Je hebt gelijk, ik heb automatisch updaten uitstaan.![]()
Ik had ‘m op vol dynamisch gezet, maar wat zijn nu de verschillen?
Goedemorgen @Roedi_de_Lion
Kun je nog even toelichten hoe wij deze regel moeten lezen?
In deze periode mag de soc niet onder de x% komen.
Wat is de achterliggende gedachten hierbij?
Is dit niet meer voor rond de avond? Dat hij dus sowieso zorgt dat er energie is voor de dure uren?
Zou bij het zonladen plan eerder willen dat hij 'smorgens leeg is zodat hij optimaal kan volladen voor de avond. Rekening houden met de zon en dat hij tussendoor dus bijschaaft als die merkt het niet te gaan halen. Maar wel gekeken naar de laagste tarieven
Eerlijk gezegd heb ik dit via AI. Het was meer een probeersel om een voorzet te doen. Een soort vaste profielen. Gemini zegt:
Deze regels zorgen ervoor dat je de opgewekte zon ook echt op de juiste momenten gebruikt.
- Ochtend (07:00 - 09:00): Je gebruikt de zon die je gisteren hebt opgevangen voor je ontbijt en douche. Zo voorkom je inkoop tijdens de dure ochtendpiek.
Het mooiste zou zijn dat we helemaal geen voorwaarden hoeven in te vullen, maar dat er gewoon 2 of drie profielen zijn: Meeste winst + meeste eigen verbruik + vrij profiel. Zo kan iedereen zijn ei kwijt in het derde profiel. De andere twee gezamenlijk opbouwen.
Oke maar het plan houd hem op stop dus hij doet niks met de 40%. Dus vandaar mn vraag als hij dus op nom zou gaan tussen 7-9 dan zou ik hem begrijpen
Maak je het te complex of niet? Onder hoe ik het zie, ter overweging.
Profiel 1 - zelfgebruik optimalisatie
Ik denk dat voor PV zelfgebruik bij voldoende aanbod de stand NOM (bijna) alles dekt. Prijsmechanisme alleen als er te weinig PV aanbod is dan strategisch net voldoende bijladen (tegen laagste prijs) om dure momenten te overbruggen tot volgende PV aanbod. SoC% vs voorspelde vraag vs zonaanbod zijn daarbij belangrijk.
Profiel 2 - kosten optimalisatie
Wil je handelen of heb je geen PV dan wel een prijsmodel. Prijsoptimaal met alle kosten (afschrijving, RTE loss, belastingen enz) is imho ook maar 1 oplossing en verdere randvoorwaarden zijn niet nodig. Immers alle kosten worden meegenomen. Het optimalisatie algoritme moet wel goed zijn (goed testen, zelf bedenken of uit public domain). Voorbeeld:
https://mark-vis.github.io/thuisbatterij-simulatie/technical.html of dat AkkuDoktor EOS.
Custom randvoorwaarden
Bij mij extra twee aanvullende voorwaarden: 1)laadvermogen beperking 2)STOP bij kritisch apparaat WP. Dit kan je zelf maken mbv een of twee flows, mag in de app maar misschien beter van niet. Scheelt veel programmeerwerk voor de ontwikkelaar en minder complexiteit omdat custom aanpassingen door gebruikers zelf gedaan worden. Voorbeeld flows delen.
Onder zie je hoe het huidige model vreemde uitstapjes maakt in de herberekening, terwijl de startberekening perfect in orde was. Ontlaad stand in de ochtend bij bijna leeg, toch een stijgend SoC%, en niet exporteren staat aan. En 2 kwartieren willen laden in de avondspits. Ik heb m op Statisch gezet, maar toch willen ontladen om 11:45 u ineens blauw balkje…
30 graden is tot nu toe het warmst wat ik zie. M’n Venus D staat in de kelder
Bij mij bij max 2200 watt laden staat hij al snel op 40 plus graden.
Ik heb een enquête gemaakt:
In de schuur: 21 graden.
Bij mij staat hij nu stil. bij jouw aan het laden.
Bij mij 2400 watt zon en er gaat 2100 watt de batterij in.
Roedi, ik ben net bezig met de flow van de batterij temperatuur, maar die lijkt andersom te werken. Ben nog even verder aan het testen. Is het misschien mogelijk om er ook een als kaart bij te maken (als de temperatuur hoger/lager is dan)?

Ja, die staat bij DAN. En hij werkt verkeerd om.
Hij staat bij EN. En je kan hem zelf omdraaien
Nee, doet het helaas niet.