Voorspelling van het verbruik doe ik via de Appaaat Monitor. Daar heb Jeen basis verbruik wat je op kan geven en kan verdelen over de dag. Deze vul je initieel en is daarna statisch. Deze heb ik nu aangepast zodat het totaal gelijk blijft maar de verdeling over de dag wel geleerd/aangepast wordt
Vanochtend is mijn laadplan zoals onder, dat gaat er goed op lijken en met begrijpelijke logica. Automatisch herberekenen alleen bij grote afwijkingen in verrbruik?
Avond, nacht en ochtend uit batterij = OK.
In de ochtend opladen Zon-Laden = OK.
Daarna zou ik verwachten zodra SoC%=100% –> Zon-overschot paars en/of NOM.
Hij gaat dan op STOP maar waarom? Ik denk beter op NOM te laten staan, zeker aan het eind van de middag. Als de batterij vol is op NOM dan fungeert hij als buffer bij verbruik.
Bijvoorbeeld eind middag paar 100W uit PV + levering NOM uit batterij is daarmee een kookplaat te dekken. Staat de batterij op STOP om 17:45 u dan gaat hij uit het net trekken terwijl de batterij vol zit en de prijzen hoog zijn.
Default stand hoort m.i. altijd NOM te zijn, tenzij een andere status noodzakelijk is. Bijvoorbeeld kritisch apparaat aan –> STOP, of lager laadvermogen –> LADEN, of terugleveren aan net –> ONTLADEN.
Ik heb nu een simpele flow gemaakt met check elke 5 min dat als PV > 1500 W de batterij naar HAND - LADEN gaat met beperking 1200 W. Eens zien of dat werkt. Ik zou evt ook kunnen sturen op de P1 meter.
EDIT: dat werkt vlekkeloos, als aanvullende regel of voorwaarde. Uitproberen.
Ik wil niet overdag geforceerd ontladen voor dat ene lager kwartier. Je wilt misschien wel dat die geforceerd oplaad als die bijvoorbeeld ziet dat hij niet 100% gaat worden. Maar dat is dan ook het enige.
Update misschien ligt het aan dat 2x de voorwaarde niet ontladen voorkomt? Ga ff testen
Hij houdt zich toch aan de voorwaarden? Oh nee. Toch niet.
Maar ik heb het idee dat hij het toch wel aardig doet? En ben je misschien ook niet teveel op details bezig. Ik bedoel je wilt niet elke dag de tijden gaan aanpassen lijkt me. Ik wil de voorwaarden denk ik ook langzamerhand steeds meer generiek maken zoals bij “Zon opvangen”.
Dat hij gaat ontladen, daar ga ik wel naar kijken hoor.