De laatste week gedraaid via de Marstek API. Die werkt nu best stabiel met een aantal trucjes. (Ik heb maar 1 batterij, dus geen ervaring met meerdere)
Hier en daar ben ik nog bezig om alle functionaliteiten goed te laten werken, maar ik ben daar wel afhankelijk van de mogelijkheden van de api.
Ik begreep dat begin volgend jaar er een nieuwe api komt. Hopelijk is die beter.
Als je al een Lilygo hebt, zou ik nu niet overstappen op de api. MQTT werkt veel beter.
Ik heb nog geen Marstek batterij (wel een HomeWizard), maar als ik dit zo zie, dan ga ik bijna een Marstek kopen. Heel mooi werk, mijn complimenten :-).
Local API aan, firmware 153 >> ik zou even upgraden naar 1.54/1.55
Log: Timeout after 15000ms waiting for ES.GetStatus from 192.168.178.159
Ik ben nog wat aan het stoeien om het allemaal nog wat robuuster te maken. Er staat weer een nieuwe testversie. Waar ik mij met name op gefocust heb is dat de batterij gaat laden/ontladen/stoppen en op nom bij het juiste kwartier. De soc gaat ook goed.
Heb je verder alles ingericht? In principe kan je gewoon doorgaan na stap 4.
Helaas ik loop tegen het zelfde probleem aan. Mijn broker draait op mijn homey.
Alle tips zijn welkom want ben inmiddels in het bezit van een marstek V2 en de app slimladen voor marstek draait al een tijdje op mijn homey echter zonder verbinding.
En ik zou het graag via MQTT willen aansturen vanwege de betrouwbaarheid.
Heb jouw laatste test versie geinstalleerd en port aangepast naar 30001 daarmee werkt het nu wel. Op.port 30000 blijf ik time out krijgen.
Maar connectie werkt nu dus nu netjes de ontwikkelingen die je maakt in de gaten houden..
Met deze instelling gaat hij alleen maar laden (dit is wat je wil toch?)
Na het laden kijkt hij elk kwartier wat er in de batterij zit en hoe hij deze het beste kan verdelen over de duurste kwartieren…tot aan de volgende laad cyclus. Daarom zet hij ook een aantal kwartieren op stop.
Deze functionaliteit doet hij nu altijd. Op zich is dat goed. Je wilt toch niet dat hij gaat ontladen op momenten dat de prijs laag is? De ontlaadkwartieren die hij gekozen zou hebben zijn duur…die zal hij in ieder geval ook op nom zetten.
Afijn…kan je eens precies uitleggen wat je wilt en waarom? Jouw wens doet hij nu volgens mij al.
Ik heb de normale en test versie van slimladen geinstalleerd op mijn Homey Pro, Early 2023 Versie12.9.0, maar kom bij beide niet op de config pagina (Cannot GET /diagnostics.html), zowel op mijn WIFI als Ethernet Ip adres. Ook het genereren van een diag. rapport werkt niet. Wie heeft een goede tip?
Bedankt, dat werkt! Alleen worden mijn batterijen nog niet herkend in 8.03. Werkt wel via een andere homey app waarmee ik mijn batterijen kan uitlezen op standaard poort 3000. Misschien moet ik de poort aanpassen.
Daar liep ik ook tegenaan. Uiteindelijk erdoor geraakt door in de Marstek app de poort aan te passen en dat dan ook in de config van de SlimLaden app te steken.
Die ‘andere homey app’: kan je daar de poort ook aanpassen? Anders moet je kiezen welke app je kan gebruiken. Nadeel van de SlimLaden app is dat die geen batterij toont in de Energie-tab van Homey.
@Roedi_de_Lion : waarom is de standaard poort (udp/30000) niet bruikbaar voor je app (maar wel bruikbaar in andere apps)?
Waarom werkt poort 30000 misschien niet voor SlimLaden?
Marstek is kieskeurig - De batterij eist (voor sommige firmwares? de mijne wel) dat je verzendt vanaf dezelfde poort als waar hij op luistert. Als je beide apps op 30000 luistert hij maar naar 1 app.
Homey deelt poorten - Alle Homey apps delen dezelfde poorten. Als een andere app poort 30000 al gebruikt, kan SlimLaden die niet meer gebruiken.
Oplossing: Stel de batterij in op een andere poort (bijv. 30005) en vul die poort in bij SlimLaden.
Nieuwe testversie geplaatst. Voor wat de instellingen voor de API:
Je hoeft maar 1 poort in te vullen voor alle batterijen
Het mogen ook verschillende poorten zijn: 192.168.2.8:30001, 192.168.2.9:30002 bijvoorbeeld. Maar dat hoeft dus niet.
Poort 30000 moet eigenlijk ook gewoon werken, als er geen andere app hiervan gebruik maakt. Misschien is verwijderen van die app niet voldoende…misschien even homey herstarten of de batterij. Geen idee of er ergens wat wordt vastgehouden.
Verder: Aanpassing gedaan bij het wisselen van batterijen in de NOM stand en op http://[IPadres-Homey]:8888/dashboard.html de historie hersteld. Dan kan je ook laadplannen van de twee laatste dagen terughalen.