Ik ben van plan een tweede Marstek-batterij aan te schaffen voor slim laden via Homie. Op dit moment kan mijn eerste batterij 2,5 kW laden en 2,5 kW terugleveren (aparte groep aanwezig). De tweede batterij zal voorlopig nog géén eigen aparte groep hebben en dus niet 2,5 kW heen en 2,5 kW terug kunnen leveren.
Mijn vraag is hoe de aansturing en prioritering precies werkt bij twee batterijen:
Wordt er automatisch een voorkeursbatterij gekozen?
Kijkt het systeem naar de maximale laad-/ontlaadcapaciteit per batterij?
Of worden beide batterijen gelijk aangestuurd, ongeacht hun individuele vermogenslimiet?
Wat ik graag zou willen bereiken:
Dat batterij 1 (2,5 kW heen en terug) als eerste wordt geladen en ontladen, en dat batterij 2 pas wordt ingezet wanneer er extra vermogen nodig is of wanneer batterij 1 zijn limiet bereikt.
Is dit instelbaar in Homie of in de Marstek-configuratie? En zo ja, hoe kan ik dit het beste instellen?
ps.
Deze vraag op de ook backlog gesteld alleen terrecht opgemerkt door @Linden85 deze is alleen “thuis” te benaderen.
Vooralsnog ga ik geen configuraties ondersteunen met batterijen met een verschillende capaciteit en/of verschillend vermogen. Voor nu te ingewikkeld en te foutgevoelig.
Wat dacht je van een weekend weg of als je in het buitenland zit voor werk/vakantie je kan dan geen support vraag sturen en blijft de aansturing wellicht uit.
Hi Roedi, Vroeg ook niet of je dit wou toevoegen was even een vraag.
Dus concreet. Volgens mij laad die altijd met 2,5KW bij beiden en wordt die pas geremd als ik in de APP van Marstek niet heb aangegeven dat die ook 2.5KW mag ontladen.
Tis een tijdelijke oplossing. Moet ff wachten op de installateur voor de bedrading e.d.
Roedi, ik snap het echt niet meer. We hebben het er gisteren over gehad dat je niet eerst kan ontladen en daarna laden, maar nu is het andersom. Ik zou morgen voor 16,6 cent kunnen laden en in de piek voor 29,5 cent kunnen ontladen, maar het laadplan heeft geen laadactie staan voor morgen. Vreemd of niet?
Ik krijg met deze versie (8.13.0) een error die steeds terugkomt.
Laadplan Controller20-2-2026, 19:12:17
[CriticalDevice] Power sampling failed: this.getCurrentDateString is not a function
En nog een vreemde
Laadplan Controller20-2-2026, 19:15:00
[HomeWizardAPI] Control command SKIPPED (mode: standby) - P1 meter ondersteunt /api/batteries niet. Update firmware via HomeWizard app (API v2.1.0+ vereist).
Ook deze is bijzonder, de HW P1 doet het prima, in Homey, in de app, en stuurt via homey HW app ook de batterijen aan, dus lijkt op een koppeling SLvT en iets?
P1 Meter / Slimme Meter
✗ Niet gevonden
P1 meter niet gedetecteerd
Controleer of de P1 meter/slimme meter gekoppeld is in Homey. Of stel handmatig in via energy-usage device settings (selected_p1_device_id).