[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Uitgedacht…

1 Like

Mooi! Ik ga ermee aan de slag!

Foutmelding in 8.0.7 en 8.0.8:

Plan gemaakt, maar niet alle stappen succesvol afgerond (12/17 stappen). Fout in H6: Hoofdstuk 6 failed: Onbekende fout

Stuur maar een diagnostics rapport. http://[ipadres-homey]:8888/diagnostics.html

Wie kan mij even op weg helpen met een flow? Ik heb eindelijk de app succesvol kunnen configureren, maar ik ben even zoekende naar hoe ik een flow moet maken voor het laden/ontladen op slimme momenten.

Je moet geen flow aanmaken, maar de configuratie afronden via: http://[homey-IP]:8888.diagnostics.html
En vervolgens de Slimladen app herstarten.
Daarmee zou je al een heel eind op weg moeten zijn. Hou er wel rekening mee dat de app enkele dagen nodig heeft om je gebruikspatroon te leren kennen.

@eMTee bedankt voor je snelle reactie!.Ik heb zojuist deze stappen inderdaad doorlopen ,maar de batterijen zitten vol en ze ontladen op dit moment niet(kan komen door de prijzen natuurlijk) dus als ik het goed begrijp ik het dus niet noodzakelijk om een flow te maken en gaat de batterij zelf bepalen wanneer hij gaat laden/ontladen.

Dat zie je dan weer op http://[homey-IP]:8888/dashboard.html

De batterij krijgt opdrachten van Homey (elk 15 of 60 minuten) met de opdracht wat te doen in het volgende tijdsslot. Daarvoor is geen flow nodig: het plan maken gebeurt automatisch. Resultaat van het plan is zichtbaar in /dashboard.html.

1 Like

@Roedi_de_Lion wat ik mis zijn DAN-kaartjes om zelf de batterij te kunnen aansturen. Dus een kaart voor STOP, voor Ontladen, voor Laden en voor NOM.
Zou helemaal geweldig zijn als je daar ook een tijd aan kan hangen: bijvoorbeeld: STOP moet 3 uren behouden blijven (en dus je planning ook onderbreken gedurende die tijd).

Ja. Dat zou kunnen. Maar dan kan je beter zelf flows maken. En zelf bepalen hoe het plan moet draaien. Dit ga ik waarschijnlijk niet ondersteunen.

@Roedi_de_Lion vraagje : ik heb de maximale oplaadvermogen op 1800 w gezet ,maar wat ik niet kan opmaken aan deze instelling is of dit dat betekent dat beide accu’s op max 1800 w wordt opgeladen ?! Of maar een accu😳

Hi Roedi, nog een vraagje.
Wat is de logica/algoritme dat gebruikt maakt van de RTE NOM efficiëntie? Is het laadprijs < ontlaadprijs*RTE? Voor het bepalen van NOM uren?
Is het mogelijk om de minimale prijsverschil per kWh ook dynamisch laten uitrekenen op basis van RTE en de actuele bekende prijzen.
is het mogelijk om 2 laad en ontlaad cycles per dag te doen. Zoals vandaag waren er eigenlijk 2 pieken en dalen. Zoals vandaag, zou de batterij in de nacht volgeladen moeten worden en alleen in de duurste kwartieren van de ochtend, bijladen in de goedkoopste uren in de middag en ontladen in de duurste uren van de avond. Het aantal laad momenten is afhankelijk van de ontlaadmomenten. Eventueel kan er ook aan gedacht worden om de energie die vandaag geladen is, pas de volgende ochtend te ontladen als dit voordeliger is.

Ik heb afgelopen nacht versie 8.07 icm met V156. Ik merkte dat vanochtend 2 van de 3 batterijen niet meer bereikbaar waren via wifi. Ik most op nieuw opstarten vanaf de app. Door deze storing waren de batterijen ook niet volledig opgeladen

Voor beide accu’s. De app ziet in principe alle batterijen als 1 batterij.

1 Like

Antw:

Dit wordt gebruikt voor het verschil tussen Netto verbruik en nettoRTE verbruik bijNOM-kwartieren. Bij Laden en ontladen wordt de berekende efficiëntie gebruikt:
image >> die wordt door de app bereken aan de hand van metingen.

Goeie vraag. Ik had dat eerst opgelost door dat je als gebruiker kon aangeven, hoeveel je minimaal per dag aan winst per dag wilt behalen, voordat hij een laadplan gaat maken voor laden en ontladen. Maar dat was in de situatie dat hij altijd helemaal vol ging laden en ontladen. Met de huidige functionaliteit kan hij dat ook doe voor minde kwartieren. Afijn…voor nu laat ik het nog even zo…maar kan misschien beter.

1 Like

De app kan idd 2x laden en ontladen op een dag wanneer er voldoende prijsverschil is. Maar dat levert niet altijd de meeste winst op. Hij vergelijkt de verschillende scenarios met elkaar en kiest het scenario met de meeste winst. Soms is het beter morgens op te laden en pas in de avond te ontladen.

Je tweede opmerking heb ik al eens geïmplementeerd (beter volgende ochtend ontladen). Ik heb dat voor nu even losgelaten. Het blijft best lastig. Je hebt vandaag al geladen…dan pas krijg je de prijzen voor morgen: wat ga je doen? morgenvroeg ontladen Of wat als er morgenvroeg weer een laad en ontlaadcyclus kan plaatsvinden? :slight_smile:

@Roedi_de_Lion

Nogmaals geweldig werk. Ben hem nu echt aan het draaien (heb dynamisch contract). Ik gebruik hem met de Sessy (via flow).
Klopt dat dit kaartje nog niet automatisch triggert?

Wil liever niet de 15 min. gebruiken.

Moet ik idd nog naar kijken. Laatste keer was dat nog niet gelukt.

Je kan nu ook in de app sessy rechtstreeks aansturen hè. Hier zoek ik nog iemand voor :sweat_smile: om te testen.

Oke, zou fijn zijn als dit gaat werken.

Ja, dat heb ik gezien maar ik heb nog wat andere zaken slim lopen welke hierop moeten aansluiten. Dus heb het liever zelf in de hand en ben nogal een control freak :slight_smile:

Kan hem natuurlijk wel even aanzetten om te kijken wat hij doet/niet doet.

Even nog een andere vraag want snap nog niet helemaal hoe het werkt momenteel.

Ik wil graag dat hij gaat laden op de goedkope uren en ontladen op de duren uren. Dit werkt al perfect maar als er genoeg zon is (en nog ruimte in de batterij) wil ik graag dat deze ook in de batterij stopt.

Nu zou ik dit met een flow kunnen regelen door als er nog genoeg zon is en de p1 terug levert. Dit in de batterij kunnen stoppen door het vermogen van de batterij in te stellen.

Maar hij zou dit toch al moeten doen?

Of lees ik dit verkeerd?

Heb hem op dynamisch 2.0 staan.