Halewijn is denk ik een adviseur. Zijn hele huis hangt vol met PV en batterijen. Gebruikt Victron D ESS dus hoeft niet een app te ontwikkelen, dat heeft Victron al gedaan. Zijn punt was ook dat de laatste maanden de dag en nacht prijzen dicht bij elkaar liggen, en dan valt er niets te verdienen ivm RTE losses en batterij afschrijving. Hij heeft het ook over prijsveranderingen in de markt, de “duck curve”.
Er is een nieuwe Energiewet 1 jan 2026(Consumentenbond) die onderstaande mogelijk maakt. Ik dacht dat ze het Belgisch model gingen volgen maar dat was te snel. Wat ik nu kan vinden is het nog niet uitgevogeld. Samen met afschaffen salderen twee grote veranderingen waar burgers niet perse oorzaak van zijn maar wel de grote gevolgen van ondervinden.
Ofwel dat is lastig en jij kan bezig blijven met aanpassen van je model . Het wordt best complex. Hoeveel tijd heb je ?
Een vorm van capaciteitscontracten (maximaal vermogen kiezen).
Mogelijk piektoeslagen bij overschrijding.
Meer flexibele tarieven op basis van netbelasting.
Sterke stimulans voor thuisbatterijen en slim laden.
Hogere kosten voor mensen die niet kunnen sturen.
Ps. Ik ben voor mezelf in een Excel modelletje aan het proberen hoe mijn systeem (huis) werkt en welke effect bepaalde instellingen (zoals sturing van batterij icm WP en PV) hebben. Mijn batterij is naar verhouding klein dus maar gering effect.
Ik lees dat er heel veel leuke dingen aan gaan komen ,maar geen gebruik van Homey Energy ?!betekent hopelijk niet dat de grafische vormgeving in Homey zelf komt te vervallen?!
De SlimLaden app is al erg goed en helpt ontzettend in de complexe manier van optimaal omgaan met de stroomvoorziening in huis, naar keuze zoveel mogelijk winst maken versus zo goedkoop mogelijk laden en bufferen tijdens de duurste uren.
Ik zou willen vragen om langzaamaan toe te werken naar stop salderen, dus zoveel mogelijk eigen gebruik van de zonnestroom en zo weinig mogelijk over de slimme meter te laten gaan, zodat energieboeren en belastingdienst buiten beeld blijven.
Ja klopt al heb ik die schakelaar eens omgezet en toen nieuwe laadplannen gemaakt en zag weinig tot geen verschil. Maar kan natuurlijk zijn gekomen door de tarieven van die dag.
Ik volg je topic al weken (misschien zelfs maanden) en het is echt verbazingwekkend hoe jij de Slim Laden-app in zo’n korte tijd hebt ontwikkeld. Mijn grote complimenten daarvoor!Ik ben ook erg benieuwd hoe je nieuwste grote update eruit gaat zien. Morgen gaat mijn dynamische contract via Zonneplan in, dus dan kan ik eindelijk echt gebruikmaken van je app.
Dank je wel voor al het werk en de tijd die je in dit project steekt – dat wordt enorm gewaardeerd!
Zon-laden >> de batterij mag laden / niet ontladen (Dat was paars hiervoor)
Zonoverschot >> zon gaat naar het net >> Stel de zon levert 10kWh uur op op een dag…je wilt dan dat hij de goedkoopste kwartieren met zon overschot in de batterij laadt, de overige niet.
Vraagje: De UnifiedBattery wordt gevuld vanuit de verschillende batterij typen. Voor de Marstek die een connectie heeft via de API loopt een van jullie aan tegen foutmeldingen. Dit gebeurde nu vaker de laatste tijd.
Mijn vraag: Is dat ook bij andere API gebruikers? Zo ja dan kan ik proberen de API iets minder te belasten door de power ipv elke 10 seconden elke 30 seconden op te halen.