Heel goede constatering. Dit is misschien ook wel mogelijk, maar zoals je zegt, maakt het gecompliceerder.
Ik heb bepaald dat hij op dit moment maar 1 laadblok gaat maken en 1 ontlaadblok. Voor 15.00 uur maakt hij een laadblok tussen 10 - 16.30 uur en ontladen in de dure avondkwartieren. Na 15.00 uur kijkt hij of er misschien duurdere kwartieren zijn in de vorige ochtend van de volgende dag. daarnaast dan nog een plan voor morgen.
Er zijn dus drie perioden waar een laadplan voor gemaakt wordt, waarbij 2 een uitbreiding is van 1.
- 10.00 - 23.00 uur (draait tussen 0 - 15.00 uur vandaag)
- 10.00 - 10.00 uur morgen (draait tussen 15.00 en 23.00 uur vandaag)
- 10.00 morgen - 23.00 uur morgen (draait tussen 15.00 en 23.00 uur vandaag)
Wat er nu gebeurd is dit: hij vindt dan de goedkope uren tussen 2 - 6 uur morgen…maar vindt dan geen goede ontlaadkwartieren meer erna OF hij gaat duurdere kwartieren in de avond ervoor overslaan terwijl die dan gunstiger waren.
Ook heeft hij natuurlijk al geladen op het moment dat de laadkwartieren van vandaag al geweest zijn.
Helemaal ideaal is het niet, maar de moeilijkheid ligt erin om het zo in te richten dat alle situaties worden gedekt. Daarbij is mijn ervaring dat het ook weer niet heel vaak voorkomt…Ik heb wel eens gedacht om periode 2 aan te passen naar van 16.30 en 10.00 uur de volgende dag en dat hij op die manier toch vaker een cyclus kan maken. (Hierdoor mis je dan wel weer soms de dure ochtenduren om te ontladen)
Daarnaast ben ik in mijn hoofd aan het nadenken om te kijken of ik een soort koppels kan maken tussen laad- en ontlaadkwartieren en daarmee de perioden ook los kan laten.
Eerlijk gezegd…het heeft best lang geduurd dat de app werkt zoals het zou moeten. Het begint er nu wel een beetje op te lijken, dus ik ben iets voorzichtiger om aan de plannen te zitten.
Hopelijk een beetje duidelijk.