[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

image
Hier heb ik een mooie button toegevoegd naast 'suggestie" :slight_smile:

1 Like

Nice, ik heb zojuist de 8.2.2 geïnstalleerd. Laadplan lijkt nu beter te kloppen. Alleen de weergave in het tabel staat nu nog 833W. SOC in dashboard loopt ook gelijk met marstek app.

Ik ben op dit moment in een andere tijdzone, daarom klopt de tijd niet van mijn screenshots.

Ik sluit bijna elke dag mijn auto aan op de laadpaal, maar ik laad bijna alleen maar op met grid rewards, het kan voorkomen dat er in een sessie helemaal niet geladen is.

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw in deze wereld en heb vorige week een Homey Pro 2026 gekocht. Ik heb inmiddels de Marstek app (SlimLaden) geïnstalleerd en mijn 3 batterijen middels de Open API gekoppeld met de individuele op adressen. Ik zie deze ochtend dat er 1 batterij (volgens het gemaakte plan) geladen is maar de andere twee niet. Ik heb dus iets verkeerd gedaan. Iemand tips?

Kijk eens op http:[ipadres-homey]:8888/diagnostics.html. Daar kan je mij een json sturen.

1 Like

Kan je eens een diagnostic report sturen?
Werk jij tegenwoordig al wel met de Martstek api of doe je dat nog zelf via een omweg (hame2mqtt oid)? Vul je misschien ergens zelf het vermogen?

Kan je eens testen met 8.2.4.

Ik heb net via het diagnostics dashboard alles weer doorlopen. Daar stond maar 1 batterij afgevinkt. Wellicht is dit de oplossing. Ik wil best testen maar dan mag jij mij daar wel mee helpen hoe ik dat het beste kan doen.

1 Like

Ik heb alleen gewerkt met marstek api. Ik stuur je zo een nieuw diagnostics rapport toe.

Ik kan het nergens vinden. gelukkig werkt alles gewoon goed verder zo lijkt het. Enige wat ik nog kan bedenken is om een keer de laadplan-controller te verwijderen en opnieuw toevoegen :slight_smile:

1 Like

@Roedi_de_Lion .

Ik zit nog steeds een beetje met het volgende.

Op momenten van ontladen van de accu’s registreert Homey (via de p1)dat er wordt terug geleverd wat natuurlijk eigenlijk stroom uit de accu’s is en wat dan eigenlijk niet als terug levering gezien moet worden .technisch klopt het wel natuurlijk,maar door deze logica /modus daalt mijn eigen zonneverbruik ,wat natuurlijk niet klopt omdat het terug leveren uit de accu is(of moet ik dan gewoon handmatig de modus wijzigen naar nom :flushed_face: want eigenlijk zoek ik een extra modus nom bij accu’s vol en of dure uren en opladen op goedkopere uren.

Ik ben er toch nog eens in gedoken. Je hebt eigenlijk 2 vragen:

1. Waarom wordt teruglevering van de zonopwek niet meer goed geregistreerd?
  2. En ik wil eigenlijk niet meer terugleveren vanuit de batterij naar het net? (correct?)

Antwoord 1: In principe is dat een berekening die Homey zou moeten maken. Ik denk ik ook dat dat mogelijk is omdat Homey Energy, zowel de info heeft van de zonnepanelen, de P1 als de batterij.
Wat misschien een oplossing is…maar weet dat niet zeker. Is dat ik de laadplan-controller moet gaan labelen als een “Battery”. Dat heb ik to nu toe niet gedaan, OMDAT DAN OUDERE HOMEYS GEEN GEBRUIK MEER KUNNEN MAKEN VAN MIJN APP .Niet wetende dat dit misschien tot dit probleem zou kunnen leiden. (weet ook niet zeker of dit het oplost).

Afijn…ik ga zo een nieuwe versie van de app uploaden…die wie weet dit probleem tackelt. Dat zou mooi zijn. Zo niet…dan kan ik het altijd weer terug draaien. Gezien de info uit de enquetes moet het ook geen probleem zijn :slight_smile:

Antwoord 2: Als je wilt dat hij gaat opladen op de goedkope uren en gaat ontladen op de duurste uren, zonder dat hij teruglevert aan het net. Dan zet je de minimale prijs per kwh (staat op 0,07 bij mij, maar zet die op 0,20 oid) heel hoog en die voor minimale prijs per kwh voor charge_only op laag, zeg 0,03 cent. Dan doet hij precies wat jij wil. (als ik het goed heb)
image

LET OP: versie 8.2.5 heeft een versie van de Homey nodig groter of gelijk aan versie 12.5.0.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Je hebt precies in de gaten wat ik bedoel !:nerd_face:.

Is het dan niet een idee om in de app een optie in te bouwen met welke versie Homey je gebruikt ?

Oké ik ga het even testen met de laatste versie en met het aanpassen van de tarieven.:hugs:

Helaas…dat gaat niet. Als het goed werkt…dan laat ik het op 12.5.0.

Kijk…morgen zie je dat hij alleen gaat laden…en zet alle dure kwartieren op NOM en de goedkope op stop. Goedkope kwartieren wanneer de batterij leeg is …zet ik weer op NOM > dat zie je dan aan het einde van de dag. (mijn maximum is 95%)

2 Likes

Door alle vragen heb ik toch een oplossing gevonden om bij voldoende zon-surplus de batterij alsnog op NOM te zetten. De app checkt:

• Tussen zonsopgang en ondergang
  • Is het een stop kwartier?
  • Elke 10 seconden check
  • Is het langer dan 60 seconden meer dan 200W export
  • Ga dan op NOM
  • Andersom gaat hij ook weer naar STOP

Dit zie je niet in het plan. Het plan geeft gewoon stop aan.

Hiervoor heb je een P1 nodig. Staat in het Usage_device:

Hij vindt de P1 zelf. Zo niet dan kan je hem overrulen (kan nu nog niet)

Nice.

Zou er ook een stop ingebouwd kunnen worden voor ontladen tijdens NOM in de goedkoopste uren?

Ik heb bij mijn ingesteld dat er tijdens de goedkoopste uren een aantal grootverbruikers aangaat, maar ik wil de batterij niet ontladen tijdens deze uren.

Dit zijn toch de kritische apparaten in de app? En ben je niet aan het laden tijdens deze kwartieren?

Ik zou me kunnen voorstellen nom pas aan wanneer het verschil groter is dan 0.04 cnt
Dan zou je in onderstaande meer stops moeten zien waarschijnlijk lukt dit door die 0.04 te verhogen.

Je wilt stroom in je batterij behouden omdat het prijsverschil niet groot genoeg is?