[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Nogmaals de vraag zijn er mensen hier die de Venus V3 hebben en deze dus met een Lilygo e.d. aansturen? Ik twijfel nog steeds om alles daarvoor aan te schaffen bang dat het niet werkt. Als ik lees op Reddit over dat YAML alleen voor V1 en V2 zijn gemaakt

Ik denk dat je hier even moet kijken, vragen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

Ik vind daar niks (chat gpt gevraagd om te zoeken) kan ik een koppeling maken tussen jouw laadschema en de api die ik wil testeN?

Misschien gewoon zelf even lezen ipv aan gpt te vragen.

V3:

Alles is geschreven voor de V1/V2, de V3 heeft andere registers dus daar kunnen andere dingen gebeuren.

Voor de V3 ga ik er vanuit dat er binnenkort een integratie komt door middel van de “Open-API” waar Marstek reclame mee maakt.

Dat is ook de 2e reden waarom er (nog) geen Modbus yaml specifiek voor de V3 wordt gemaakt.

De “Open-Api” zal besproken worden in een ander Topic (die er nu nog niet is) omdat dit Topic over Modbus gaat.

Ik raad iedereen met een V3 aan om af te wachten óf er tijd in te steken en zélf het wiel zelf uit te vinden en deze kennis op Tweakers te delen.

Ja das waarom ik het ook vroeg. Had ik al gelezen. Daar begint de tread mee. Niemand heeft ervaring met modbus voor v3 en ik ben bang voor de verkeerde dingen te doen vandaar

Vandaag nieuwe versie aangeboden aan Athom. (die kan je ook al downloaden als test, via changlog in de Appstore) Samen met Francois veel dingen kunnen testen en verbeteren. Verder heb ik een overzichtspagina gemaakt met alle instellingen en kan je ook zien of het systeem goed werkt. Vanuit daar kan je mij ook een mailtje sturen als je problemen hebt, met alle info over je systeem. Ook de MQTT berichten kan je zien per batterij.

Je kan het openen met: http://:8888/diagnostics

1 Like

Hi, ik krijg het maar niet voor elkaar m’n Lilygo’s te flashen. Het schijnt zo gemakkelijk te zijn…

Div “handleidingen” geprobeerd maar heb telkens het idee dat er stappen worden overgeslagen of dat eea ondertussen veranderd is. (of er wordt naar homeassistant verwezen wat ik niet heb)

De online webpagina leek het eenvoudigst

install for first use werkt, wifi credentials invoeren ook (zie via m’n unifi omgeving dat ie verbonden is) maar volgens de video van Denie van Kleef zou je vervolgens “visit device” in beeld moeten krijgen. Dat krijg ik niet.

Hoe krijg ik dan m’n yaml files erop? Via de ESPhome for windows zou je zeggen.

Maar dat krijg ik niet geinstalleerd. “pip3 install esphome” loopt halverwege vast met eea vage foutmelding. Op 3 laptops hetzelfde resultaat.

EPShome app for Homey ook geprobeerd (virtual machine / physical machine) maar daar kom ik ook niet verder.

Kortom, ik weet het even niet meer maar zou dolgraag m’n beide Marsteks via de modbus willen aansturen.

Is er iemand die voor bij die Lilygo’s kan flashen? Ik rij wel even langs met 2 flessen wijn. Omgeving Rotterdam/Den Haag/Utrecht.

Ik heb je een PM gestuurd.

1 Like

Hoi,

In bijlage de officiële prijzen via mijn provider.

De prijzen van de app zijn:
Energieprijzen per uur (€ / kWh)

00:00 – 0.0581
01:00 – 0.0560
02:00 – 0.0623
03:00 – 0.0602
04:00 – 0.0651
05:00 – 0.0690
06:00 – 0.0833
07:00 – 0.0854
08:00 – 0.0826
09:00 – 0.0743
10:00 – 0.0653
11:00 – 0.0667
12:00 – 0.0721
13:00 – 0.0757
14:00 – 0.0919
15:00 – 0.0658
16:00 – 0.0748
17:00 – 0.0846
18:00 – 0.0801
19:00 – 0.0410
20:00 – 0.0651
21:00 – 0.0665
22:00 – 0.0583
23:00 – 0.0462

Roedi nogmaals bedankt voor al het werk gisteravond.

ik heb nog niet gezien dat er daadwerkelijk iets gedaan word vanuit de app het leek erop dat de ai van marstek nog de baas was.
ik sta nu op alleen laden maar krijg het niet voor elkaar dat het laden ook start in de nacht wanneer de prijzen het laagst zijn
De nacht staat op stop dit lijkt niet handig ivm met de 2 keer duurdere uren rond de ochtend

ook staat er veel op stop terwijl nom aangegeven staat geen laadplan alles op NOM zegt de app maar het word stop ?

Hmmm…dit is denk ik nog nooit gemeld. Maar volgens mij moet de app altijd op anti-feed = Zelfconsumptie staan.

1 Like

Ook een goeie! Bij “Alleen laden” gaat hij altijd de kwh’s in de batterij verdelen over de duurste kwartieren tussen in jouw voorbeeld 16.00 uur en 10.00 uur de volgende dag > De goedkoopste kwartieren gaan dan op STOP. Morgenvroeg heeft hij waarschijnlijk nog dure kwartieren die hij wil gebruiken om te voorzien van stroom. (Ah…de grafiek staat al morgen zie ik…verhaal blijft gelijk)

1 Like

Mijn plannen gebruiken nog niet optimaal de nacht…klopt. Maar in de praktijk kwam dat het afgelopen jaar nog niet heel veel voor dat je nachts wilde gaan laden.

Ik ben nu dat nieuwe beta model aan het maken. Ik hoop dat hier beter mee te kunnen doen. Gisteravond heb ik hem zelf ook op dat model gezet :slight_smile: …en toen vanmorgen weer op dynamamisch. Het koppel model selecteerde de nachtkwartieren…maar verder werkt dit model nog verre van ideaal.

1 Like

helemaal duidelijk alleen in mijn situatie draait nu het kouder wordt de airco in de avond en als het echt kouder word de warmtepomp erbij dan ben ik de hele avond stroom aan het kopen terwijl de Batterij nog niet leeg is.

Morgen om 10.00 uur is hij toch leeg? Hij verkoopt de stroom op de duurste kwartieren. Dat is ook wat je wil. Tussen 15.00 en morgen 10 uur wil je stroom gebruiken uit de batterij op de duurste momenten. Het liefst, als je batterij groot genoeg is, kan hij alle kwartieren op NOM zetten…wanneer dit niet lukt…zet jij de goedkoopste kwartieren op stop om zo de duurste te kunnen gebruiken. (veel herhaling :frowning: )

Je moet het een beetje los zien van op welke momenten je verbruikt. Het maakt … met saldering…niet uit of je teruglevert of verbruikt.

1 Like

Is deze functie nu al wel helemaal werken?

Bij plan “Alleen laden” werkt dit. Met jouw 3 batterijen komt je denk ik de hele nacht door…en dan hoeft hij beenkwartieren op stop te zetten denk ik.

update het werkt goed met 2 batterijen. iets fijn tunen zou prettig zijn nu een duur kwartier op stop.

geen ramp natuurlijk :slight_smile:

ik stuur de ai van growatt mee misschien vind je deze leuk om er eens naast te leggen is wel met verkoop energie

Dit lijkt toch precies goed? Alle kwartieren die nu op NOM (oranje) staan zijn duurder dan uur 17.00 toch?

Laat morgen eens zien…verwacht dat de batterijen voor 10.00 uur leeg zijn en dat alle duurste kwartieren op NOM heeft staan. (is de bedoeling)