Zijn er automatische herberekeningen (bv nieuwe prijsdata) waardoor hij ook van handmatig af gaat?
Hij ging op STOP omdat hij maximaal vol zat. Je wilt dat hij dan niet meer bij gaat laden. Maar ja dan gaat hij dus ook niet meer ontladen. Dat is dus onterecht. NOM blijft NOM in nieuwe versie. 9.02.
Volgens mij niet.
- Start: Batterij met hoogste SOC wordt als eerste actief op NOM
- Elke 30 seconden draait een monitor (_apiSocMonitorInterval):
- Checkt SOC van alle batterijen
- Checkt P1 meter power - NOM-Scaling (bijschakelen/afschakelen):
- Scale UP: Als P1 import > 80% van max discharge power → na 2 ticks (60s) → activeer extra batterij (hoogste SOC)
- Scale UP (export): Als P1 export > 80% van max charge power → na 2 ticks → activeer extra batterij (laagste SOC,
meeste ruimte)
- Scale DOWN: Als power < 30% van max → na 4 ticks (120s) → deactiveer batterij met laagste SOC - SOC Rotatie (alleen bij 1 actieve batterij):
- Als actieve batterij vol (≥ cutoff) → roteer naar batterij met laagste SOC
- Als actieve batterij leeg (≤ min_DoD) → roteer naar hoogste SOC
- Na 20+ minuten, als SOC verschil > 10% → roteer voor balancing
Heb je wel meteen alles in 1 overzicht.
Zit in 9.0.3.
Wat hij nu echt gaaf doet is een plan voor vandaag maken van laden en ontladen. Om 15.00 uur ziet hij dat het beter is morgenvroeg te ontladen en verplaatst hij die kwartieren.
Leuk jullie hebben wel de kleur geel in mijn laadplan komt die niet voor. ![]()
Troost je. In die van mij ook niet ![]()
Als ik kies voor Slimplanner 1 dan wordt de herberekening uitgevoerd maar het gekozen Laadplan blijft op Dynamisch staan. Bij Slimplanner 2 werkt het wel goed
Hé @Roedi_de_Lion
Ik ben nu niet thuis maar zie toevallig dat die nu al een paar minuten zonoverschot krijgt maar hij gaat dus niet naar nom?
Als ik op herbereken knop druk in de widget krijg ik alleen een kruisje maar doet verder niks volgens mij
Ik denk dat jij precies aangeeft waarom die bij mij niet op nom gaat heb namelijk slim 1 aan staan. Nu ben ik niet thuis en kan dus niet via de widget veranderen de knoppen werken namelijk niet (laadplan veranderen).
Update de automatische naar manueel knop werkt wel. Dus nu op NOM gezet
Update 17:00 Hij neemt volgens mij geen zonuren mee in de berekening. Krijg namelijk bij geen enkel plan een gele of paarse kwartieren.
Ik heb ook een issue met de nieuwe versie hoor.
ik moet de batterij via HW in NOM alleen laden zetten nu, omdat anders elke keer de batterij op stop gaat, volgens plan klopt dat, maar het plan klopt niet ![]()
Dus heb nu plan op handmatig gezet en via HW app de batterijen in NOM alleen laden want er gaat genoeg zonoverschot naar de batterijen.
De teller van export gaat ook niet lopen.
Puntje 1
Ik heb onderstaande plan, via Dynamisch. Het vreemde is dat er Zon Laden staat dat is helemaal prima (afgezien van dat ene rode staafje?), maar de batterij niets doet (geen bewegende balk). Ook alle status buttons zijn greyed out. Welk commando stuurt de app bij “Zon Laden” of Actie: “ZON” naar de batterij?
EDIT1: na een tijdje wachten is de actie nu NOM terwijl het plan Zon-laden geeft. Op NOM laadt hij volle bak 2500 W bij voldoende PV aanbod.
EDIT2: ik heb laadsnelheid in de config op 1200 W gezet, en nu handmatig op laden. Ik zie idd dat de laadsnelheid begrensd wordt op 1200 W.
Was het de bedoeling dat Zon-laden = LADEN (met begrenzing) indien PV vermogen > limiet+marge?
EDIT3: handmatige setting wordt op 1 of andere manier gebypassed. Laadplan is veranderd zonder dat ik herberekend heb dus automatisch. Ineens de hele middag op STOP - Charge Only: Surplus voldoende. Setting staat nog steeds op HAND + LADEN, maar de batterij staat vanaf 13:00 STOP conform the staafjes. SoC% nu 79%. Bij opnieuw LADEN aanklikken gaat hij verder met laden, setting HAND.
Puntje 2
Bereken ik hetzelfde met voorwaarden Slim Plannen 2 dan veranderen de gele balkjes in STOP met reden SP: idle. Terwijl SoC% 61% is dus nog lang niet vol. Voorwaarden zijn: 1) min SoC % @ 9:00 = 20% en 2)geen export.
Ik heb geen flows aan staan.
Geen kritiek maar observaties en proberen te begrijpen hoe het nu werkt.