[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Wat is eigenlijk de UnifiedBattery?

• Alle functionaliteit binnen de batterij kijkt maar naar 1 type batterij: De UnifiedBattery.

• Deze Unifiedbattery wordt gevuld vanuit de verschillende batterij-opstellingen en communicatie kanalen via zogenaamde adapters.

Dit is handig voor moi. Ik hoef dan niet iedere keer alle functionaliteit beschikbaar te maken per batterij type. Ook handig bij het toevoegen van een nieuw type.

3 Likes

Gaat hier steeds beter moet ik zeggen .

Vandaag na installatie van de firmware 158.1 plus nieuwe com module update gaf hij wat problemen,maar na de ble reset was alles weer up and running​:ok_hand:

en na update is dit ook wel handig :slight_smile:

1 Like

Met HW, nooit enig API probleem en/of foutmelding

Met de api had ik ook problemen, maar met modbus tcp via Ip werkt het perfect.

Goedemorgen,

Zojuist wat meer api foutmeldingen geconstateerd.

Ik ga de api iets minder belasten.

1 Like

Laatst vroeg iemand mij of het mogelijk was als je onregelmatig thuis of van huis bent Slimladen hier dan rekening mee kan houden.

Dat kan je op twee manieren doen:

• Hier moet je nog wel af en toe aangeven welke dagen de komende week weekend zijn:
  • Apparaat monitor kan dat eigenlijk volledig automatisch. Zodra er geen apparaten aan gaan, is de verbruiksvoorspelling alleen de basis…en de basis is wat je sowieso verbruikt, ook al ben je niet thuis.

De eerste heb ik zelf geen ervaring mee.

Hoe gaat het met jullie voorspellingen:

Vreemd laadplan vandaag wou deze toch nog ff delen

Mijn transactie van 23:45h is weer terug

Ik vind dat ondertussen gewoon bij mij app horen… :grimacing: Ik zie hem nu ook weer bij mij voorbij komen.

Ja. Wat hij doet is de batterij volladen zodat hij aan het einde van de zonopwek-kwartieren vol is. Dat werkt dus niet goed als die uren daarvoor duur zijn.

Best goed denk ik. Kijk naar de data. Ik heb geen idee of het nog beter wordt met meer learning.

Alleen de WP/DHW zit niet goed in de voorspelling - dat is lastig want gaat aan op basis buitentemp vs binnentemp en dus de warmtevraag. WP is een kritisch apparaat en de batterij gaat dan sowieso STOP dus wat is er dan te voorspellen? Heeft het dan wel zin dit mee te nemen? Misschien is in de toekomst zo te maken dat batterij een geknepen vermogen levert (bv 250-350 W?) bij voldoende SoC% en hoge prijzen als de WP/DHW aan staat. Beetje peak shaving. In de winter staat de WP vaak 4-6 uur aan.

Beperking laadvermogen is wel mogelijk via de API, van afgegeven vermogen was lastig/riskant meen ik? Ik zie het wel bij MANUAL en PASSIVE mode staan in de API. Is me niet duidelijk of met die API de 800 W setting overruled kan worden of dat dat een “vaste” parameter is die alleen via de Marstek app te unlocken is.

Verder zie ik dat het batterij SoC% iha niet onder de 40% komt en bijna elke dat vol met zonnestroom. Ik heb dus nog iets capaciteit over, evt te gebruiken voor zie boven. Als de PV weer gaat leveren hoeft er nog maar 20% in te zitten wat mij betreft.

Wat betreft de zonvoorspelling dat klopt nu heel aardig. Ik heb wel mijn inverter afgetopt op 5 kW, dat zit niet in het model.

Voor de rest hier geen foutmeldingen, de API werkt stabiel, alle databronnen netjes groen.

Ik ga zo de nieuwe SlimPlanner live zetten. Spannend!!

1 Like

SlimLaden

Wijzigingen Overzicht

SlimPlanner (SP) — Nieuwe Planner

Versie 2026

Configureerbare Voorwaarden

De SlimPlanner (SP optimizer) ondersteunt 13 voorwaarden die de gebruiker kan instellen via het Dashboard. Deze worden bij elke planningscyclus meegenomen.

SOC Voorwaarden (batterijstand)

MIN_SOC_AT

Batterij minstens X% op een bepaald tijdstip.

Parameters: tijdstip (HH:MM), percentage (0–100%)

Minstens 50% om 06:00 — batterij is ’s ochtends voldoende geladen

MAX_SOC_AT

Batterij maximaal X% op een bepaald tijdstip.

Parameters: tijdstip (HH:MM), percentage (0–100%)

Maximaal 80% om 12:00 — ruimte vrijhouden voor zonoverschot

MIN_SOC_RANGE

Batterij minstens X% gedurende een hele periode.

Parameters: van (HH:MM), tot (HH:MM), percentage (0–100%)

Minstens 30% tussen 17:00 en 22:00 — avondreserve garanderen

MAX_SOC_RANGE

Batterij maximaal X% gedurende een hele periode.

Parameters: van (HH:MM), tot (HH:MM), percentage (0–100%)

Maximaal 90% tussen 10:00 en 15:00 — ruimte voor zonopwek

END_SOC

Minimale batterijstand aan het einde van de dag.

Parameters: percentage (0–100%)

Minstens 20% om 23:45 — nooit met lege batterij de nacht in

RESERVE_CAPACITY

Houd minstens X kWh in de batterij gedurende een periode.

Parameters: van (HH:MM), tot (HH:MM), hoeveelheid in kWh

Houd minstens 2.5 kWh tussen 00:00 en 07:00 — nachtreserve

Actie Voorwaarden

NO_DISCHARGE

Geen ontlading in deze periode.

Parameters: van (HH:MM), tot (HH:MM)

Niet ontladen tussen 15:00 en 18:00 — energie bewaren voor piekuur

NO_CHARGE

Geen lading van het net in deze periode.

Niet laden tussen 07:00 en 09:00 — dure ochtenduren vermijden

NO_EXPORT

Geen export naar het net in deze periode.

Niet terugleveren tussen 12:00 en 14:00 — energie zelf gebruiken

FORCE_CHARGE

Minimaal X Watt laden in deze periode.

Parameters: van (HH:MM), tot (HH:MM), vermogen in Watt

Minimaal 1000W laden tussen 02:00 en 05:00 — nachtlading afdwingen

NO_STOP

Batterij niet stoppen (NOM in plaats van STOP).

Niet stoppen tussen 06:00 en 22:00 — batterij altijd beschikbaar voor eigen verbruik

Speciale Voorwaarden

EXCLUDE_ENERGY_TAX

Verkoopprijs berekenen zonder energiebelasting. Simuleer de situatie na afschaffing van de salderingsregeling. De optimizer berekent verkoopprijzen alsof er geen energiebelasting terugkomt bij teruglevering, waardoor ontladen minder winstgevend wordt.

Parameters: geen (aan/uit toggle)

Schakel in om te simuleren hoe de batterij presteert zonder saldering

SOLAR_CAPTURE_WINDOW

Zonoverschot opvangen in deze periode. In de opgegeven periode wordt de batterij in ZON-modus gezet in plaats van STOP. De batterij vangt dan automatisch zonoverschot op.

Zonoverschot opvangen tussen 10:00 en 16:00

SlimPlanner — Automatisch Gedrag

Naast de configureerbare voorwaarden doet de SlimPlanner automatisch het volgende, zonder dat de gebruiker iets hoeft in te stellen.

Zonoverschot modellering

Per kwartier berekent de optimizer het verschil tussen zonopwek en verbruik. Als er meer zon is dan verbruik, kan de optimizer kiezen: overschot opslaan in de batterij (tegen de opportuniteitskosten van de verkoopprijs) of exporteren naar het net. Deze afweging wordt volledig automatisch gemaakt op basis van prijzen.

Per-vermogen efficiëntie (RTE curve)

De batterij heeft geen vast rendement — bij 200W laden is de efficiëntie anders dan bij 2500W. De SlimPlanner gebruikt de geleerde efficiëntiecurve om per kwartier de werkelijke efficiëntie te berekenen op basis van het geplande vermogen. Na de initiële berekening wordt de SOC opnieuw doorgerekend met de werkelijke per-vermogen waarden.

NOM-modus efficiëntie

Wanneer de batterij in NOM-modus staat (automatisch eigen verbruik volgen), gebruikt de optimizer niet de maximale ontlaadefficiëntie maar de efficiëntie bij het werkelijke verbruiksvermogen. Als het huishouden 400W verbruikt, wordt de efficiëntie bij 400W gebruikt in plaats van bij 2500W.

Constraint compensatie

Na de herberekening met de RTE curve kan het voorkomen dat een voorwaarde niet meer voldoet (bijvoorbeeld: de batterij haalt de gewenste 50% niet meer vanwege lagere efficiëntie). De optimizer draait dan automatisch opnieuw met extra ruimte (100% als maximum) om de voorwaarde alsnog te halen.

Slim verwijderen van onhaalbare voorwaarden

Als combinaties van voorwaarden onderling conflicteren (bijvoorbeeld: “minstens 80% om 18:00” terwijl er niet genoeg goedkope kwartieren zijn), identificeert de optimizer automatisch welke voorwaarde het probleem veroorzaakt. Die ene voorwaarde wordt verwijderd en de rest blijft intact. Er wordt een waarschuwing getoond op het dashboard.

Cross-day optimalisatie

Wanneer de prijzen van morgen beschikbaar zijn (na 15:00), optimaliseert de SlimPlanner over de rest van vandaag plus de hele dag morgen in één berekening (tot 192 kwartieren). Dit voorkomt dat de batterij vanavond al leeg is terwijl morgenochtend hogere prijzen komen.

LIFO winstcorrectie

De SlimPlanner berekent winst op basis van prijsverschillen, maar de daadwerkelijke winstberekening in SlimLaden gebruikt LIFO-matching (laatst geladen = eerst ontladen). Na de SP berekening wordt de winst gecorrigeerd naar de LIFO-methode zodat de verwachte winst op het dashboard overeenkomt met de werkelijke winstregistratie.

Wijzigingen per Onderdeel

ZON actie (Solar Capture)

• Nieuwe actie ZON: Solar Capture ontkoppeld van STOP

• Mini-chart kleuren aangepast voor betere leesbaarheid

• Diagnostics: acties vertaald naar Nederlands (LADEN/ONTLADEN)

• Solar Capture niet meer killen bij kritisch apparaat

Planning (ProcessManager)

• ZON/STOP/NOM SOC-model gescheiden voor nauwkeurigere planning

• Skip NetZero/Zonoverschot wanneer SP cross-day actief is

• Skip NetZero/Zonoverschot wanneer standalone SP actief is

• Maximale laadlimiet wordt nu correct afgedwongen bij alle modi

• Automatisch herplannen bij apparaat-activatie

Batterij Communicatie

• Battery-full rotatie + Indevolt sequential NOM

• NOM-schaling: automatisch meer batterijen activeren bij hoge P1 vraag

• Marstek communicatie-interval geoptimaliseerd

Dashboard

• Restyling naar modern dark theme

• Twee-kolom layout met Slim Energy, Verbruik en Zon panelen

• Gecombineerde batterij status kaart boven Timeline

• Responsive mobiele layout voor telefoon en tablet

• 3 planning profielen (Dynamisch, SlimPlanner 1/2)

• Herbereken-buttons in widget + Best-of-All toggle

• Solar Capture instellingen naar Batterij Status card

• Full bleed layout + Meter Monitor navigatie-icoon

• Fix navigatiebalk op mobiel

Meter Monitor (nieuw)

• Tellerstanden + teller-delta kolommen

• Voorspelling + kritisch kolommen

• Sticky header + totalen, scrollbare tabel

• Kolommen in energiebalans-formule volgorde + Netto kolom

• Navigatiebalk met iconen

Overig

• Energiebalans UI vernieuwd met overzichtelijk 2x2 grid en geleerde efficiëntie

• Diverse bugfixes en stabiliteitverbeteringen

2 Likes

Wow wat een hoop verbeteringen! Indrukwekkend. Ben benieuwd hoe het gaat werken. Moet even indalen welk effect deze verbeteringen voor mij betekenen. Maar veel dingen zijn uitstekende aanvullingen om het laadplan naar wens aan te passen/overriden. SoC% is een uitstekende sturings parameter, zie mijn vorige post.

:+1: :heart_eyes:

Ga je ook extra flowcards maken voor een aantal van deze functies?

Ja idd. Neem je tijd. Het ziet er alsvolgt uit:

Je hebt drie profielen. 2 voor de nieuwe planner (kan later misschien uitbreiden naar meer). Als je op Herberekenen drukt, dan is dat ook meteen het model wat blijft werken voor de volgende kwartieren.

Door deze nieuwe planner, krijgen we wel heel veel varianten. Die ik onmogelijk allemaal kan testen. Ook kan ik hier nieuwe voorwaarden gaan toevoegen, op verzoek.

Ik heb de support aangepast, dat als je een bug aanmaakt op de backlog dat hij altijd een json meestuurt. Hij draait vooraf het plan, zodat ik dat goed in de logging kan zien waarom hij iets doet.

1 Like

Zojuist de versie binnengehaald ff testen

Holy crap! Dat is nog al wat zeg. Knap werk, maar je hebt er wel een boek bij nodig :joy:. Wat een hoop wijzigingen (verbeteringen). Kunnen we al testen?

Zeker. Je moet er wat voor over hebben hè.

1 Like