Klopt dus.
Je ziet het nogmaals…om 20.15 op 17%…en hij gaat nog 1 kwartier op NOM…zit hij waarschijnlijk op 11% (=Minimale soc)…of bijna.
Nou ik kom er niet uit. Binnenkort eindigen die Lilygo’s in de kliko (te samen met de Homey).
Het is me ondertussen wel gelukt ESPhome te installeren op m’n laptop. Versie 3.14 blijkt niet te werken. Moet 3.11/3.12 of 3.13 zijn. 3.11.8 lukte wel.
Vervolgens de 2 YAML’s van superduper in esphome folder gezet naast de secrets yaml. Ook de MQTT toevoeing met ip/inlog/ww aangevuld. (moet dit als eerst in de yaml staan?)
Tig keer gecheckt of de opbouw van de wifi creditials juist staan (zit verschil tussen de verschillende yamls in omloop). Lijkt allemaal oke.
Via https://web.esphome.io/ de eerste install gedaan. Daar via de command line
esphome run lilygo-rs485.yaml uitgevoerd.
resulteerde in een melding
Git not found in PATH, please install Git.
Git is needed for Platform espressif32 to work.
geen idee wat nu.
de yaml ook geprobeerd om na eerste installatie via die webpagine ipv een BIN file naar die yaml (met vooringevulde wifi) te gaan en deze te installeren. Hij doet iets. geen fout melding oid. Als ik hem aansluit op m’n Marstek zie ik hem wel online komen in m’n Unifi omgeving.
Hoe krijg ik hem dan zichtbaar in Homey? via Slimladen app? MQTT broker? of ESPhome? alle 3 resulteerd in niks (die ESPhome is wel heel vaag)
PS. ik zie ook geen lampjes meer branden oid. Dat was alleen de allereerste keer bij nieuw uit de doos.
ESPHome heeft Git nodig voor het downloaden van platform-bestanden. Op Windows kun je dit snel oplossen:
Snelste oplossing:
- Download Git van https://git-scm.com/download/windows
- Installeer met de standaardinstellingen (belangrijk: laat “Add to PATH” aangevinkt)
- Herstart je terminal/command prompt (dit is essentieel zodat de PATH-wijziging wordt opgepikt)
- Probeer opnieuw:
esphome run lilygo-rs485.yaml
Verificatie na installatie:
git --version
Als dit een versienummer toont, ben je klaar om verder te gaan.
Mijn ervaring is dat je de wifi credentials in aparte file moet zetten: een secrets.yaml (maak je met nano in terminal/command prompt)
Zichtbaar maken als het werkt… gewoon het IP-adres van de Lilygo in je browser intypen.
GIT installeren heeft geholpen. Weer een stapje verder. Nu was ESPhome idd veel langer bezig en werd ook om een port gevraagd. Echt komt ie in een loop. Onderstaand heb ik er uit kunnen vissen. Iets met MQTT onbeveiligde verbinden vs beveiligde volgens Gemini. Heb de MQTT broker ingesteld op poort 1883 zoals je eerder aangaf
[19:41:11.704][VV][app:460]: logger loop enabled from ISR
[19:41:11.720][V][mqtt.idf:114]: Event dispatched from event loop event_id=0
[19:41:11.720][E][mqtt.idf:167]: MQTT_EVENT_ERROR
[19:41:11.720][E][mqtt.idf:169]: Last error code reported from esp-tls: 0x8006
[19:41:11.720][E][mqtt.idf:170]: Last tls stack error number: 0x0
[19:41:11.739][E][mqtt.idf:171]: Last captured errno : 0 (Success)
[19:41:11.749][VV][esp-idf:000][mqtt_task]: E (346747) esp-tls: [sock=58] select() timeout
[19:41:11.749][VV][esp-idf:000][mqtt_task]: E (346748) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
[19:41:11.767][VV][esp-idf:000][mqtt_task]: E (346748) mqtt_client: Error transport connect
[19:41:11.767][V][mqtt.idf:114]: Event dispatched from event loop event_id=2
[19:41:11.781][V][mqtt.idf:130]: MQTT_EVENT_DISCONNECTED
[19:41:11.781][W][mqtt:358]: Disconnected: TCP disconnected
[19:41:11.781][I][mqtt:268]: Connecting
[19:41:11.781][VV][component:223]: logger loop disabled
Die error 0x8006 wijst op een TLS/SSL mismatch. Je ESPHome probeert een beveiligde (TLS) verbinding te maken, maar je Mosquitto broker luistert op poort 1883 die standaard onbeveiligd is.
Oplossing in je ESPHome YAML:
Voeg broker_use_tls: false toe aan je mqtt configuratie:
yaml
mqtt:
broker: !secret mqtt_broker
port: 1883
username: !secret mqtt_user
password: !secret mqtt_password
broker_use_tls: false # <- Deze regel toevoegen
Dit vertelt ESPHome expliciet om geen TLS te gebruiken, wat overeenkomt met poort 1883 op je Mosquitto broker.
Zit je wel op hetzelfde netwerk? Geen Firewall? Welke broker gebruik je? Wat zie je voor logs in de broker? Gebruiker in de Lilygo toegevoegd aan de broker?
leuk dat AI maar broker_use_tls: False geeft onderstaande foutmelding
[broker_use_tls] is an invalid option for [mqtt]. Did you mean [broker]?
hetzelfde netwerk, geen onderlinge firewall of IoT restrictie. De MQTT Broker van Homey zelf
De learning en de zonvoorspelling staat ook op rood?
de zon is opgelost was net herstart maar de learning blijft een probleem 0 gelogd en 24 gemist
Weer een nieuwe versie…niet voor de learning hoor
Ik heb de planner iets anders gemaakt. Dynamisch 2.0:
Hierdoor gaat hij hopelijk meer kwartieren laden ook in de nacht. De planner maakt koppels tussen laad- en ontlaadkwartieren. Hier houdt hij al rekening met de RTE, Dus zodra hij een koppel vindt, is deze winstgevend. Standaard staat deze op €0.01. je kan in de settings ook aangeven dat je wilt dat hij pas na bijvoorbeeld 0,02 een koppel maakt.
De planner kan op zich omgaan met verschillende vermogens voor laden en ontladen, maar het beste werkt dat wanneer deze gelijk zijn.
Ik heb op het diagnostics dashboard de winst voor vandaag en voor morgen weergegeven. Ook staat daar nog de winst, ter vergelijk, met het vorige model/planner.
Heb jij je Homey energy helemaal goed draaiende? Tabslad energy? Inclusief batterij?
Hmmm. Voorspeld heb je wel….Werkelijk haalt hij niet op dus.
goede vraag ik heb dat nooit gebruikt.
ik heb een early 2018 versie die heeft dacht geen energie tab