[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Van de Sessy’s bedoel je? Geen idee, hangen in de garage en ik heb het laden beperkt tot 2000 W en de temperatuurbeveiliging uit gezet. Ook bij vol vermogen is bij mij nog nooit de maximale temperatuur beveiliging ingeschakeld.

Nadeel van deze temperatuurbeveiliging in de Sessy is dat de batterij dan automatisch met een lager vermogen gaat laden als de temperatuur wat stijgt, soms wel zakt het vermogen dan tot 1300-1400 W. Als dan het Laadplan aangeeft laden met 2000W maar hij laadt dan met slechts 1300W dan loopt het laadplan wellicht in de soep. MITS ieder kwartier dit wordt bijgestuurd in het Laadplan bedenk ik me nu. @Roedi_de_Lion Klopt dit: indien er bv 4 kwartier gepland is met 2000 W laden (= 2 kWh) maar er wordt werkelijk met minder vermogen geladen, worden dan extra kwartieren laden ingepland?

Nee ssorry, ik bedoel van de Marstek Venus D. Die heb jij toch ook, of vergis ik me?

nope, Sessy’s zoals in mijn bericht vermeld.

Ik heb zojuist in mijn profile aangegeven welke batterijen ik heb. Misschien een idee voor iedereen zodat je kunt zien wie welke batterijen heeft.

Dit is de wh die de batterij geladen wordt door de zon. Hier houdt je dan 169wh aan over die je weer in huis kan gebruiken (door verliezen). Ik zal die 169wh er ook bij zetten.

1 Like

Ha top. Had ik ook al naar gezocht. Bij tweakers staat het onder aan zeebericht altijd. Dit is een mooie toevoeging hier.

Zeker. Elk kwartier wordt er en nieuw plan gemaakt. Met de nieuwe soc. Kan zijn dat de prijs dan te duur is geworden, maar in principe plant hij dan extra laadkwartieren.

Of goed fout… Aanpassing gedaan in 9.0.11.

Ex.

In dei periode moet hij aan de voorwaarde voldoen. ? Of bedoel je dat niet?

Ik heb dit aangepast in 9.0.11. Er ging iets mis in het bepalen van het aantal kwartieren die zon-laden waren. Ook omdat de kwartieren je batterij meer dan vol zouden kunnen krijgen. (Dus meer zonopwek dan capaciteit in je batterij)

Hier 1x Marstek Venus E 3.0 draait al weken op de API en zonder foutmeldingen. Ook als ik status wijzig via een flow of met de buttons in de app geen problemen. De Marstek Android app ook probleemloos, net als de Homewizard P1 meter koppeling.

1 Like

Elk kwartier nieuwe berekening ivm update van actueel verbruik en actuele zon?

Bij mij ineens een vreemde blauwe balk (ONTLADEN) er tussen, ondanks dat ik Niet exporteren heb aangezet. Net alsof de app plots de juiste randvoorwaarden van de herberekening kwijt is?

Voor morgen is het plan ochtend = Zon-laden = :+1: en middag = STOP. Al gezegd m.i. kan dat net zo goed of beter NOM zijn. Verbruik over PV komt dan uit de batterij, en als er daarna nog zonnestroom over is wordt weer bijgeladen.

EDIT1: Ik heb “geen Stop” nu toegevoegd als voorwaarde. Maar iets maakt daarna de herberekening volledig in war, zie onder want hij gaat zowel ontladen als op stop. De eerste berekening was wel afgezien van die middag stop wel goed.

Misschien is dit iets wat ook bij de anderen speelt.

EDIT2: De periode nu ingesteld 0:00 tot 23:59 ipv 24:00. Nu is alleen de laatste balk morgen nog STOP, de rest bijna helemaal goed alleen moet paars niet geel zijn? . Terwijl het maar de laatste 1 minuut is van het kwartier? Hoe neemt de berekening de tijd dan mee: telt pas als volledige periode? 14 min is geen vol kwartier er telt dus niet? Is dat logisch?

Heb nu dit?

Wisten jullie dat:

• Wanneer een geleerd apparaat aan gaat en je maakt gebruik van de Apparaat Monitor, hij meteen een nieuw plan maakt.

Stel je kookt elke dat electrisch ronde een uur of 18.00 uur, maar je besluit vandaag je vrouw te verassen en je start om 17.00 uur met koken, dan heeft dat effect op het plan. Met deze feature wordt dat getackeld. >>> eigenlijk heeft het anders geen effect op het plan en is dat juist het probleem. :slight_smile:

1 Like

Nee, wist ik niet maar is eigenlijk wel heel logisch.

Dit is ook nieuw:

En dit:

image

1 Like

Dat jij zorgt dat het eten eerder klaar is?

Nog een overzicht van aanpassingen in de afgelopen versies:

Nieuwe Features

• Voorspelde zonwinst — Dashboard en diagnostics tonen nu opbrengst van
    zon-naar-net naast batterijwinst
  • Batterij temperatuur — Nieuwe capability + condition flow card voor temperatuur
  • Statisch plan modus — Plan draait door maar actie niet naar batterij; handmatig
    herberekenen zet wél door
  • ZON-LADEN bij volle batterij — ZON counter + strakker batteryFull drempel
  • SP RTE compensatie — Iteratief constraint boosting voor END_SOC
  • SP SOLAR_CAPTURE_WINDOW — Grid-laden toestaan bij zonoverschot, zachte
    constraint, ontladen blokkeren
  • Setup wizard stap 2 — Terugleverbonus en batterij afschrijving settings
  • Basisverbruik learning — Leert verdelingsprofiel uit werkelijk verbruik (minus
    HDD, minus apparaten)
  • PeakShaving — Relais-bescherming bij LADEN↔ONTLADEN wisseling (AlphaESS/Indevolt)
  • Solar auto-detectie — Alleen beste device opslaan i.p.v. allemaal
  • Dashboard historie tabel — Onder verbruik/zon tabellen
  • Reden kwartier actie nu ook beschikbaar op mobiel

Bugfixes

• Fix eigenverbruik 0% + MQTTManager null crash
  • Fix constraint eindtijd: 24:00 en 23:59 nemen nu laatste kwartier mee
  • SP endQ tijdrange bug
  • AlphaESS Modbus: 200ms delay + connectie-mutex tegen ECONNREFUSED
  • HomeWizard API: per-IP request mutex
  • Solar Capture: max timer verhoogd van 300→900 sec
  • Fix solar meter delta bij negatieve meterstand
  • ZON-LADEN reason toont nu AC + roundtrip Wh
  • Vreemde getallen in verbruik- en zonopwek-teabel
1 Like

Zo, daarom was het zo stil op het forum :exploding_head:. Ik zie ook dat er een knopje statisch bij is gekomen, waar is die voor?

Voor mensen die het vervelend vinden dat het plan gedurende de dag wijzigt. Gaat pas weer aan als jij dat activeert. Geen inteligentie verder.

2 Likes