Beetje aan het spelen. Ben ook nog niet onverdeeld enthousiast hoor.
Ik vind het wel prima hoor.
Ik heb er zelf een zwart achtergrondje in geplakt, rustiger aan de ogen. 10 seconden werk. Ik zet dat huisje bij Homewizard ook altijd uit, het leidt af van de data die ik wil zien. Er staat trouwens al een huis(je) als icoon in het plaatje.
Ik had laadsnelheid in de setup op 1700 W gezet. Dat werkte wel. Maar nu niet meer, hij laadt met 2500 W, zie plaatje misschien op basis NOM setting zonder begrenzing?
Laadplansetup gechecked in app en ook op Homey apparaat staat beide laden 1700 W. Ik kan dit niet met een flow aanpassen zie ik die kaart is alleen voor de RTE learning niet voor werkelijke begrenzing. App opnieuw opgestart het blijft hetzelfde. Batterij op STOP en daarna opnieuw NOM maakt niet uit.
Is het mogelijk het fototoestel links boven te plaatsen? Dan heb je onderin meer ruimte om het overzichtelijk in te delen.
Die wordt nu verborgen. In volgende versie
Nom kijkt niet naar maximaal vermogen. Daar voorziet de api niet in. Kan ook niet in de marstek app. Kan wel via mqtt.
Maar aan deze hardware setting zit ik verder niet.
Zou ik naar kunnen kijken om dat software matig te doen. [edit] dit gaat waarschijnlijk niet.
Misschien een stomme vraag, maar hoe kan ik het plaatje aanpassen?
Rechts onderin
OK. Als ik terugkijk naar laadvermogen in de Marstek app dan zie ik op diverse momenten 1500 W of 1700 W gemaximeerd (ik heb met die settings gerommeld). Opvallend dat is telkens ‘s nachts geladen van het net, via de SlimLaden Homey app.
Overdag lijkt die begrenzing er niet te zijn en gaat ie met 2500 W.
Verschil is dat ‘s nachts staat de app op LADEN, terwijl overdag met zon op NOM. Ik zie verschillend gedrag uit de data (zie onder, ik heb nog meer plaatjes). Ik denk dat er toch ergens een begrenzing zit.
Stel ik zet m overdag op LADEN bij flink zonoverschot en niet op NOM, dan begrenst hij wel op 1500 W of wat ik instel?
Andere truuk is als de Marstek aan het laden is de PV te knijpen tot 1700W. Bij NOM pakt hij dan wat hij aangeboden krijgt en dat is dan 1500 W ook al kan hij 2500 W aan. Is SoC% 100% dan kan de PV weer verder open. Met een Homey flow in te stellen.
Ja dit gedrag klopt precies:
- Jij heb je batterij afgesteld in de Marstek app dat de absolute grenzen 2500W zijn.
- Binnen deze grenzen kan ik de app laten laden en ontladen. Jij hebt bijvoorbeeld in app aangegeven dat 1500W of 1700W maximaal mag laden of ontladen. Dat is binnen de 2500W en dat wordt dus ook uitgevoerd.
- Zijn de maximale (hardware) grenzen gezet op 800W en de app stuurt 800W, zal hij tochtaar maximaal op 800W laden
Tijdens NOM kwartieren bepaald de app niet wat het laadvermogen is, maar dan doet de zon dat. De zon zegt 3000W >>> dan gaat de Marstek op 2500W (hardware max) gaan laden.
Je zou dit eventueel kunnen gaan oplossen met een soort Peakshaving. Je kan dat als wens opvoeren.
Aan d hardware grenzen van de batterij wil ik niet zitten. Stel jij hebt een batterij op een groep met meerdere appraraten en. je wilt hem op max 800W ontladen hebben…en Slimalden zou dat aanpassen (per ongeluk) dan zou dat tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Daarom wil ik dat niet.
Duidelijk.
Wat ik kan doen met een flow:
- Elke 5 min
- is er > 2000 W zonnestroom & goede forecast
- en Marstek SoC%< 100%
- dan LADEN (bv 1500 W whatever ik heb ingesteld)
- anders NOM
Ik begrijp dat de crux is –> naar LADEN gaan om de begrenzing zoals ingesteld te laten werken. Hoe dat met peakshaving kan is me nog niet helemaal duidelijk, tenzij peakshaving op een of andere manier met met LADEN werkt. Hoe simpeler hoe beter als het maar werkt.
Ik vind het uiteraard helemaal prima als je zoiets in je app wil verwerken. Mensen die geen begrenzing willen zetten de waarde op 2500 W of whatever voor hun batterij geldt, die wel willen begrenzen zetten hun streefwaarde vast. De app regelt het dan automatisch op basis zonaanbod en SoC%. NOM is m.i. irrelevant in mijn geval met 1x Marstek bij overaanbod zonnestroom.
Ik zal een feature request inschieten.
Hoi allemaal,
Ik heb ook al direct gezocht op het forum, maar ben helaas nog steeds zoekende.
In dit topic zijn verschillende mensen actief waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen op basis van jullie ervaring mbt onderstaande.
Over anderhalve week krijg ik mijn EV, dus ik sta nu voor de keuze van een laadpaal voor thuisgebruik. Ik ben op zoek naar praktische ervaringen om een keuze te maken.
Momenteel heb ik de volgende vereisten voor een laadpaal:
-
Opladen tot 22 kW, 3 fasen
-
Geschikt voor load balancing
-
Aansluiting op netwerk liefst via RJ45, of eventueel wifi.
-
Prima en stabiele integratie met Homey Pro (en uiteraard met deze app)

Naar welke laadpaal kan ik het beste kijken?
Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen!
Groeten, Jan
Nieuwe versie:
Bugfixes
- Sessy: winstberekening toonde negatieve winst bij ontlading doordat AC fase-counters niet oplopen — AC wordt nu berekend uit DC × efficiency
- Inventory: ~30% geladen energie verdween door te agressieve SOC-reconciliatie tijdens NOM-periodes
Diagnostics
- Energiebalans vervangt oude energietabel (Net/Zon/Batterij/Samenvatting)
- Inventory trace logging voor remote debugging via support JSON
Widget & UI
- Product iconen bij meerdere batterijen i.p.v.
emoji - Camera/reset knoppen verborgen, zichtbaar bij hover/tap
- Huis-label naar rechtsboven
Ik ga overstappen naar een zaptec go 2 vanwege de mid meter en daarmee kan je in aanmerking komen voor : ERE Certificaten: Verdien geld met uw laadpaal - Grow Green en icm grid award via Tibber kan je een leuk extra verdienen ![]()
Ik zou graag het vorige Slim Energy plaatje terugwillen. Op een of andere manier kloppen de lijntjes niet met de energiestromen. Er komen blauwe stipjes vanuit de rechterkant van het scherm, zie hieronder. Geen idee wat dat is.
Na opnieuw kiezen verdwenen de camera en setup
Ik vind de vorige grafische weergave ook beter
Mee eens
Mee eens
Bedankt voor je reactie Linden. Deze Zaptec Go 2 staat qua functionaliteit ook hoog op mijn verlanglijstje ‘an zich’. Ik zie echter een paar meldingen van ‘problemen’ en vragen in de laatste maanden in het [App][Pro] Zaptec charging topic waar niet op gereageerd wordt. Ik heb daar een paar dagen geleden een vergelijkbare vraag als hier gesteld (maar geen reactie tot nu toe in dat topic), maar als iemand kan bevestigen dat Zaptec (met name de Zaptec Go 2) betrouwbaar werkt met Homey Pro, dan zou dat enorm helpen.