Hij maakt elk kwartier een plan. Vanaf 15.00 uur maakt hij ook een plan voor morgen.
Stuur anders een diagnostics rapport. Kwartieren in het verleden…overschrijft hij niet meer voor wat betreft de acties en de voorspelde soc.
Kan ook handmatig:
Hij maakt elk kwartier een plan. Vanaf 15.00 uur maakt hij ook een plan voor morgen.
Stuur anders een diagnostics rapport. Kwartieren in het verleden…overschrijft hij niet meer voor wat betreft de acties en de voorspelde soc.
Kan ook handmatig:
Ik heb al een aantal dagen geen laadmomenten meer gezien .ik ben nu niet thuis en kan je dus geen rapport sturen via de normale manier .Kan je iets bijzonders zien?![]()
Ik denk dat niemand laadmomenten heeft …Daar zijn de prijzen niet naar.
@Roedi_de_Lion ja dat vermoeden had ik al…
.
Kan je nog iets toelichten over jouw implementatie voor de functie Peak Shaving
Doel: Vermogenspieken levering/afname laag te houden.
Hoe:
Is het gemiddelde boven het doelvermogen dan actie:
Er wordt gemonitord of er nog voldoende tijd is om te compenseren gedurende het kwartier. Nu al compenseren of nog even wachten.
het is ook mogelijk om kwh’s in de batterij te reserveren voor peakshaving:
Hmmm…Je wist het nog niet? Je gaat binnenkort verhuizen. Praat maar even met je vrouw… ![]()
Maar goeie vraag. Dit komt omdat ze in België capaciteitstarief hebben. Wij in NL niet. Ik heb er niet over nagedacht hoe je dit in NL zou willen/kunnen gebruiken.
Nog een verzoek of er iets weer terug geplaatst kan worden. Naar mijn idee was er een optie om te kiezen voor laden op de goedkope momenten en ontladen op de dure momenten, zonder nom. Nu vindt ik dat de batterij te vaak naar nom gaat en zolang de saldering er nog is zou ik graag geen enkel moment op de dag nom zien. Kan dat?
Hahahaha…zo zie je maar weer. Ik dacht dat het verwarrend was…en niemand het gebruikte. Ik zet het weer terug.
Hoi Roedi,
Nog een vraagje houd peak shaving wel rekening met een auto die wordt opgeladen ,want het volgende viel
Me op :
Ik heb dit vandaag nog gedaan:
Wanneer peakshaving is ingeschakeld, stoppen kritieke apparaten niet langer standaard de batterij. Peakshaving heeft dan voorrang
Een setting maakt het mogelijk om hier van af te wijken.
(Volgens mij doet hij dat in jouw versie ook al…maar door de tijd. peakshaving start later. Lees ik dat goed?)
Als je Peakshaving wil…dan wil je niet dat de batterij stop met kritische apparaten lijkt me…je wilt juist veel compenseren met de batterij.
Ik zie liever …als ik de auto oplaad dat de accu’s niets doen en dat peak shaving dus alleen wordt gebruikt voor andere groot verbruikers (accu stroom gebruik ik liever alleen voor de rest van het huis )
Dat kan…maar dat wil je niet als je capaciteitstarief hebt. Maar beide kunnen.
![]()
Wat is de reden dat jij peakshaving doet dan?
Het is best ingewikkeld allemaal maar volgens mij moet je er zo naar kijken:
Concreet houdt dat in dat als je je auto gaat laden…je batterij ook wil gaan laden…want dat is beide op het goedkoopste moment.
De Martstek is na 2 uur vol met charge only en verdeelt de kWh’s over de te komen kwartieren en zet zoveel mogelijk kwartieren op NOM de goedkoopste op STOP. Dit doet hij aan de hand van het voorspelde verbruiken en zonvoorspelling.
Het probleem met de laadpaal is: Stel de Marstek heeft geladen van 4 - 6 in de ochtend de auto moet nog laden tot 8 uur. Deze twee uren heeft de app op NOM gezet, omdat ze nog net duur genoeg waren…echter de app had niet ingeschat dat deze kwartieren zoveel stroom zou worden afgenomen. Nu wordt in deze “goedkoopste” duurste uren bijna alle stroom verbruikt. Die had je liever gebruikt voor duurdere kwartieren. De app maakt echter na een kwartier al een nieuw plan…en zal waarschijnlijk al enkele kwartieren van deze laadcyclus van de auto al op stop gaan zetten.
Ik denk dat dit is wat gebruikers met de kritische apparaten doen
Dit is ook wat Ramon voorkomt door voor VOL Dynamisch te kiezen. Alleen laden en ontladen…overige apparaten gewoon op de goedkoopste momenten aanzetten/gebruiken.
Peakshaving is heel wat anders. Je wil zoveel mogelijk de energie financieel goed inzetten. Je maakt een plan om te gaan laden…in de goedkoopste perioden. Dat betekent op volvermogen. Je wilt zoveel mogelijk laden in de goedkope periode. Maar…en dat doet peakshaving…als je maximale vermogen te hoog wordt, wil je minder snel laden. Dan maar minder winst.
In NL telt dit niet. Wij hebben saldering.
Daarbij als je de auto gaat laden en je verbruikt veel kwh’s, en je woon in België…dan wil je niet dat je batterij op STOP gaat.
Afijn…ik schreef het misschien stellig. Maar dit is denk ik hoe het werkt.
Je ziet ook wel hoe belangrijk het is dat je het verbruik en zo goed voorspeld. Maar ook hoe moeilijk dat is.
Dus eigenlijk zolang we kunnen salderen functie uitzetten ![]()
Nog een vraagje waarom mqtt vaak aangeeft dat die niet verbonden is terwijl er wel continu data binnenkomt? Is mijn Lilygo niet juist ingesteld?
Goedeavond, nu heb ik weer een negatief saldo.
Ik begrijp niet helemaal wat de beste instellingen zijn. zijn.
De accu was helemaal volgeladen op de zon vandaag. Toch staat hij nu op stop en word de rest van de enegie niet gebruikt om de avond door te komen.
Ik heb nom nu handmatig aangezet.
@Roedi_de_Lion zou je nog eens naar mijn instellingen kunnen kijken? Bedankt!