[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

@Roedi_de_Lion ik heb je gisteren een diagnostic rapport gestuurd .heb je deze wel ontvangen?

Ja. Ik heb er ook naar gekeken. Ik zie inderdaad dat je ene batterij de berichten veel vaker mist of niet verwerkt. Staan ze misschien ver van de router? Ik denk dat het niet zozeer aan de app ligt want hij krijgt de berichten wel. Misschien kan je eens proberen om alleen die ene batterij aan te sluiten aan de app?

Met de testversie zie ik inderdaad een hoop meer informatie. Bedankt!

1 Like

Nieuwe versie voor het weekend :slight_smile: De usage-learning aangepast op de diagnostics.html pagina. Je kan vanuit daar je uur verbruik aanpassen. Tevens is de diagnostics.html pagina aangepast/geminimaliseerd. Alle settings kan je nu alleen nog zien in de setup-wizard. Tevens is het mogelijk om door te steken naar het kwartieren/plan overzicht en weer terug.

En belangrijk: De api haalt nu ook de firmware op en slaat deze op in de settings. Controleer even of dat goed gaat bij jou. De verschillende firmwares gaan anders om met noteringen van de totaalstanden van de batterij. Dit heeft invloed op de getallen bij Homey Energy en dus ook voor de usage-learning:

• v154+: delen door 10 (deciWh → kWh)
  • v143 en andere bekende firmware: delen door 1000 (Wh → kWh)
  • Firmware onbekend (0): delen door 100 (fallback)
1 Like

Wat doet de usage-learning ook alweer?

De learning kijkt elke dag naar je werkelijke verbruik (via Homey Energy) en past de voorspelling aan zodat die steeds beter wordt.

Wat wordt er aangepast?
image

Hoe werkt het?

1. Elke dag vergelijkt de learning:
    - Wat was voorspeld?
    - Wat was werkelijk (gemeten door Homey)?
  2. Als er verschil is, past hij de voorspelling een klein beetje aan (10% per dag)
  3. Na een paar weken klopt de voorspelling steeds beter

Voorbeeld

“Je voorspelling zei 500 Wh om 14:00, maar je gebruikte eigenlijk 600 Wh. De learning verhoogt de voorspelling voor 14:00 met een klein beetje. Na een week staat het op ~580 Wh.”

Belangrijk om te weten

• Learning heeft minimaal 3-7 dagen nodig om te beginnen
  • Aanpassingen gaan geleidelijk (niet in één keer)
  • Handmatig aanpassen kan altijd - learning gaat dan verder vanaf die nieuwe waarden

Hi Roedi,

thanks voor de efforts en weer een mooie update. Ik heb hem zojuist geïnstalleerd. Zou het mogelijk kunnen zijn om de de laadpaal uit te sluiten van de learning? ik maak gebruik van grid rewards met tibber en die gaat de ene nacht wel aan en de volgende weer niet.

Ik merk met de nieuwste update nog steeds dat er met een maximaal vermogen wordt gerekend van 833W laad en ontlaad vermogen.

1. Zijn dat vaste dagen per week?
  2. Dat heb ik eenmaal nagespeeld. Bij mij ging het toen goed. Maar ik moet dit toch verder onderzoeken. De voorspelde soc gaat dan ook niet goed volgens mij. Hebben meer mensen met de marstek api en meerdere batterijen hier last van?
  3. Ik zie dat het plaatje van gisteravond was? 23.45. dat was dus nog niet met de nieuwste versie van de app?

Btw. Er zijn echt maar heel weinig enquetes ingevuld. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden willen doen.

Ik herken bovenstaande niet ,want ik heb ook Tibber en twee accu’s en maak ook gebruik van Grid Awards. Laadpaal heb ik uitgesloten zodat de accu’s stoppen met laden/ontladen. Deze ochtend zaten beide accu’s vol, inclusief die van mijn auto.

Ik heb de enquête wel ingevuld,maar geen reactie op mijn support diagnose rapport :winking_face_with_tongue:

Ehhh…hahaha had ik wel gedaan later toch?

Heel apart …ik heb vandaag via de support knop via jouw diagnose pagina een rapport verstuurd,maar ik zie dat er nooit een e-mail is verstuurd…heel gek ..

Ah vandaar. Stuur je hem nu?

zojuist verstuurd

Gaat ergens iets niet helemaal goed geloof ik ?!

Ik heb het opgelost.

Er staat weer een nieuwe versie

• Issue van Mayel opgelost
  • Probleem met 833W opgelost
  • Usage-Learning aangepast:

http://[IPadres-Homey]:8888/setup4.html:

• Je kan het dagtotaal laten leren (of handmatig)
  • Je kan het verbruik over de dag laten leren (of handmatig)
  • Je kan profielen instellen
  • Huidige functionaliteit werkt ook nog steeds
  • % ipv fracties

Afijn…het zou makkelijker moeten worden. maar of dat ook gelukt is…

1 Like

Mijn complimenten hoe snel je altijd bent met bug fixes!:slight_smile:

het volgende zie ik ook ( Actuele winst vandaag

€-0.07

4 transacties [reset]

is dit gewenst of gaat er ergens iets mis?

Er was vandaag geen laadplan te maken met matches. Waarschijnlijk ook bij jou alleen laden. Dan draai je idd verlies. De 0,07 lijkt goed te zijn.

Wat wel leuk was vandaag is dat hij de zon opwek meenam bij het alleen laden plan.