Hoi, net via de support knop de melding weer gedaan , zit nu op laatste versie en nog steeds valt api connectie weg…
Als het goed is , is de json meegestuurd.
Hoi, net via de support knop de melding weer gedaan , zit nu op laatste versie en nog steeds valt api connectie weg…
Als het goed is , is de json meegestuurd.
In België is er al een capaciteitstarief, daarom dat Peak Shaving al in SlimLaden zit. Het werkt goed, gaat soms nog wel eens de mist in.
Maar het idee van een capaciteitstarief staat batterijen enigszins in de weg: je batterij laden op een goedkoop moment moet je dan veel trager doen.
Omdat jij al boven de saldering zit?
Er komen ook nog nettarieven. Dus soort dynamische tarieven voor de kosten aan de netbeheerder. De dag verdeeld over een aantal(4?) blokken.
Via AI:
De digitale meter registreert elke 15 minuten je verbruik. Voor elke maand wordt:
Van alle kwartieren het gemiddelde vermogen berekend (kWh in dat kwartier × 4).
Het hoogste kwartiergemiddelde is jouw maandpiek.
Die maandpiek bepaalt je netbeheerkosten voor die maand.
Voorbeeld
Stel dat je op een avond tegelijk kookt, de warmtepomp draait en je EV laadt. In één kwartier trek je 7,2 kW. → Dat wordt je piek voor die maand → hogere netbeheerkosten.
Ik vind een kwartier kort. Straks per minuut
? Is de vraag hoe hoog die tarieven zijn, hoe dominant is dat ene kwartier? Klinkt mij niet als heel eerlijk in de oren: een kwartier ongemerkt (te)veel verbruiken en hoppa betalen.
Wat betreft kwartier: zien jullie ook hele rare fluctuaties in de kwartierprijs? Bv vandaag 16:15 de helft van de (netto) prijs om 16:00, en daarna weer omhoog. Meerdere keren per dag iets dergelijks. Stroomperuur laat het ook zien. Begrijpt iemand dit? Per kwartier bufferen met de batterij, overdag?
Veel apparaten in huis laten zich nog niet optimaal aansturen. Dat zal dan in no time wel verbeteren. Lang leve de energietransitie! Kan ik op leeglopen.
Ja, daar heb je gelijk in. Goeie vraag.
Ook ff off topic is er een ander alternatief voor de energy tab van homey. Ik keek daar altijd naar om de stroom te zien voor bepaalde apparaten die niet slim aan te sturen zijn. Zoek wel een grafiek vorm
Hoi hoi. Ik ben druk bezig met het nieuwe model. Ik probeer jullie denkwijzen te volgen en alvast te kijken of ik die kan toevoegen.
Hierbij wil ik graag wel wat meer onderbouwing in algemene regels. Want het is heel gemakkelijk om naar een plan van vandaag te kijken en daarbij opmerking te maken dat je het liever anders had gezien, maar dat is wel een beetje makkelijk.
In een voorbeeld. Je wilt graag dat de batterij zover is volgeladen dat hij de dure kwartieren in de ochtend kwartieren kan overbruggen. >>> maar wat zijn de regels dan? Als de nacht dan helemaal niet zo goedkoop is wat moet ie dan doen? morgen is bijvoorbeeld zo’n situatie:
Voorbeeld 2: Laden mag best een beetje langer zijn dan 2 uur als de prijzen dan toch dichtbij elkaar liggen? Hoever mogen die prijzen dan uit elkaar liggen? Waar moet hij dan naar kijken. Welke formule moet ik in de app integreren? Wat als de prijs avonds dan nog goedkoper wordt? Moet ik dan wel wachten en niet gaan laden?
Afijn … het is allemaal niet zo makkelijk en er komt heel veel bij kijken. Dat weten jullie ook wel, anders hadden jullie al lang een eigen flow gemaakt die precies zou doen wat jij wil. Maar die flows zijn ook niet toepasbaar op alle situaties.
Afijn ik wil jullie alvast waarschuwen, ook het nieuwe model…hoe goed die ook is…en dat is ie. Deze zal ook dingen doen waarvan jij vindt dat ie het anders moet doen.
Het lijkt mij persoonlijk, dat als in de nacht laden met de RTE verliezen duurder is als de ochtend kwartieren, niet doen. Maar goed zo simpel kijk ik er naar.
Zoals ik er naar kijk geen financieel verlies. Het doel is maximaliseren van zonnestroom, althans dat denk ik en dat is mijn persoonlijke visie.
Ook hier, laden vanaf het NET, doe je toch alleen als dit met ontladen geen negatieve financiele gevolgen heeft.
Wat ik mij wel kan voorstellen, is dat het plan van morgen, zodra de data van overmorgen beschikbaar komt, gaat wijzigen, omdat je dan aanvullende prijs info hebt waarbij extra laden mogelijk wel zinvol kan zijn.
Misschien is dit niet het antwoord wat je zoekt.
Heb hier ook nog geen directe formule bij.
Maar ik denk dat ik jouw vraag ook niet helemaal goed snap of interpreteer en vermoed dat andere gebruikers hier meer actief mee zijn en je extra input kunnen geven
edit
Wat nog wel een idee zou kunnen zijn, is het volgende.
Prijs is vandaag in de middag 10 cent. Dit voor 5 uren.
Prijs begin van de avond is 20 cent. Dit voor 3 uren.
Je wil in deze 3 uren niet je hele batterij leeg trekken, want einde van de avond is de prijs 30 cent voor 1 uur.
Wat dan zou kunnen is, zoals ik het zie
tijdens 10 cent vullen naar 100%
tijdens 3 uren 20 cent peak saving, zodat er genoeg over blijft voor het laatste uur
tijdens 1 uur 30 cent, accu maximaal inzetten om geen of minimale net opname te hebben
edit 2
Zon overschot heeft altijd prio en “moet” de accu in. Echter als het verwachte zonoverschot uitblijft, dan kan goedkoop laden nog wel interessant zijn om bij dure kwartieren in te zetten, mits zonder financieel verlies
Zoals ik eerder al zei, ik vind dat er al een goede basis staat. Ben al zeer tevreden. Je kunt iedereen zijn persoonlijke wensen toch niet vervullen. Mogelijk zou je wat knoppen toe kunnen voegen zodat de meeste voorkeuren kunnen worden ingesteld. Maar het blijft een behoorlijke uitdaging.
Ik vind het nu al prima ik hoef er niet naar om te kijken hij koopt en verkoopt al op de meest gunstige uren. Alle kronkels zitten er al in haha
Ik denk dat zoals hierboven staat meer knoppen beter is dan een plan aanpassen. Want elke situatie is toch anders. Dus ik zou zeggen een basis met wat aanvullingen die je aan kunt zetten
De hebt al een heel mooi pakket. Inderdaad is de optimalisatie niet perse makkelijk, iedereen heeft andere wensen en ander systeem.
Opties:
Mijn wensenlijstje:
De kern is de batterij maximaal te benutten tijdens de hoge prijs piekmomenten, en voor de toekomst peakshaving ivm capaciteitstarief. Aansturen prio op SoC% ipv prijs?
Niet terug kunnen leveren aan het net is ook niet handig als je een grotere batterij hebt. In de zomer verbruik je minder zelf en kun je op dure uren terugleveren.
Daar heb je een punt.
Zomer overdag PV 0 €/kWh, avond 0.15 €/kWh. Afschijving batterij is al snel 0.05 €/kWh, maar je kan dan 0.10 €/kWh verdienen. Naar mate er nog steeds PV en wind capaciteit bijkomt zullen die avond/ochtend pieken ook minder worden. het wordt minder rendabel. Zie Youtube verhaal Halewijn.
Ik heb maar 1x 5 kWh batterij en dat is krap aan voor mijn eigen buffering. En de verdiensten zijn m.i. marginaal. Vandaar dat ik niet wil handelen.
Uiteindelijk gaat het er toch gewoon om dat je zoveel mogelijk geld verdient?..of zo min mogelijk geld verliest? Als de Saldering wegvalt…wil je niet meer verkopen aan het net…omdat dat niets oplevert, niet omdat je niet wilt terugleveren toch?
[quote=“Crapton, post:2650, topic:140156”]
En de verdiensten zijn m.i. marginaal. Vandaar dat ik niet wil handelen.
[/quote] >>> ook niet als de prijs op een dan minus €10 per kwh is? ![]()
Je kan ook helpen het net te ontlasten uit principe …het grappige daarvan is dat je ook dan gaat ontladen (naar je huis of net) als de prijs het duurste is.
Kan je nog eens uitleggen waarom je spreekt over €0, overdag. Dat maken we toch zelden mee? De meesten? van ons betalen minstens €0,10.
Ook nog een leuke: Omdat ik een batterij heb…wilde ik wel overstappen op een dynamisch contract. Hierdoor betaal ik geen terugleverboete. Dit moet je dan als “inkomsten” zien?
Je kan alles herleiden naar geld. Je moet dus ook de afschrijvingskosten van de batterij meerekenen ca. 0.05 €/kWh (6000 cycli a 5 kWh tegen 1200-1500 € soms is het nog meer), dit gaat van je verdiensten af. Loont het dan nog voldoende? Moet je ook je netwerkkosten en aansluitvergoeding meerekenen?
Wat betreft teruglevering uit de batterij aan het net is mijn eerste reactie nee ivm batterij slijtage, maar dat is niet absoluut. Als er voldoende buffer PV stroom in mijn batterij zit stop ik het liever in warm water of WP eigen gebruik dan naar het net. Maar ook dit valt te beprijzen en misschien zijn er momenten dat het juist gunstig is een paar kWh aan het net terug te leveren. Zou je de jaar spotprijzen eens op moeten naslaan of en wanneer dat is.
Verder verandert de markt en aanbod-vraag nog steeds. Zie verhaaltje van Halewijn + prijzen per kwartier + capaciteits tarief + groei zon/wind aanbod. Hoe optimaliseer je in een veranderende markt met allerlei verschillende thuis systemen? De batterij is maar een (klein) deel van je systeem.
Na salderen denk ik dat een dynamisch contract bij PV en batterij het goedkoopste is. Bij Zonneplan krijg je inkoopvergoeding en een 10% bonus bij teruglevering. Wat betreft vast contract en terugleverboete moet je uiteraard kijken naar wat er netto overblijft. Het verschil tussen een vast contract en dynamisch mee te rekenen als inkomsten klopt niet want het is een vergelijking.
0 €/kWh is de netto spotprijs, eigenlijk nu as we speak. Je krijgt een deel van je energiebelasting terug, dus voor dat deel betaal je dan alleen inkoopvergoeding + netwerkkosten. Niet echt nul, maar in de buurt.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=9XCPNU9UqSs?
Interessant. Maar je kan toch nu niet zeggen dat je nu niets betaald voor die kwh? de EB krijg je toch sowieso ?
Hij was voornamelijk aan het experimenteren en aan het voorsorteren op afschaffing van de salderingsregeling. Hij wilde dat zijn batterij vaker aan het werk ging. Dat hij daardoor minder opbrengsten had moeten je, dit jaar, natuurlijk wel tussen de regels doorlezen.
Wel leuke vent trouwens die Haleijn.
Die capaciteitregeling: Zover ik het begrijp is dat in Nederland nog niet zo dat ze di per kwartier willen gaan doen toch? Ne zoals in België. Volgens mij is dat op basis van nettarieven. Je gaat laat maar zeggen tussen 7 - 10 uur en avonds tussen 16.00 en 20.00 uur meer betalen aan de netbeheerder als je meer verbruikt. Ik dacht nog niet vermogen…maar dat weet ik niet zeker.