je die naar mij sturen: slimladen.app@gmail.com

1 Like

Hoi Roedie,

Hier ook veel fouten in het overzicht ,maar de batterijen lijken de commando’s wel te accepteren.

Kan jij niet als fail safe de batterijen benaderen op ip adress i.p.v. Udp.

Zie log van de andere marstek app.

Ble tool al :white_check_mark:
Nieuwste versie geïnstalleerd✅
Homey voorzien van een herstart✅

Probeer maar eens met de nieuwe versie. Hij staat daar nu standaard op…met fallback UDP.

Maaarrrrr… ik heb iets heel moois gemaakt. Mijn ervaringen met het leren van je eigen verbruik is moeizaam…de dag indeling gaat nog wel aardig als je het uit Homey Enrgy haalt, maar op uur niveau…je verbruik doet gewoon elke dag natuurlijk ook wat anders.

Daarom heb ik het nu zo gemaakt:

1. Je geeft aan wat je minimale verbruik is op een dag (Je basis of sluipverbruik)
  2. Deze verdeel je over de dag met profielen die je eventueel handmatig kan aanpassen
  3. Vervolgens geef je aan hoeveel extra stroom je gaat verbruiken op basis van de buitentemperatuur (Graaddagen)
  4. En als laatste kan je apparaten toevoegen die extra verbruiken. Zoals bijvoorbeeld de wasmachine, droger, boiler etc.

Voor dat laatste punt heb in een functionaliteit toegevoegd die kan leren van je apparaat. Hij record precies wat het verbruik is tijdnes de wasbeurt: eerste kwartier 150W, tweede kwartier 2000W etc. Zodra je dan de volgende keer weer gaat wassen,dan voegt hij dit toe aan je verwachte verbruik voor de komende bijvoorbeeld 2 uur.

Afijn…alles net klaar…ik noem het experimenteel :slight_smile:

Kleine indruk:

3 Likes

lekker bezig man! :hugs:

Hallo, nieuw hier en Roedi heeft een mooi programma gemaakt. Mijn complimenten hier voor. Maar nu mijn vraag, ik heb nog een standaard energie contract en een HomeWizard accu. Kan ik het programma zo ook gebruiken om te zien hoe het werkt? In maart loopt mijn contract namelijk af. Groet, Herman

ha Herman,

als jij op de laadplan controller dit op “ja”, zet, dan stuurt hij volgens mij niet aan, maar maakt hij wel de plannen;

Klopt. Je kan de batterij ook wel gaan aansturen…ook al heb je geen dynamisch contract…je hebt er dan allen geen/minder voordeel van de prijzen natuurlijk.

Ik ben nu ook al een tijdje lekker aan het spelen ermee, en echt waar complimenten voor je werk en opzet! echt heel gaaf en slim gemaakt. Zeker die monitoring nu erbij, heel COOL en handig :slight_smile:

Maar genoeg veren :wink: , ik heb Tibber dynamisch contract, 3 HW batterijen (2 nu, 3de onderweg) en denk af en toe toch, hey waarom nu niet ontladen of laden.

Kun je (als je dit weet) misschien een korte samenvatting maken voor HW batterijen en wat er dan ingesteld moet worden voor gebruik batt maar niet voor handelen etc.?

Ga zo ook even doneren :slight_smile:

1 Like

Hahaha…ik wacht nog even met antwoorden,

2 Likes

Zijn hier mensen met Marstek (eventueel via OpenAPI) die het draaiende hebben op een Homey Pro (Early 2019)?

Ik heb namelijk problemen om stap1 van de setup te doorlopen. De settings worden dan niet opgeslagen (nieuwste versie gaat dan wel door). @Roedi_de_Lion had mij gevraagd of anderen het wel werkend hebben op een Homey Pro - Early 2019, zodat we daarmee wellicht iets verder kunnen duiken in het probleem om het boven water te krijgen. Mocht het op een Early 2019 werken, dan weten we in elk geval dat het niet aan de hardware van Homey ligt.

Aan de Venus E v2’s ligt het in elk geval niet. Middels de BLE tool, als ook een andere App (uitsluitend even geinstalleerd om te proberen, daarna weer verwijerd) op Homey kan ik ze wel benaderen.

Ik / we, horen het graag als jij het draaiende hebt op een Homey Pro - Early 2019

Mijn marstek wordt vervangen en lijkt defect. Accu is nu ook 0% en handmatige acties werken ook niet meer. Firmware krijg ik ook niet bijgewerkt.

Je kan een lekker broodje of biertje kopen :grimacing::+1:t2::clinking_beer_mugs::hamburger::baguette_bread:

Het is niet eenvoudig om alles precies uit te leggen. Maar waar het op neer komt is:

• De app maakt een plan op basis van matches (laadkwartieren - ontlaadkwartieren)
  • Hij probeert minimaal 3 matches te maken en hij moet voldoen aan de minimale dagwinst (setting)
  • Als de minimale dagwinst niet wordt gehaald schakelt het over op “Alleen laden”. Hierbij wordt de volledige batterij gevuld op de goedkoopste momenten (altijd aaneengesloten).
  • Als de winst nog lager wordt…maakt hij helemaal geen plan.
    image

Bij HW is er 1 beperking mbt ontladen. de HW kan niet ontladen op vol vermogen als er minder vraag is vanuit het huis. Hij gaat dan niet exposeren, maar juist minder ontladen. Maar dit is ook niet wat jij wil begrijp ik. (je kan het beste de dagwinst voor dynamisch en Alleen Laden gelijk zetten om nooit over te schakelen op dynamisch)

Nadat het dynamische plan is gemaakt, stel “Alleen laden”, gaat de app de capaciteit van de batterij verdelen over de toekomstige kwartieren. Mocht er te weinig capaciteit zijn om alle kwartieren van stroom te voorzien, dan zet hij de goedster kwartieren op STOP om zo de duurste kwartieren te kunnen voorzien.

• Het plan houdt rekening met de RTE (je moet denk ik ongeveer 10ct verschil in kwartierprijzen hebben om winst te kunnen maken)
  • De app zet kwartieren tussen laden ontladen bewust op stop om geen stroom te verkopen op een goedkoper moment)
  • Plan wordt elk kwartier opnieuw gemaakt…voor kwartieren in de toekomst (oude kwartieren zijn dus ook statisch in het plan)
  • Als er toch stroomopwekking is in stop kwartieren gaat hij wel laden (dit zie je niet in he plan, maar wel in de “huidige actie”)

Aan het begin van het forum heb ik mondeling nog hier en daar wat toegelicht. Is wel weer beetje verouderd.

Als je specifiek vragen hebt over waarom bepaalde kwartieren niet laden…moet je voorbeelden geven met prinsscreens etc. :slight_smile:

1 Like

Je kan ook eens spelen met de chatbot…ik zou hier eenvoudige vragen stellen.

Maar hij klets ook vaak zomaar wat uit zijn nek hoor:

1 Like

Balen hoor.

Hi @Roedi_de_Lion

Zojuist kwam ik er achter dat Marstek weer de app of batterij heeft herstart (weet niet precies wanneer of hoe) De API kon geen connectie kregen zag ik als melding in de Homey app. Dus toen de Marstek APP geopend en alles stond weer uit.

800W ipv 2500W

API uit ipv aan

Poort weer naar 30000 ipv 30005

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Kan het zijn dat Slimladen een soort van panic veroorzaakt waardoor die dit doet?