[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

heb nu oude versie verwijderd, Homey opnieuw gestart nieuwe 8.1.6 test geïnstalleerd

maakt niet uit wat ik aanpas, al is het handmatig van ja op nee of wat anders , invalide setting type

ook heb ik nu alle velden nagelopen op nummer / tekst, kan geen fouten ontdekken… ben ik de enige met dit probleem? ontstond met update van 8.03 naar 8.14 gister..

ga nogmaals Homey resetten en 8.1.6 proberen te herinstalleren….

Oké, nog een poging tot uitleg. Volgens mij moet Homey al het zonneverbruik in huis registreren als eigen consumptie (als het daar is) of het overschot aan de accu geven, mits deze niet vol is (een soort hybride functie). Wat er volgens mij nu gebeurt, is dat de stroom die uit de accu komt teruggegeven wordt aan huis en geregistreerd wordt als teruglevering. Dat klopt ook wel, maar het is natuurlijk stroom uit de accu, wat dus helemaal niet als teruglevering geregistreerd zou moeten worden door Homey. Misschien maak ik een denkfout omdat jouw app gebaseerd is op winst en nog niet op een laadplan met nul op de meter tijdens de duurdere momenten van de dag? Ik denk dat er een laadmodus bij moet komen, namelijk laden op goedkope momenten en dan niet op de duurste momenten. :smiling_face:

Kleine aanvulling :Homey registreert de teruglevering vanuit de accu’s als export waardoor het percentage van zelf verbruik sterk daalt!

Of misschien een toevoeging van een p1meter want de app bepaalt nu volledig terug leveren ,maar kijkt niet naar het verbruik in huis😎(zoals ik het als leek kan beoordelen tenminste)

En owja om het verhaal af te maken kijk naar de zelf consumptie die Home assistent heeft geregistreerd heeft ,dit komt normaliter 100procent overeen met Homey !enige verschil geen installatie van jouw app😳

Is dit wat je zoekt?

Dus ‘Minimaal prijsverschil per kWh’ –> 0.5

ja ik heb 0.4 de andere op 0.04 dan krijg je morgen onderstaande.
Dat is helemaal prima.

1 Like

Als er een dynamisch plan wordt gemaakt gaat hij

• Laden op de goedkope kwartieren
  • Ontladen op de dure kwartieren
    Dit doet hij op de door jou ingestelde vermogen, bijvoorbeeld 2400W. Als je op op het moment van ontladen dan maar 800W in huis gebruikt…dan levert hij 1600W terug aan het net.

De berekening voor het echte verbruik in huis moet zijn: Verbruik = Import + Solar + BatteryDischarge - Export - BatteryCharge. (Ik ben dit wel weer aan het controleren of dit wel goed werkt…ik was altijd verbinden met de Marstek via MQTT en toen werkte het goed…met de API twijfel ik een beetje)

Punt 2:
Als ik het goed begrijp…wil je laden op goedkope kwartieren…en NOM draaien op de dure kwartieren. Die kan je doen door Minmaal prijsverschil heel hoog te zetten en de Charge_only laag/normaal. Dan gaat hij in alle gevallen alleen laden en niet ontladen. Hij ontlaadt/NOM dan bij onvoldoende capaciteit alleen de duurste kwartieren.
image

Lijkt idd niet goed te gaan via de api ,want anders zag het zelf verbruik er net zo uit als in home assistent

Ik ga eerst de code checken…Ik vraag me nu even af: Hoe weet het systeem of je zonne-energie teruglevert of uit de batterij?

Zeer goede vraag ,maar ik constateer alleen dat het zelf verbruik sterk is gedaald (na jouw bericht en wijziging van de tarieven zie ik dat de zelf consumptie wederom is gedaald nu naar 34 procent )ik ben geen programmeur ,maar in mijn logica zit het dan wel in de code van jouw app toch :flushed_face:?

Even voor mij: Wat bedoel je precies met zelfconsumptie? Hoeveel van de opgewekte stroom door de zon wordt door jezelf gebruikt? Homey gaf bij jou toch wel aan: 58% zelfverbruik? Dat leek goed

Zelf consumptie is wat je opwekt en direct wordt verbruikt (niet terug levert )op screenshot een was dat inderdaad nog 57 procent ,maar zojuist was dit nog maar 35 procent (enige verschil de accu’s waren wederom aan het terug leveren (net zoals bij overschot van de zonnepanelen)normaliter komen de waarden van Homey overeen met het screenshots van de zelf consumptie vanuit Home assistent (met dus het enige verschil ik heb jouw app niet in Home assistent)

Laat je plan eens zien met de staafjes…en stuur eens je json vanuit de diagnostics.

(De app haalt ook niet de juiste waarden op hoor van de batterij…)

Dankje. Op het moment dat de batterijen gaan ontladen…in jouw geval op 800W… en je gebruikt maar 300W…dan gaat hij dus 500W terugleveren aan het net. Dat is volgens mij niet wat je wil toch? Zo niet …dan moet je dus spelen met de instellingen:
image

Oké…maar jij zegt 800 watt ,maar ik heb twee batterijen dus dan 2 keer 800 watt toch?:flushed_face:

Zeker. :slight_smile:

hoi Roedi ik gebruik 192.168.1.61

Ehhh…het gaat erom…is dat de goede? LAN of WIFI. probeer dan de andere eens… en werkt gewoon 8.8.8.8 ook? zonder diagnostics

Ik heb het nu tweedagen redelijk stabiel draaien via local API. Ik heb wel elke batterij op een eigen poort gezet.

Het valt me op in het laad- en ontlaadschema van vandaag de Actie telkens 833W staat. Mijn batterijen en de app is ingesteld op 2500W laad en ontlaadvermogen. De daadwerkelijk uitgevoerde actie was 2500W, dat heb ik terug kunnen zien in de marstek app. Wat heb ik hier niet goed ingesteld?

Daarnaast zie ik morgen de actie NOM Overschot, wat betekend dit eigenlijk? Dat er bij overschot alleen wordt geladen maar niet ontladen?

Hmmmm…Hij deelt het weer door het aantal batterijen waarschijnlijk. De opdracht richting de batterij gaat wel gewoon goed dus…Zal ik binnenkort wel eens weer naar kijken. Misschien kan je wel even mij een json sturen?

1 Like

Meer zon dan verbruik in dat kwartier.

1 Like